Senaste nytt

Till Tokyo efter 11 oktober 2022 - vad behöver man tänka på?

bvs

Medlem
@bvs Upplevde Subway passet som väldigt användbart sist och framför allt att det blev ekonomiskt. Var endast ett enda tillfälle då vi inte kunde använda det, men å andra sidan så fanns rätt station inom 5 min promenad vilket gjorde att det aldrig var något bekymmer.

Till Takao vet jag att det är Keio line och så även från Haneda flygplats. Blir nog en kombo som det känns just nu mellan Suica och några dagar med Subway pass. Expresståget har jag hittat igen och planerar att ta. Linbanan är inget du rekommenderar - varför? Promenaden upp är 90 min om jag förstod det hela rätt? Det kanske gör sig själv väl på plats vad som är vägen genom skogen och "stora vägen". :)
Tack och lov så har jag i alla fall ett kort som fortfarande är VISA, resten var Mastercard eller America Express. Det löser sig på något sätt gällande kontanter. Vill minnas att vi inte använde så mycket ens 2019.

Det finns en karta när du kommer dit om vilka vägar du kan ta dig upp. Men jag kan tycka att det är lite trist att åka en timme till ett berg bara för att ta linbanan och en asfalterad väg upp. Enligt min Garmin tog det en timme att gå upp No 6 trail längs med vattnet. Men det är ju såklart upp till var och en vad man är ute efter för upplevelse också, finns inget rätt eller fel. Är det fint väder så är No 6 nice med lite mindre folk och en del lite mindre shrines och sen kan du gå No 1 ned och ta linbanan sista biten.
takao.jpg

Angående Tax free, kom ihåg att det är minimisumma du måste upp i innan du kan dra av den så det kan löna sig att planera lite.
 

Maja

Medlem
Det finns en karta när du kommer dit om vilka vägar du kan ta dig upp. Men jag kan tycka att det är lite trist att åka en timme till ett berg bara för att ta linbanan och en asfalterad väg upp. Enligt min Garmin tog det en timme att gå upp No 6 trail längs med vattnet. Men det är ju såklart upp till var och en vad man är ute efter för upplevelse också, finns inget rätt eller fel. Är det fint väder så är No 6 nice med lite mindre folk och en del lite mindre shrines och sen kan du gå No 1 ned och ta linbanan sista biten.
Jag är helt för att promenera! 13-åringen brukar vara ganska bra på att gå också så lite beroende på jet-lag (om vi tar besöket vår första hela dag där, eller vår sista) får nog avgöra om vi går eller åker upp.
Angående Tax free, kom ihåg att det är minimisumma du måste upp i innan du kan dra av den så det kan löna sig att planera lite.
Ja, det minns jag från förra gången också. Försöker minnas om vi hade allting vi handlade i handbagaget sist eller om vi packade ner det i resväskan. Vet att de tittade på passet och sedan inte brydde sig något mera. Reglerna säger väl att allt ska finnas tillgänglig för inspektion, lite svårt när det ligger i incheckat bagage bara...

Ett till tips är en dagstur till Yokohama som ligger ca 20-30min från Tokyo med tåg. Där kan ni åka den nyöppnade linbanan genom staden, besöka cup noodle museum och chinatown.
Tyvärr är delar av museet stängt! Har med det på min lista över potentiella ställen att besöka.
 

J1981

Medlem
Ang mask skulle jag köpa mask av märket "pitta mask" på plats. Mycket lättare att andas i samt mycket skönare, dock inte ffp klassade.

Har du dubbla simplatser i telen är ett simkort ett alternativ. Slippa släpa på routern.

Hyperdia funkar inte längre.
Alternativ (båda finns som app):
https://japantravel.navitime.com/en/area/jp/route/

Alternativ till Takao är att köra en dagtur till Hakone.
Hakone free pass finns att köpa och då ingår all transport från shinjuku och en trevlig runda runt hakone som man gör på en dag, med tåg, bergbana, linbana, båt och buss.
 

Sullon

Medlem
Jag anlände till Haneda imorse. MySos tog inte lång tid alls, köade inte öht. Däremot så fick jag gå längst med en snitslad bana i 25 för att komma till immigration. Passkontrollens kö tog ca tio minuter.

Tog sedan direkt in på First Cabin på flygplatsen och sov i tre timmar och tog en dusch. 3000 yen, inte så farligt.

Annars är sig mycket likt i Tokyo! Förutom att nästan alla har munskydd. Tog ut pengar med mitt Mastercard/Forex på 7/11.
 

Sullon

Medlem
Jag vill minnas att jag hade lite problem med ett kort på 7-11 m.m men kan inte minnas om det var Santander (viss sannolikhet för att det var det) . Det var nu länge sedan. Men ett tips är att autommater också finns inne på Posten som också finns överallt, men oftare på smågator. Där funkade det alltid för mig
Tidigare fungerade bara Visa på 7/11 och det var posten som gällde för MC. Nu fungerar MC även på 7/11. Även Lawsonbutiker har bankomat jag lyckats ta ut pengar på.
 

Maja

Medlem
Jag anlände till Haneda imorse. MySos tog inte lång tid alls, köade inte öht. Däremot så fick jag gå längst med en snitslad bana i 25 för att komma till immigration. Passkontrollens kö tog ca tio minuter.

Tog sedan direkt in på First Cabin på flygplatsen och sov i tre timmar och tog en dusch. 3000 yen, inte så farligt.

Annars är sig mycket likt i Tokyo! Förutom att nästan alla har munskydd. Tog ut pengar med mitt Mastercard/Forex på 7/11.
Fick du stämpel i passet eller var det passkontroll via maskiner när du kom? Eller fanns båda alternativen? Tack för rapport direkt från Tokyo! :)
 

ondevall

Medlem
Jag har blå skärm i MySOS-appen, men dotterns kommer aldrig bli blå som sagt var. Ska gå vägen ändå enligt alla officiella källor. Är bara hålla tummarna att det flyter på smidigt.
@Maja Är i liknande situation (13-åring med 2 sprutor) men landar 2/11. Blir osäker på om hon ska fylla i MySOS-appen själv eller om det går helt bort när hon reser med 2 fullvaccinerade fld. Hur har du tolkat det?
 
Toppen