Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Just my 5 Cents...
Men om man ej är flexibel med resmål och restider, då är det nog inte poängjagande och SAS EB man ska vara inställld på.
Värdet är ju högst personligt.
Att det är/ har varit svårt att finna värde och bonusresor skulle jag säga handlar mer om dålig kunskap och utnyttjande av de resurser som finns.

Nu brukar jag ju ett stort antal andra bolags program också, och genom åren har vi varit extremt bortskämda med EB kontra många andra bolag.
Det har varit i det närmaste komiskt enkelt att göra väldigt roliga och bra resor.

Likt @TP12 hänger jag aldrig på låset, har inte awardfares och jag flyger i princip när jag vill till resmål som jag vill besöka :)
Nog för att jag aldrig är fast bestämd på ett ställe, men jag har en gedigen lista som jag vill bocka av.

Många frågor riktade till mig så försöker besvara så gott jag kan;

flygbolag, SAS inklusive, har moderna lösningar för att stoppa bad actors. bots i alla delar av ekosystemet - revenue skrap, award skrap etc. data är oerhört värdefullt så det är och förblir en kamp - när ett flygbolag stoppar en aktör påverkar det ofta någons affärsmodell och självklart försöker de återuppta verksamheten snarast.
Dock är även de mest exklusiva och eminenta lösningarna på marknaden inte perfekta - och inget flygbolag vill blocka en kund som var på väg att handla men blev klassad som bot - man gör allt för undvika det - revenue protection. Flygbolag tillåter besökare att söka och boka som gäst - vilket vidare försvårar träffsäkerheten - så mycket enklare om alla krävdes på ett login .

Det kommer återkommande i tråden att flygbolag skulle lägga avsevärt med tid och resurser på att stoppa 3:e partstjänster. Jag skulle säga att det beror på - lösningarna kräver ingen större insats bara för att det är fler scrapers, däremot justerar du dem utifrån vilka flöden som är ”utsatta”.
Men sjävklart görs investeringar av flygbolag för att hantera bot trafik oavsett om det är revenue eller award - infrastruktur är dyrt och snabba svarstider är guld värt, till detta att alla GDS bolag tar bra betalt och har fina avgifter om du ör ”abusive” i sökvolymerna - detta motiverar i sig flygbolag att säkra sina cachelösningar, men också att trafiken är så ”ren” som möjligt. En GDS gör ingen skillnad på om söket mot dem är revenue el award och historiskt har inte flygbolagens avtal med GDS förutsett den explosion av Meta tjänster, bots mm som alla ökar volymen. Går du tex in på momondo och söker ARN-EWR så kontaktar Momondo alla resebyråer de har avtal med som i sin tur kontaktar GDS - 1 sök blev plötsligt 30+ sök mot GDS.
Nuförtiden har avtalen börjat spegla detta, men det är fortsatt dyrt med sök och GDS tittar på ”look to book” ration vilket är en ”kpi” av värde när resebyrån alt flygbolaget ska förhandla sina gds avtal.

BankID mm för medlemmar är inte optimalt då flygbolag verkar globalt, man får hitta andra sätt att verifiera eller ”godkänna” medlemmar om man vill införa regler/begränsningar. Ålder på kontot funkar sällan då det bara leder till sleeper accounts som vaggar in dig i falsk trygghet - sen aktiveras de…

Sen har du balansen där du vill inspirera nya medlemmar samtidigt som du vill förhindra scrapers.
Ett sätt är inspirationssidor vart poängen kan ta dig med ditt flygbolag eller med alliansen. Här går det att hitta en bra balans mellan att kunna säkerställa nyfikenheten hos nya medlemmar, hantera bots, och skapa en bra upplevelse för dina fleråriga lojala medlemmar. Vi pratar ofta om att Customer experience och security inte alltid dansar optimalt tillsammans - man behöver hitta balansgången i varje säkerhetslösning som implementeras där kundupplevelsen inte tar för mycket stryk.
Här blir dock kunder mer och mer toleranta och ser värdet i skydd - t.ex. otp vid köp.

Jag bor själv inte nära ARN utan måste alltid flyga 1 segment för att ansluta till min egentliga awardresa och ibland 2 (CPH el AMS) . Jag förstår alla som upplever frustrationen att boka separata segment eller boka huvudsegmentet och sen ringa in och boka feeder segmentet, och försöka få dem sammanslagna till en PNR. det är tidskrävande av medlemmen och dyrt för flygbolaget att hantera.
Målbilden är full self-service såklart och att du kan boka en ”X” för feeder segmentet och t.ex. en I för huvudsegmentet (oavsett om det är SK el ST).
Och att du kan få detta i 1 sök, 1 PNR och helt utan att behöva kontakta kundtjänst.

