Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

En sak jag tror är lätt att glömma i den här diskussionen är det mervärde som skapas när man får möjligheten att flyga businessclass för poäng. Det existerade inte på min verklighetskarta att lägga pengar på mer än på sin absoluta höjd Plus-biljetter innan jag började samla Eurobonus för några år sedan, men nu har jag bokat så många biljetter i business att jag börjat tappa räkningen.

Jag är inte *helt* säker på att jag faktiskt sparat en enda krona (jämfört med alternativet att flyga ekonomi eller i förekommande fall inte alls) även om jag skulle höftskotta att jag fått minst 3-5kr per krona jag stoppat in, men vad jag vet med fullständig säkerhet är att jag fått ett helt makalöst mervärde.

Besparingen är inte 50 öre per poäng, men värdet är ganska nära för den som betraktar flygande som ett nöje snarare än ett nödvändigt ont.

Signerat,
Åker till SFO över helgen för en pizza

Jag är tydligen extremt inkompetent .. Jag har precis tittat på awardfares och hittar INGEN + 4 mellan Europa-BKK under de månader du nämner. Jag pratar business då ekonomi för dom flesta inte är ett alternativ. Du får gärna hinta hir du hittar alla dessa biljetter till BKK.
Förstår att nedan inte är optimala datum. Jag skrev också ”funnits”, de försvinner ju hyfsat fort.

IMG_0069.png
IMG_0070.png

Var ju en stund (i höstas nån gång) det fanns sjukt många AF till SIN/BKK under våren 2026, men endast utresa om jag minns rätt. Även Tokyo släpptes en del, men inga hemresor. Hemresor från SIN/BKK/KUL fanns några enstaka med AF, dock brukar Saudi ha, men man behöver pussla ihop dom iom att dessa går itne att få fram genom att söka ARN/OSL/CPH-BKK/SIN/KUL (enstaka kanska kommer igenom).

Tycker dock att *A var bättre - men så fort SAS kommer överens med China Eastern borde det lätta lite. Framförallt eftersom majoriteten verkar hata på Kina (iaf på FB), så blir det lättare för mig att boka dit + Japan/Korea.

Ibland undrar man om vi bor på samma planet. Jag menar det inte på ett otrevligt eller avfärdande vis, bara konstaterar att min upplevelse är HELT motsatta. Jag har jagat en tur-och-retur till BKK den här hösten precis hela året, utan framgång. Helt öppen för vilken rutt som helst. Nu har jag bevakningar på nästa höst, och har än så länge inte fått någonting alls som träffats.

De senaste 15 åren har jag alltid kunnat göra ungefär 2 långresor per år. Ca 25% har varit till ett specifikt resmål (oftast just BKK). Övriga 75% är lite "varsomhelst som verkar kul där jag hittar biljetter". Alltid ganska flexibelt i tid (dvs bara "någon gång på hösten eller någon gång på våren"), nästan aldrig i högsäsong. Jag har aldrig upplevt det som speciellt svårt. Men nu känns det i stort sett hopplöst.

Jag undrar, när du säger att du är flexibel i tid, menar du att du tar resor som uppkommer några dagar innan de avgår? Och sen chansar på att det kommer någon hemresa när du redan är på destinationen? För den typen av flexibilitet är inte möjlig för mig (eller förmodligen de flesta), semester måste bokas...
Nää inte för egen del, senaste resorna har jag nog bokat med 3-6mån+ framförhållning.
Tycker förr i tiden var det väl rätt ovanligt med tillgänglighet till ex DPS, SIN, BKK? Jag kanske minns fel. Har för mig att om någon lyckades boka 3-4 pers till DPS så var det en bedrift.

Toppen