Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

Maja

Medlem
Startar en ny tråd då det har gått 3 år sedan vi var i Tokyo sist och mycket har hänt sedan dess.

Jag flyger med ANA och landar den 1 november och har sedan en vecka i Tokyo. Planen är att göra en dagstur till Mount Takao annars är det mestadels i Tokyo vi kommer tillbringa vår tid den här resan.

Jag har lagt mängder med tid på att läsa guider på nätet, tittat på YouTube etc, men minnet sviker mig tyvärr på vissa punkter.

Japan är landet där Cash is King, även om många säger att det börjar ändras och att kort blir allt mer vanliga.

Frågan är bara vart jag lättast/billigast kan ta ut kontanter? 7-Eleven har ATM och det är dessa jag ser överallt som rekommendationen. Fungerar mitt Santanderkort där? Jag har ett gammalt kort som ska vara utan några uttagsavgifter. Äger inte ett enda Debit bankomatkort och vill minnas att jag sist använde nämnda kort fast på flygplatsen i Osaka. Fann någon guide här till en specifik bankomat som fungerade.

Vet att för att inte behöva betala massa extra ränta så behöver jag ha pengar över min kreditgräns när jag gör mitt kontantuttag.

Andra tips och råd som jag kommit fram till som kanske kan vara användbara för någon annan.

Suica-kortet tänker jag att jag kör via Apple Wallet (https://support.apple.com/en-us/HT207155) och struntar i ett fysiskt kort.

Sist köpte jag Tokyo Subway pass via Klook som fungerade finfint och det ämnar jag göra även denna gång.

WiFi router kör jag via Japan-Wirelss som fungerade väldigt bra sist med bra täckning och hastighet. Även när det strulade så såg de till att vi fick en ny enhet skickad till oss över natten till hotellet. Rabattkod som ger 45% rabatt: JWMAG452022

Tokyo Disneyland och DisneySea har en kampanj Wakuwari som innebär 20% rabatt på 1 dagars biljetten förutsatt att du är vaccinerad alt. har ett nytaget PCR/Antigentest. Kampanjen sträcker sig fram till den 31 januari 2023. Oerhört populär kampanj så Disneys japanska hemsida har inte fixat anstormningen av folk och biljetterna har sålt slut för de datum som är släppta hittills. Jag har dock inte lyckats ändra mina biljetter till de nya billigare biljetterna. Det går bra att betala med kort, men America Express fungerade inte, dock så gick det bra med SAS Mastercard.

Tax Free shopping - Du måste få en stämpel i passet när jag anländer, så använd inte de automatiska grindarna. Se sedan till att du alltid har med dig ditt pass när du är ute och shoppar. Fler tips och saker att tänka på finns att läsa här >> https://livejapan.com/en/article-a0000238/

Anländer du innan den 14 november så behöver du ladda ner MySOS-appen och fylla i den. Använd Fasttrack.

Glöm inte bort att använda Visit Japan Web för tulldeklaration.

Några andra tips och trix som ni vill dela med er av? Och framför allt, vart tar jag ut kontanter i Tokyo?
 

intuition

Medlem
Jag vill minnas att jag hade lite problem med ett kort på 7-11 m.m men kan inte minnas om det var Santander (viss sannolikhet för att det var det) . Det var nu länge sedan. Men ett tips är att autommater också finns inne på Posten som också finns överallt, men oftare på smågator. Där funkade det alltid för mig
 

Maja

Medlem
Tack @Kaik och @intuition för era förslag kring vart jag annars kan testa att ta ut pengar. Håller tummarna att det går vägen helt enkelt. Har med mig några tusen Yen, men det räcker inte långt om det krävs mycket kontanter. Alltid ett vågspel som sagt var detta...
 
Är i södra Japan nu. Hittills har bara ett ramen ställe krävt kontanter. Inte åkt buss ännu, som brukar kräva mynt eller kontanter. Uppdaterar om några dagar...
 
Last edited:

Maja

Medlem
Är i södra Japan nu. Hittills har bara ett ramen ställe krävt kontanter. Inte åkt buss ännu. Uppdaterar om några dagar...
Tusen tack för direktrapportering. Åker du med barn? Lite nyfiken kring hur det fungerar med inresan då de (barn upp till 18år) inte behöver något PCR-test då de åker på förälderns vaccinationsbevis.
 

bvs

Medlem
Historiskt sett så har Visa varit mer accepterat än MC i bankomater, nuförtiden tror jag inte det är någon direkt skillnad, speciellt inte med alla ändringar inför OS.

Ta expresståget till Takao så du slipper stanna på alla stationer :) passa även på att skippa linbanan och gå upp genom skogen och sen ta "stora" vägen tillbaka ned. Det finns (fanns iaf) ett matställe på toppen ifall det krisar :)


Jag skulle skippa subway pass helt och bara åkt med Suica, då kan du använda alla linjerna och inte bara Metro. Är väldigt praktiskt att slippa hålla sig till bara tunnelbana, bara JR, bara odaikyo, bara whatever :) utan alltid kunna ta närmaste vägen. Till Takao är det tex Keio line och det kan du inte åka med ett metro eller jr pass.
 

Maja

Medlem
@Diamond-in-the-ruff Jag har blå skärm i MySOS-appen, men dotterns kommer aldrig bli blå som sagt var. Ska gå vägen ändå enligt alla officiella källor. Är bara hålla tummarna att det flyter på smidigt.

@Mr.cake Munskydd är framtagna och även ett 50-pack till är inköpta så att det ska finnas gott om dem för att kunna byta ofta.

@bvs Upplevde Subway passet som väldigt användbart sist och framför allt att det blev ekonomiskt. Var endast ett enda tillfälle då vi inte kunde använda det, men å andra sidan så fanns rätt station inom 5 min promenad vilket gjorde att det aldrig var något bekymmer.

Till Takao vet jag att det är Keio line och så även från Haneda flygplats. Blir nog en kombo som det känns just nu mellan Suica och några dagar med Subway pass. Expresståget har jag hittat igen och planerar att ta. Linbanan är inget du rekommenderar - varför? Promenaden upp är 90 min om jag förstod det hela rätt? Det kanske gör sig själv väl på plats vad som är vägen genom skogen och "stora vägen". :)
Tack och lov så har jag i alla fall ett kort som fortfarande är VISA, resten var Mastercard eller America Express. Det löser sig på något sätt gällande kontanter. Vill minnas att vi inte använde så mycket ens 2019.
 
Toppen