Senaste nytt

Strawberry (Nordic Choice) Kreditkort kampanj maj-juli 2023

eddo

Medlem
Jo, min vanliga lön är på 370 000 kronor årligen. Inkomst av kapital är aktieutdelning, ränteinkomster och reavinster på aktie- och fondförsäljning. Jag har också kredit på ett Volvokort.

jag förstår inte ditt sista stycke, kan du förklara?
Då måste det vara något annat än din inkomst som de anser påverkar. Andra kreditengagemang/liknande. SEB godkänner upp till 20% av årsinkomsten. Att du haft 80k inkomst av kapital vet jag inte hur du menar att det skulle påverka?
 

Mr Basic

Medlem
Din kredit nollställs ja, men du kan ändå inte förbruka mer än vad din kredit är (på en ett ungefär finns ett visst utrymme ovan detta), på rullande månadsbasis - köpen kommer således nekas.
jag förstår inte ditt sista stycke, kan du förklara?
Inte jag heller. Menar du att om jag (som har kredit 60K) nu har aktuellt saldo 59K och tillgängligt belopp 1K inte kan betala in 30K och då få tillgängligt belopp 31K? Då borde det ju inte finnas ngn anledning att betala in i förväg öht? :rolleyes:
 

TP12

Medlem
Inte jag heller. Menar du att om jag (som har kredit 60K) nu har aktuellt saldo 59K och tillgängligt belopp 1K inte kan betala in 30K och då få tillgängligt belopp 31K? Då borde det ju inte finnas ngn anledning att betala in i förväg öht? :rolleyes:
Formellt är det så - därför de skriver att din kreditgräns ska täcka två månaders inköp. Ofta fungerar det att betala i förväg men inga garantier.
 

ekf

Medlem
Formellt är det så - därför de skriver att din kreditgräns ska täcka två månaders inköp. Ofta fungerar det att betala i förväg men inga garantier.
Större varningsflagga än den de har för detta vid ansökning av Strawberry MC var det länge sedan jag såg... Svårt att hävda att man inte sett den, iaf om man ansökt hyfsat nyligen.
 

Attachments

  • IMG_1554.jpeg
    IMG_1554.jpeg
    463,4 KB · Visningar: 172

Mr Basic

Medlem
Större varningsflagga än den de har för detta vid ansökning av Strawberry MC var det länge sedan jag såg... Svårt att hävda att man inte sett den, iaf om man ansökt hyfsat nyligen.
Har sannolikt sett informationen för några år sedan då jag ansökte om kortet men glömt.
Har hittills aldrig varit ett ”problem” då x2-kampanjerna brukat vara som längst dryga månaden.
Provar en liten inbetalning så vår vi se (annars får jag väl utöka krediten).

Edit. Ändrade mig och ansökte om ytterligare 20K i köpgräns (via app). Fick mail att det tar 3-5 dagar. Har jag inte fått ett positivt besked på fredag så provar jag insättningsmetoden. Ska bo på Strawberry nästa vecka så vill självklart betala med deras kort. :)
 
Last edited:

valln

Medlem
Då måste det vara något annat än din inkomst som de anser påverkar. Andra kreditengagemang/liknande. SEB godkänner upp till 20% av årsinkomsten. Att du haft 80k inkomst av kapital vet jag inte hur du menar att det skulle påverka?
Det jag menar är att har man inkomst av kapital under flera år då har du tillgångar som är utmätningsbara. Har man en hög lön och stora lån eller inga tillgångar kan man ha en betydligt större kreditrisk.
Jag har 30 000 kronor i kredit på Strawberry och 30 000 kronor i kredit på Volvokortet (Carpay). Inga andra lån, - inte ens studielån. Nu är jag uppe i nästan 16 procent med krediter av min lön.

Jag ogillar krediter starkt så för mig skulle det fungera mycket bättre att sätta in exempelvis 50 000 kronor på SEB och sedan skickar de e-faktura på ett belopp som har förbrukats under månaden upp till 50 000 kr! :)
 

TP12

Medlem
Det jag menar är att har man inkomst av kapital under flera år då har du tillgångar som är utmätningsbara. Har man en hög lön och stora lån eller inga tillgångar kan man ha en betydligt större kreditrisk.
Jag har 30 000 kronor i kredit på Strawberry och 30 000 kronor i kredit på Volvokortet (Carpay). Inga andra lån, - inte ens studielån. Nu är jag uppe i nästan 16 procent med krediter av min lön.

Jag ogillar krediter starkt så för mig skulle det fungera mycket bättre att sätta in exempelvis 50 000 kronor på SEB och sedan skickar de e-faktura på ett belopp som har förbrukats under månaden upp till 50 000 kr! :)

Du kan iofs sälja dina tillgångar när som helst och då finns det inget att mäta ut vilket man kan göra från en hög lön.
 

valln

Medlem
Du kan iofs sälja dina tillgångar när som helst och då finns det inget att mäta ut vilket man kan göra från en hög lön.
Att personer med flera år av överskott av inkomst av kapital skulle blåsa en kredit på ynka 30 000 kronor är absolut inte troligt.
Då är det nog troligare att en person med hög inkomst och stora skulder skulle säga upp sig på stående fot och flytta till Thailand...
 
Last edited:
Större varningsflagga än den de har för detta vid ansökning av Strawberry MC var det länge sedan jag såg... Svårt att hävda att man inte sett den, iaf om man ansökt hyfsat nyligen.

SEB Kort AB är i en klass för sig när det gäller att bedöma risk baserat på kredit i relation till inkomst. Mig hatar dom. Helt ologiska resonemang presenterar dom också.
 
Toppen