Min egen uppfattning är att i stort sett ingenting som egentligen efterfrågas i denna tråd är något omöjligt eller något som inte tex SAS skulle vilja erbjuda i sina kanaler, men allt handlar om prioriteringar och allt för ofta om att vissa ”legacy-lösningar” måste byggas bort och medan det pågår måste du som flygbolag säkerställa att web, app, kundtjänst har fungerande flöden. ”Hur svårt kan det vara” har en helt ny innebörd för mig i flygbranschen jmf branscher där man bara har modern tech och inte legacy plus enormt komplex GDS-infra du också måste ta hänsyn till .

Jag fortsätter att läsa alla bra inspel här och ser fram emot att sammanställa dem.

Av ren nyfikenhet , i vilken turordning kommer följande önskemål som jag fångat upp i tråden samt tidigare ;

A. Kunna boka X-I (economy, business) mixat på webben direkt hos flygbolaget (inget krav att ringa in) i en PNR.
B: kunna boka Prem Eco Award med ST online
C: kunna använda Amex 2-4-1 för award om du är fler än 2 pax och applicera rabatten på de 2 dyraste resenärerna och inte behöva ringa in och boka dessa.
D: flex datum sök i partner award inkl kalendervy. Till detta topplista med populära destinationer i alliansen.
E: applicera flera Amex 2-4-1 kuponger i en och samma bokning. Tex du har 2 kuponger och ni är 4 resenärer - boka 1 PNR med 4 pax till halva priset.

För egen del : D-A-C-B-E
Röstar för:
A-D-E-C-B

Fast är det inte lite så att du åkert till Sint Maarten för att det är det som är tillgängligt snarare än att det är dit du verkligen verkligen vill åka? Dvs. du har anpassat dig efter vad som finns och bonusplatser till Thailand i C är mkt svårare att få tag på. För revenue är det lite tvärtom och därav att priserna till Thailand i C för pengar är lägre då det är mkt mer konkurrens än till Sint Maarten.
Njae, just Karibien vill jag till och har inte att göra med att det finns platser just dit. Hade jag kunnat välja fritt hade Karibien definitivt varit bland alternativen högst upp. Jag har väntat på att biljetter ska släppas då det inte fanns några biljetter vid 330-360 dagars släppet (om det nu existerade).

Skulle inte säga att bonusplatser till BKK är svårare att hitta, då utbudet till SXM är extremt begränsat, hittade bara två dagar i juli med award och ingen dag tillbaka till Europa, därav blev hemresa från FDF där det fanns på 1-2 dagar i veckan.

Jag behövde vara extremt flexibel med datum, samt behövde 3 connections på utresan för att få ihop bokningen. Det klassar inte jag det som att det finns "bättre" tillgänglighet, utan den var snarare extremt begränsad och bara tur att en av dagarna för utresa passade.

Nuvel.. Jeg brukte Jane's eksempel for anskaffelseskost selv om det kanskje var verdi han mente. Men om du tar "opportunity costs" (alternativkostnad?) som basis er du ikke langt unna. Du kan ikke regne kredittkortpoengene som gratis poeng da du heller kunne hatt et svensk eller kanskje et amerikansk cashback-kort som alternativ. (3-6%). Om du har tjent poengene gjennom jobb må du regne inntektsskatt.
Några sådana kort finns inte i Sverige, bästa är amex med cashback på 1,5% (eller om det är 1,25%).
Majoriteten av mina poäng kommer inte från kreditkort, där spenderar jag 300k sek för att få vouchers som ger 60k poäng per år. De poängen får jag oavsett då jag hade spenderat det enbart för vouchers, så dessa poäng är gratis.
Majoriteten av poängen kommer från annat än spend på kortet, så deras anskaffningsvärde är mer eller mindre 0. Tex flyg där poängen kommer in för att jag faktiskt ska flyga en sträcka.

2X på alt ville uansett ikke løst utfordringen med AF/KL da de deler akkurat samme mengde bonusbilletter med alle i Skyteam bortsett fra dem de har eierinteresser i og/eller joint ventures. (VS/DL/AFKL samt DL/KE)
SAS får inte samma tillgång, trots att AF/KLM har ägarintresse i SAS.

