Senaste nytt

Strawberry (Nordic Choice) Kreditkort kampanj maj-juli 2023

Fredah

Medlem
Nekar ansökan om ett kort med 5k kredit pga för högt kreditengagemang. Jag vet dom dra bort 25k från ett annan kort som dom också ger ut. Men det går inte för dom att göra, utan då ska jag först ansöka om att sänka på ena kortet. Sedan görs en ny ansökan på nya kortet. Inga garantier att det skulle bli annat resultat dock. Jag stod över. En månad senare ansökte jag om ett annat kort från en annan utgivare. Dom gav mig 150k utan att jag frågade om det.

SEB kort verkar ha andra algoritmer.

Jag har liknande erfarenheter. För att få igenom 20k kredit på Strawberry MC fick jag sänka med 50k på SAS MC. Så nu har jag totalt mindre kredit än från början. Jag har dessutom lägre lån och högre lön än när jag skaffade SAS MC. Det verkar därmed som att antal kort (krediter) påverkar bedömningen. Jag känner till konceptet, tror dom kallar det kreditbenägenhet men i detta fallet handlar det ju enbart om poäng.

Man ska ju inte glömma att affärsmodellen i princip är att tjäna pengar på dom som inte betalar i tid och dessa mest lönsamma kunder sorteras ju bort med denna modellen.
 

NiTu

Medlem
Jag har liknande erfarenheter. För att få igenom 20k kredit på Strawberry MC fick jag sänka med 50k på SAS MC. Så nu har jag totalt mindre kredit än från början. Jag har dessutom lägre lån och högre lön än när jag skaffade SAS MC. Det verkar därmed som att antal kort (krediter) påverkar bedömningen. Jag känner till konceptet, tror dom kallar det kreditbenägenhet men i detta fallet handlar det ju enbart om poäng.

Man ska ju inte glömma att affärsmodellen i princip är att tjäna pengar på dom som inte betalar i tid och dessa mest lönsamma kunder sorteras ju bort med denna modellen.
Det har nog också att göra med vilken ränta som är idag. Danske Bank vägrade mig huslån för jag gick back 6000kr/mån enligt deras beräkningar...
 

Ubbe

Medlem
Men nu är väl den här tråden obsolet eftersom Coop avslutar sitt samarbete med Strawberry 31/7 2023
 

valln

Medlem
Nu har jag fått fakturan och betalat in beloppet på 15 000 kronor, transaktionensdag nu på måndag.

Hur länge dröjer det innan jag kan handla för beloppet, 15 000 kronor?
 

TP12

Medlem
Nu har jag fått fakturan och betalat in beloppet på 15 000 kronor, transaktionensdag nu på måndag.

Hur länge dröjer det innan jag kan handla för beloppet, 15 000 kronor?
Måndag/tisdag, syns tydligt i appen när det kommer in. Om de nu inte sätter en begränsning för dig men ganska lågt belopp så borde funka.
 

Leachim

Medlem
Till mig sa kundtjänst att det blir pannkaka i systemet om man sätter in egna pengar utöver vad som faktureras....

Undrar om de kanske menade att summan som står att man ska betala på fakturan inte alltid stämmer om man gjort egna insättningar? Jag gör i alla fall ganska ofta extra insättningar och förstår inte varför det skulle orsaka pannkaka i övrigt, det är ju bara som en insättning på ett konto.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Dawes

Medlem
Undrar om de kanske menade att summan som står att man ska betala på fakturan inte alltid stämmer om man gjort egna insättningar? Jag gör i alla fall ganska ofta extra insättningar och förstår inte varför det skulle orsaka pannkaka i övrigt, det är ju bara som en insättning på ett konto.
Jag betalar också in i förtid ibland, gör det med god marginal till brytpunkt och det stämmer ju alltid på fakturan.
Betalar man in i samband med avstämning så kommer det ju inte stämma såklart eftersom den transaktionen då inte finns med.
Det handlar ju om ett eventuellt fakturabelopp minus inbetalt belopp (om inbetalningen inte finns med), jag kan inte tänka mig att det blir mer pannkaka än så. Rätt saldo finns ju alltid i appen.

Edit: ovan i syfte att betala ner skuld i slutet av månaden och inte för att skapa någon form av ökat kreditutrymme i förhållande till min gräns.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Anderoid

Medlem
När får man de 20k poängen? Jag blev godkänd för 3-4 dagar sedan och blev uppgraderad till GOLD i appen. Har inte fått kortet ännu men har redan handlat på det via Apple pay.
 
Toppen