Senaste nytt

Strawberry (Nordic Choice) Kreditkort kampanj maj-juli 2023

Att personer med flera år av överskott av inkomst av kapital skulle blåsa en kredit på ynka 30 000 kronor är absolut inte troligt.
Då är det nog troligare att en person med hög inkomst och stora skulder skulle säga upp sig på stående fot och flytta till Thailand...
Att någon av dem skulle agera på det sättet för 30k är nog inte så sannolikt. Men volatiliteten i kapitalinkomster under någon miljon (tänker här på personer som har årligen återkommande stabila utdelningar från ett och samma bolag) är nog väldigt mkt högre än i folks löner och därför SEB sannolikt främst ser på inkomst av tjänst och inte inkomst av kapital.

• Gilla
Reactions: hco
Jag tror inte inkomst av kapital vägs in i en kreditbedömning. UC t.ex. erbjuder ett "score" som i praktiken ska ange risken för att personen får betalningsanmärkningar inom 12 månader. Det kan ju iofs vara en intressant fråga att ställa till UC om de väger in kapital-inkomster, men SEB har ju säkert sin egen modell, där UC-score mm bara är en del.
Men att hävda att det finns kapital-inkomster när de redan sagt nej tror jag inte är en framgångsväg.

Jag tror inte inkomst av kapital vägs in i en kreditbedömning. UC t.ex. erbjuder ett "score" som i praktiken ska ange risken för att personen får betalningsanmärkningar inom 12 månader. Det kan ju iofs vara en intressant fråga att ställa till UC om de väger in kapital-inkomster, men SEB har ju säkert sin egen modell, där UC-score mm bara är en del.
Men att hävda att det finns kapital-inkomster när de redan sagt nej tror jag inte är en framgångsväg.
Min bedömning (enbart på mina egna erfarenheter) är att varken kapitalintensiva eller avkastning på detsamma tas in i kalkylen av vare sig SEB eller ens UC.

SEB Kort AB är i en klass för sig när det gäller att bedöma risk baserat på kredit i relation till inkomst. Mig hatar dom. Helt ologiska resonemang presenterar dom också.

Jodå. Jag fick mina kort äntligen, efter (återigen) samma repeterande krav på olika intyg, varvid ringde dom och förklarade lång historia och till sist sade agenten ”jag förstår…(silence)…jag kan godkänna båda korten” (strawberry samt sas eb). Boom, nästa dag giltiga efter lite strul med spendwise app errors.
Huh, det var svårt men löste sig!

Jag behöver inga krediter däremot kan det vara trevligt med poängen, -särskilt nu då det är kampanj.

Handlar man för 1000 kronor på Strawberry får man trippla poängen vilket blir 300 poäng?

Har sannolikt sett informationen för några år sedan då jag ansökte om kortet men glömt.
Har hittills aldrig varit ett ”problem” då x2-kampanjerna brukat vara som längst dryga månaden.
Provar en liten inbetalning så vår vi se (annars får jag väl utöka krediten).

Edit. Ändrade mig och ansökte om ytterligare 20K i köpgräns (via app). Fick mail att det tar 3-5 dagar. Har jag inte fått ett positivt besked på fredag så provar jag insättningsmetoden. Ska bo på Strawberry nästa vecka så vill självklart betala med deras kort. :)
Till mig sa kundtjänst att det blir pannkaka i systemet om man sätter in egna pengar utöver vad som faktureras....

Till mig sa kundtjänst att det blir pannkaka i systemet om man sätter in egna pengar utöver vad som faktureras....

Jag har aldrig fått någon pannkaka. Gör så säkert en gång per kvartal i genomsnitt. Tänker att någon på SEB Kort klagat om det verkligen förorsakat problem/pannkakor hos dom.

Visst, hålla på och sätta in småbelopp varje dag är ju onödigt.

Edit. Ändrade mig och ansökte om ytterligare 20K i köpgräns (via app). Fick mail att det tar 3-5 dagar. Har jag inte fått ett positivt besked på fredag så provar jag insättningsmetoden. Ska bo på Strawberry nästa vecka så vill självklart betala med deras kort. :)
Citerar mig själv.
09.59 fick jag mail om att ökad köpgräns är godkänd. När jag sedan gick in i appen hade tillgängligt saldo endast ökat med 10K? Ringde SEB Kort Bank AB och de hade endast godkänt 10K i ytterligare kredit. Inga problem med beslutet i fråga men känns udda att skicka ett mail där detta inte framgår?
Tänkte avvakta några dagar till innan jag gör en insättning (kanske hinner få fakturan för köp i juni).
@hco hur lång tid brukar det ta från inbetalning till att det syns på kontot/i appen?

Utveckla gärna hur SEB kort har tänkt?

Nekar ansökan om ett kort med 5k kredit pga för högt kreditengagemang. Jag vet dom dra bort 25k från ett annan kort som dom också ger ut. Men det går inte för dom att göra, utan då ska jag först ansöka om att sänka på ena kortet. Sedan görs en ny ansökan på nya kortet. Inga garantier att det skulle bli annat resultat dock. Jag stod över. En månad senare ansökte jag om ett annat kort från en annan utgivare. Dom gav mig 150k utan att jag frågade om det.

SEB kort verkar ha andra algoritmer.

Det ologiska är att jag som kund ska administrera detta när dom är utgivare av Böda produkterna. Helt värdelös service enligt mig. Jag lät som veta mina åsikter och undrade om hon förstod min syn på det. Det gjorde hon inte, hon förstod inte alls att jag tyckte det var konstigt.

Jag är säkert bara alldeles för intresserad av kreditkort för mig eget bästa :)

Toppen