Min poäng är nog att det är kanske lite missvisande att beräkna värdet på vad en revenuebiljett kostar till ett någorlunda obskyrt resmål. Om jag vill till Bangkok men det finns inga bonusbiljetter så jag tar några platser till Sint Maartern är mitt värde då vad revenue till Sint Marten kostar? Tänker spontant att det snarare är lägre än vad revenue till Bangkok kostar (då jag värderar Sint Maarten lägre än Bangkok).
Det är därför jag räknade på att biljetten skulle kosta 20k sek, för det är vad jag hade varit billig att betala cash. Att biljetten dock kostar 35k blir ju det faktiska värdet av poängen jag nyttjar, men hade inte betalat det själv, därav räknar jag alltid värde på poäng utifrån vad jag själv skulle kunna betala för aktuell sträcka, oavsett om det är inrikes eller jorden runt.

Det finns en annan stor skillnad mellan billiga revenue biljetter och awardsbiljetter. Jag har ett antal gånger bokat awardsbiljetter i business till Asien för mina föräldrar. dom kan inte köpa billigaste revenuebiljetterna då dessa inte är avbokningsbara. Awardsbiljetter har en helt annan flexibilitet som åtminstone för mig måste räknas in i kalkylen.

Är det så? Jag är verkligen inte en "hänga på låset"-kille utan bokar lite när jag känner att "nu är det dags att boka något för jag har poäng på kontot", har aldrig använta Awardfares. Under 2025 har jag bokat (inte rest utan bokat) business class (alla resor för två personer) till Seychellerna två gånger, Dubai, NYC, Seoul. Har en voucher kvar som går ut 2026 och ligger kring 50k poäng så dags att samla in lite fler poäng :)

Det jag saknar är tillgänglighet till Sydostasien.
Det finns ju massor tillgänglighet till Sydostasien, funnits resor till BKK, SGN, SIN, DPS etc ofta med 4+platser. Även i Dec, Jan, Feb, Mars. Tycker själv det nästan är bättre än innan?

Man får nog lägga till ”..saknar tillgänglighet de datum jag vill åka” i de flesta fall. Ungefär som att alla vill åka till Japan men endast i slutet av Mars/början av April. Det finns/funnits massor av awards till TYO/KIX men ingen vill åka i Okt-Feb.

Det går numera hyfsat enkelt ta sig till SYD/MEL vilket var en utopi förut.

Last edited:
Det finns ju massor tillgänglighet till Sydostasien, funnits resor till BKK, SGN, SIN, DPS etc ofta med 4+platser. Även i Dec, Jan, Feb, Mars. Tycker själv det nästan är bättre än innan?

Ibland undrar man om vi bor på samma planet. Jag menar det inte på ett otrevligt eller avfärdande vis, bara konstaterar att min upplevelse är HELT motsatta. Jag har jagat en tur-och-retur till BKK den här hösten precis hela året, utan framgång. Helt öppen för vilken rutt som helst. Nu har jag bevakningar på nästa höst, och har än så länge inte fått någonting alls som träffats.

De senaste 15 åren har jag alltid kunnat göra ungefär 2 långresor per år. Ca 25% har varit till ett specifikt resmål (oftast just BKK). Övriga 75% är lite "varsomhelst som verkar kul där jag hittar biljetter". Alltid ganska flexibelt i tid (dvs bara "någon gång på hösten eller någon gång på våren"), nästan aldrig i högsäsong. Jag har aldrig upplevt det som speciellt svårt. Men nu känns det i stort sett hopplöst.

Jag undrar, när du säger att du är flexibel i tid, menar du att du tar resor som uppkommer några dagar innan de avgår? Och sen chansar på att det kommer någon hemresa när du redan är på destinationen? För den typen av flexibilitet är inte möjlig för mig (eller förmodligen de flesta), semester måste bokas...

Man får nog lägga till ”..saknar tillgänglighet de datum jag vill åka” i de flesta fall. Ungefär som att alla vill åka till Japan men endast i slutet av Mars/början av April. Det finns/funnits massor av awards till TYO/KIX men ingen vill åka i Okt-Feb.

Det går numera hyfsat enkelt ta sig till SYD/MEL vilket var en utopi förut.
Jag är tydligen extremt inkompetent .. Jag har precis tittat på awardfares och hittar INGEN + 4 mellan Europa-BKK under de månader du nämner. Jag pratar business då ekonomi för dom flesta inte är ett alternativ. Du får gärna hinta hir du hittar alla dessa biljetter till BKK.

Toppen