Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

Maja

Medlem
@Maja Är i liknande situation (13-åring med 2 sprutor) men landar 2/11. Blir osäker på om hon ska fylla i MySOS-appen själv eller om det går helt bort när hon reser med 2 fullvaccinerade fld. Hur har du tolkat det?
Jag har fyllt i MySOS-appen för min dotter och kryssat nej på vaccinsintyg och PCR-test. Alla övriga delar som passuppgifter, frågor etc. har vi fyllt i. Skärmen blir då gul. Ett tips är att göra det redan nu då det tar lite tid ibland att få bekräftelse på passbilden etc.
 

bvs

Medlem
@Maja Är i liknande situation (13-åring med 2 sprutor) men landar 2/11. Blir osäker på om hon ska fylla i MySOS-appen själv eller om det går helt bort när hon reser med 2 fullvaccinerade fld. Hur har du tolkat det?

Från deras FAQ https://www.hco.mhlw.go.jp/faq/fasttrack-en.html
A person aged 13 years or over (at time of entry) cannot be registered as an accompanying person, so would either need to register via MySOS Web or have a smartphone and register via the app.

I princip bara att fylla i och svara nej på både vaccin och testintyg så statusen blir gul.

If you completed registration with “Will not submit” the child’s vaccine certificate and "No" for COVID test certificate, the screen will be yellow. If the child is eligible for an exemption, the screen will stay yellow, but there is no problem entering Japan.

If a child under the age of 18 does not have a valid vaccination certificate, but is accompanied by and living with a parent/custodian who does have one and is responsible for the child's actions, the child can receive a special exemption (not required to submit negative COVID test certificate) and will be considered as having a valid vaccination certificate like the parent/custodian.
 

Bjjb

Medlem
Jag landade i Japan den 18:e.

Idag tog jag ut kontanter, 25 000 yen, i en ATM från (och i) butikskedjan AEON. Jag använde mitt kort från Revolut och fick 25k i handen, på kvittot visas ingen avgift och med när jag använder Google för att räkna tillbaka på vad som drogs (1875,05 sek) så skiljer det 12,35 yen och det lär vara växlingkursen som ändrats lite på några timmar.

Jag provade också mitt kort från Curve men det vill inte automaterna ta. ( Inklusive 2 andra olika som inte är AEONs) Men det tror jag är något med mitt kort fastän det går att betala med.

När jag provade med en 7-11 när jag var här aug-sep så kom det upp ett meddelande om avgift. Jag kommer inte ihåg exakt hur står den var, 120-250 yen tror jag, eller om jag faktiskt tog ut pengar.



Så tar vi en bild med årets första snö. (Föll under natten.)
DSC_0892 - Copy.JPG
 

Sullon

Medlem
Lawson och 7/11 tar 220 yen i avgift.

Mizuho Bank säger på automaten att utländska kort är ok men jag har inte lyckats få ut något.
 

hendberg

Medlem
Åker dit nästa vecka och undrar om nån kan tipsa om hur mycket man bör ladda ett Suica med? Försöker läsa mig till det på olika hemsidor men blir inte riktigt klokare. Kommer förmodligen åka monorailen två gånger samt åka lite tunnelbana under ca 3 dagar.
 

Per L

Ny medlem
På flygplatsen finns det ATM att ta ut kontanter på, brukar vara enklast tycker jag, sen har JP (Japan Post) ATM som funkar för de flesta kort.

När det kommer till att kolla tunnebana, tåg eller liknande tycker jag Google Maps funkar fantastistk bra, använde det när jag bodde där. Visa byten och vilket spår man ska stå på för att komma med rätt tåg.
Har alltid köpt ett Suica-kort och fyllt på med pengar. Det går att fylla på med både kontanter och cash.
Du kan även handla i många kiosker och affärer på det kortet.

Här ser ni ett exempel nedan:

angående WIFI, hyrde jag wifipuck och hämtade ut den på posten på flygplatsen.
JAPANWIFI är bra enligt mig.

Nu har jag 3s abonnemang med 100GB data och fria samtal och sms i Japan, så kommer inte hyra ngt när jag åker dit i december.

2022-10-25_16-42-40.png
 

Per L

Ny medlem
Åker dit nästa vecka och undrar om nån kan tipsa om hur mycket man bör ladda ett Suica med? Försöker läsa mig till det på olika hemsidor men blir inte riktigt klokare. Kommer förmodligen åka monorailen två gånger samt åka lite tunnelbana under ca 3 dagar.
Monorail in till Yamanote line kostar 770YEN, för fram och tillbaka till flygpatsen 1540YEN.
kanske du ska ladda det med ca 4-5000YEN.

Tåg och tunnelbana är en av de saker som är relavit dyrt i Japan.
Har du mycket pengar kvar på kortet kan du gå till ett JR travel center och få tillbaka de pengar som är kvar på kortet minus 500YEN som kortet kostar.
 

hendberg

Medlem
Monorail in till Yamanote line kostar 770YEN, för fram och tillbaka till flygpatsen 1540YEN.
kanske du ska ladda det med ca 4-5000YEN.

Tåg och tunnelbana är en av de saker som är relavit dyrt i Japan.
Har du mycket pengar kvar på kortet kan du gå till ett JR travel center och få tillbaka de pengar som är kvar på kortet minus 500YEN som kortet kostar.
Stort tack för tipset
 
Toppen