Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Jag har redan tidigare sagt att jag hade inte blinkat ifall poängprisen på awards hade gått upp t.ex. 50%. Vinnare här är SAS som kan fortsätta pumpa ut poäng i utbyte mot pengar, AMEX vars 2-4-1 ökar i värde och SEB vars FlyPremium ökar i värde.
Jag tror att 1. är svårt, då SAS inte vill stänga den kranen.
Det hade ju varit en dröm om de höjde priserna för awards med 50%(eller bara 30%-40%):) kommer fortfarande vara väldigt billigt till flera resmål.
Nu kommer inte det hända, men man får väl drömma:)
 
En sak som inte nämnts här är att det har tappats möjlighet att vara ute i god tid.
Även innan Skyteam, tappad vi den möjligheten med SAS flyg till Asien, 330 dagar funkade inte längre…
Och nu med Skyteam, jag kunde bara se det med Virgin som sen försvann.
Med KLM/AF verkar det inte vara en konstant monster med allt som jag har sökt. Och det blir inte heller för alla dagar som har flyg, så då blir man verkligen tvungen att använda andra sök tjänster som kan visa en bra overview på ett enkelt sätt.

Har man en konstant släpp monster, då blir det mycket enkelt för oss som är redo att boka ett år innan och då krävs det inte så många sökningar heller.
Jag kunde boka en resa exakt som jag ville med avios och där använd jag Finnair Plus, BA och Qatar, alla släppte 350~360 dagar innan utan fel.
 
Ser ut som awardfares ska funka igen enligt mail nyss från dom

Det är korrekt.

Vi har landat en överenskommelse under helgen och har en plan framåt för dem och framtida andra intressanta 3:e part lösningar.
För att inte tappa tid medan den nya lösningen tar form har vi enats om en temporär teknisk approach för awardfares som fungerar här och nu.

Awardfares har ett värde för våra medlemmar och därför har vi prioriterat att säkerställa att de kan återuppta sina sök redan nu.

Detta visar att viljan finns att samexistera och att 3:e part lösningar fyller ett behov och skapar ett värde.
Nu har vi en strategi framåt som kan skapa spännande möjligheter för våra medlemmar.

Parallellt ska vi såklart uppnå utökade funktioner i egna kanaler - men tjänster som Awardfares kommer alltid att kunna erbjuda power features för den grupp av medlemmar som har specifika behov ett flygbolag själv inte kan prioritera snabbt utifrån en mycket bredare backlog genom hela det digitala ekosystemet.
 
.

Har man en konstant släpp monster, då blir det mycket enkelt för oss som är redo att boka ett år innan och då krävs det inte så många sökningar heller.
Jag kunde boka en resa exakt som jag ville med avios och där använd jag Finnair Plus, BA och Qatar, alla släppte 350~360 dagar innan utan fel.
Absolut det bästa alternativet för mig också om det fanns med SASs egna flyg.
 
Optimalt tror jag att man skulle kunna manipulera alla tre för att nå en bra jämnvikt (vilket det absolut inte är idag). Men måste man välja en, säger jag absolut 2. Om vi får X2-priser på alla bolag och dubblerad tillgänglighet (och fungerande sök) skulle jag jubla.

2x poengpris gir vel omtrent samme totalpris som å kjøpe business for cash (om man regner ekstrakostnader ifb poengsamling, pris for kredittkort og tidsbruk for å finne bonusreiser).

Da ville jeg heller beholdt status quo. Det er ikke så vanskelig å finne reiser med AF/KL i business.
 
2x poengpris gir vel omtrent samme totalpris som å kjøpe business for cash (om man regner ekstrakostnader ifb poengsamling, pris for kredittkort og tidsbruk for å finne bonusreiser).

Da ville jeg heller beholdt status quo. Det er ikke så vanskelig å finne reiser med AF/KL i business.
Nej, business kostar ofta runt 20-30k för tor, och det är låga priser. Att skaffa 100k poäng och en voucher för att flyga sas business behöver inte kosta mer än 6000 kronor för att ha kortet i ett år om du bjuder in annat folk till kortet.

De flesta som samlar seriöst drar in åtminstone 100-200k poäng per år.
 
2x poengpris gir vel omtrent samme totalpris som å kjøpe business for cash (om man regner ekstrakostnader ifb poengsamling, pris for kredittkort og tidsbruk for å finne bonusreiser).
Nä, det vill jag inte hålla med om. Inte på longhaul. Kanske någon enstaka linje, men knappast genomgående.

Om man tar t.ex. en resa till Thailand med max 1 stopp, så hittar man svårligen det för under 40 000 kr. Ofta kan det vara 60-70 000 kr. Samma resa kostar idag (utan 2-4-1) 165000 poäng. Med X2, skulle det innebära att man får ett värde av, absolut minimum, 12 öre per poäng utan 2-4-1, och 24 med, i bästa (värsta) fall. Vilket alltså kan närma sig 30-40 öre per poäng under andra tidpunkter. Och spenderar man så mycket pengar på att tjäna in sina poäng måste man nog se över sin plan, då gör man fel...

Självklart är det sämre värde än idag, men om det skulle innebära en återgång till när man hade en rimlig chans att, om man har framförhållning, kunna boka flera resor per år dit man vill åtminstone ungefär när man vill, så ser jag det som en förbättring mot dagens läge.
 
Har man en konstant släpp monster, då blir det mycket enkelt för oss som är redo att boka ett år innan och då krävs det inte så många sökningar heller.
Problemet med detta och varför många flygbolag har lagt ner med förutsägbara släpp (undantaget de som garanterar att bonusplatser släpps när schemat öppnar sig) är att det kannibaliserar försäljningen i för stor utsträckning. För 5-7 år sedan när det fanns betydligt färre poäng i omlopp så utgjorde bonusresor inte ett lika stort hot mot försäljningen av betalda biljetter. Idag är läget annorlunda där flygbolagen hellre avvaktar några månader med att släppa platser, då i intervaller beroende på beläggning/säsong. Sämre för medlemmarna då förutsägbarheten blir sämre. Bättre för flygbolaget att optimera sina intäkter.

Även om flygbolagen skulle börja släppa vid första släppet igen så kommer det att klagas precis som det gjorde förr att folk bokar upp platserna precis när de släpps. Ofta i spekulativt syfte.
 
Toppen