Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

När jag kom till Tokyo i helgen så hade jag min blåa skärm framme, dom sneglade bara på den och gav mig någon informations lapp om att hålla avstånd och blev direkt skickad till immigration.
Det verkade som de andra fick svänga åt sidan för kontroller så jag rekomenderar att ha för registrerat dig för att det ska gå så smidigt som möjligt. Jag registrerade på visit japan sidan dagen innan och hade blå skärm inom någon timma.
Vilka flög du med? ANA NH106?
Hur är det med munskydds hysterin?
Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.
 
Vilka flög du med? ANA NH106?
Hur är det med munskydds hysterin?
Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.
Jag flög med Swiss dit och inget krav på munskydd, samma sak med Lufthansa i November (Tur&retur).
Men däremot när jag flög från Japan (HND-LAX) med ANA så var det krav på munskydd, dom gick runt och hade koll också.
 
Jag flög med Swiss dit och inget krav på munskydd, samma sak med Lufthansa i November (Tur&retur).
Men däremot när jag flög från Japan (HND-LAX) med ANA så var det krav på munskydd, dom gick runt och hade koll också.
Thx.

Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.
Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...
Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom aceptera
 

bvs

Medlem
Thx.

Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.
Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...
Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom aceptera

Om du har problem med munskydd så kanske inte Japan är bästa destinationen just nu. Även om det inte är lagstadgat krav så är det något i princip alla använder, både utomhus och definitivt inomhus i affärer, hotell och tbana/tåg.
 
Om du har problem med munskydd så kanske inte Japan är bästa destinationen just nu. Även om det inte är lagstadgat krav så är det något i princip alla använder, både utomhus och definitivt inomhus i affärer, hotell och tbana/tåg.
Nä jag ska bara vara i Japan några timmar.
Jo jag vet att Japanerna inte vågar vara den första som tar av sig masken, för har alla andra en så måste ju även den andra ha en är ju deras tanke...

Vi får se hur det blir när jag åker
 

Kaik

Medlem
Nä jag ska bara vara i Japan några timmar.
Jo jag vet att Japanerna inte vågar vara den första som tar av sig masken, för har alla andra en så måste ju även den andra ha en är ju deras tanke...

Vi får se hur det blir när jag åker

Hur är det med munskydds hysterin?
Jag hoppas verkligen att du lärar dig mer om japansk kultur och Mentalität innan du åka, t.ex. genom buddhistisk filosofie vs västerländsk egocentrik syn på samhället.
 

Johan Gott

Medlem
Thx.

Tråkigt att Ana ska vara så sega med det, om det inte är ett krav i landet så varför ska dom har det.
Såg på ana sida att dom nämde med respekt för andra passagerare, så kan ev vara en sån sak...
Ja jag hoppas dom släpper på det tills Januari, annars får jag fixa intyg att jag inte kan bära det, för det verkar dom aceptera

När jag åkte LHR-HND-LHR i ANA first i november var de inte speciellt petiga med munskydden. All personal hade på sig hela tiden men jag kunde göra lite som jag ville. Jag tog på mig det när jag gick på toa eller i övrigt reste mig från sätet. Men hade det av mig i stort sett hela tiden när jag satt ner.
 

Firetee

Medlem
Vilka flög du med? ANA NH106?
Hur är det med munskydds hysterin?
Vad jag kan förstå så är det inget tvång i Japan men men får gärna ha det.
Flög SWISS dit. Inget munskydd på flyget men jag personligen har använt det i Tokyo förutom vid måltider och när man är själv. Dock inte alla som gör det, speciellt verkar det vara fler utan munskydd på kvällen, men kanske är olika i olika åldrar osv.
 
Flög SWISS dit. Inget munskydd på flyget men jag personligen har använt det i Tokyo förutom vid måltider och när man är själv. Dock inte alla som gör det, speciellt verkar det vara fler utan munskydd på kvällen, men kanske är olika i olika åldrar osv.
Nä jag tror bara det är Ana som har den kvar just pga hur japanerna tänker och Ana är japanskt
 

chaudi

Medlem
Om munskyddsdiskussionen fortfarande är aktuell så flög jag precis NH212, vid boarding ropade de ut att mask är ett krav och att de kan neka boarding för de som inte har på sig en.

Hade alltid mask på flyget förutom när det fanns mat eller drick vid min plats så vet inte hur petiga de är där.

På flygplatsen och kön till immigration hade i princip alla mask utom några enstaka västerlänningar.

Tog för övrigt ca 35 minuter från det att jag gick av planet till att jag satte mig på bussen till hotellet, och då plockade jag också upp ett Welcome suica.
Visit Japan web rekommenderas, blir smidigt med den.
 
Toppen