Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

Sullon

Medlem
Åker dit nästa vecka och undrar om nån kan tipsa om hur mycket man bör ladda ett Suica med? Försöker läsa mig till det på olika hemsidor men blir inte riktigt klokare. Kommer förmodligen åka monorailen två gånger samt åka lite tunnelbana under ca 3 dagar.
Du kan ladda kortet på alla stationer. Det går även att ladda kortet innanför spärrarna så ladda så lite du vill.
 

bvs

Medlem
@Maja FYI hur det fungerar med barn som är 13-18 i praktiken.

Vi landade i dag med två barn. En tioåring som jag hade med i min MySOS så även om jag var blå så blev startsidan gul. En trettonåring med två sprutor hon hade sin egna MySOS på sin telefon som blev gul. Båda vuxna tre sprutor.

Först kollades MySOS när vi checkade in på Arlanda (Turkish), inga problem. Även koll på IST men bara verbalt.

När man landar på HND var man tvungen att visa sin MySOS direkt vid avstigning. Blå åt ena hållet och alla med gula åt andra hållet. På gula sidan får du gå igenom en massa stationer där du måste visa MySOS flera gånger och även scanna QR-koden.

Vi fick också visa bevis på vaccineringen för oss vuxna så skriv ut covidbeviset för enkelhetens skull. Ta också screenshot på MySOS QR-koden och statusen innan för enkelhetens skull. Det var ingen som helt kö och vi var igenom hela den delen på max tio minuter och efter det är det som vanligt med immigration och customs.

Så även om man fick gå en liten extra omväg på tio minuter så var det aldrig något strul eller krångel i något av stegen.
 

Maja

Medlem
@Maja FYI hur det fungerar med barn som är 13-18 i praktiken.

Vi landade i dag med två barn. En tioåring som jag hade med i min MySOS så även om jag var blå så blev startsidan gul. En trettonåring med två sprutor hon hade sin egna MySOS på sin telefon som blev gul. Båda vuxna tre sprutor.

Först kollades MySOS när vi checkade in på Arlanda (Turkish), inga problem. Även koll på IST men bara verbalt.

När man landar på HND var man tvungen att visa sin MySOS direkt vid avstigning. Blå åt ena hållet och alla med gula åt andra hållet. På gula sidan får du gå igenom en massa stationer där du måste visa MySOS flera gånger och även scanna QR-koden.

Vi fick också visa bevis på vaccineringen för oss vuxna så skriv ut covidbeviset för enkelhetens skull. Ta också screenshot på MySOS QR-koden och statusen innan för enkelhetens skull. Det var ingen som helt kö och vi var igenom hela den delen på max tio minuter och efter det är det som vanligt med immigration och customs.

Så även om man fick gå en liten extra omväg på tio minuter så var det aldrig något strul eller krångel i något av stegen.
Tack för rapporten! På måndag åker vi och landar på tisdag! :)
 
  • Gilla
Reactions: bvs

ondevall

Medlem
@Maja FYI hur det fungerar med barn som är 13-18 i praktiken.

Vi landade i dag med två barn. En tioåring som jag hade med i min MySOS så även om jag var blå så blev startsidan gul. En trettonåring med två sprutor hon hade sin egna MySOS på sin telefon som blev gul. Båda vuxna tre sprutor.

Först kollades MySOS när vi checkade in på Arlanda (Turkish), inga problem. Även koll på IST men bara verbalt.

När man landar på HND var man tvungen att visa sin MySOS direkt vid avstigning. Blå åt ena hållet och alla med gula åt andra hållet. På gula sidan får du gå igenom en massa stationer där du måste visa MySOS flera gånger och även scanna QR-koden.

Vi fick också visa bevis på vaccineringen för oss vuxna så skriv ut covidbeviset för enkelhetens skull. Ta också screenshot på MySOS QR-koden och statusen innan för enkelhetens skull. Det var ingen som helt kö och vi var igenom hela den delen på max tio minuter och efter det är det som vanligt med immigration och customs.
Stort tack för den informationen även från mig! Vi reser på tisdag och landar på onsdag!
 
  • Gilla
Reactions: bvs

hendberg

Medlem
Snabb fråga. Vad är smidigast? Hyra wifi-router eller skaffa simkort hos nån operatör. Har Telia som suger vad gäller utland… har en extra iPhone som är upplåst.
 

Sullon

Medlem
Jag skaffar alltid lokalt data-sim. Bära runt på en router, varför? Vill du dela med dig så kan du hotspotta.

Maskiner som säljer sim-kort finns både på Narita och Haneda. Kostar ungefär 4000 yen för 4gb/16 dagar. Kort med bestämd datamängd är ofta att föredra då det är maxhastighet hela tiden. Unlimited kan vara begränsad hastighet (läs noggrant vilken hastighet som gäller). Spelar ingen roll vilket märke du väljer, ofta Docomo som underliggande nätleverantör.
 

Maja

Medlem
WiFi router kör jag via Japan-Wirelss som fungerade väldigt bra sist med bra täckning och hastighet. Även när det strulade så såg de till att vi fick en ny enhet skickad till oss över natten till hotellet. Rabattkod som ger 45% rabatt: JWMAG452022

Är ni flera och i behov av mycket data med bra hastighet? Kör en router! Har alltid en väska med mig när vi är ute så inget större bekymmer att ”bära runt” på den.

E-sim kan annars vara ett alternativ? Körde med Airalo senast när vi var i USA i somras och det fungerade finfint. Kommer fylla på dotterns e-sim i Japan om vi kommer ifrån varandra som back-up så vi kan få tag i varandra.

Min referralkod som ger dig $3 finns nedan om du vill testa.

Kod: MARIA7645
 

bvs

Medlem
Jag provade också mitt kort från Curve men det vill inte automaterna ta. ( Inklusive 2 andra olika som inte är AEONs) Men det tror jag är något med mitt kort fastän det går att betala med.

Testat flera olika automater senaste veckan (bla 7-11 och Family Mart) och alla har fungerat med mitt Curve Metal med två olika underliggande kort.

Även kört Curve i affärer som tar MC utan problem.

En annan sak som jag noterade sen sist jag var här (Nov 2019) är att i princip alla affärer där de accepterade kreditkort så tar de även numera Amex. Cash är fortfarande king dock, speciellt när man käkar.

Verkar vara slut med att häfta in tax-free kvitton i passet också :)
 

Firetee

Medlem
På visit japan Web står det:
"please upload a vaccination certificate that shows the details of all three doses (dates and types)". Det gör det inte på mitt, bara för dos 3.

Hur har ni hanterat detta?
 
Toppen