Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Det går väldigt bra för IAG och BA. FT skriver om hur BA:s viktigaste marknader är long haul transatlantisk business och first, där 3/4 av BA:s långa linjer går över Atlanten. Artikeln går även in på nyckeltal, t ex tvåsiffrig ROIC, vilket nog kräver en stark efterfrågan på premium long haul. Det är nog i ljuset av detta man får se förändringarna de ska göra i BAEC, där de enda ekonomikrigarna de fortsatt kommer bry sig om är de inhemska kunderna som spenderar mycket på sina semestrar (poäng för BA Holidays). I övrigt bryr de sig enbart om premiumkunderna, vilket är logiskt. Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).

Det går väldigt bra för IAG och BA. FT skriver om hur BA:s viktigaste marknader är long haul transatlantisk business och first, där 3/4 av BA:s långa linjer går över Atlanten. Artikeln går även in på nyckeltal, t ex tvåsiffrig ROIC, vilket nog kräver en stark efterfrågan på premium long haul. Det är nog i ljuset av detta man får se förändringarna de ska göra i BAEC, där de enda ekonomikrigarna de fortsatt kommer bry sig om är de inhemska kunderna som spenderar mycket på sina semestrar (poäng för BA Holidays). I övrigt bryr de sig enbart om premiumkunderna, vilket är logiskt. Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).

Fast det är ju lättare att uppnå med skilda lounger för premiumkabin och status kunder såsom Delta One, United Polaris, Qatar mfl redan har. Vore inget konstigt att skapa den differentieringen, för det kommer ju finnas andra Oneworld program ekonomikrigarna flyttar till.

Fast det är ju lättare att uppnå med skilda lounger för premiumkabin och status kunder såsom Delta One, United Polaris, Qatar mfl redan har. Vore inget konstigt att skapa den differentieringen, för det kommer ju finnas andra Oneworld program ekonomikrigarna flyttar till.
Helt klart har BA/IAG omvärderat var tröskeln ska ligga - differentiering har de ju redan haft mellan lounger.

Den klassiska ekonomikrigaren är kanske inte så lönsam jämfört med andra kundgrupper. Ur BA:s perspektiv så har de ju dock nästintill monopol på den kundgruppen - det finns få inhemska alternativ. Det kommer säkert finnas de som går till andra program för status, men antalet statusmedlemmar som BA behöver betala för kommer minska drastiskt. Jag tror även BA enbart bryr sig om ekonomikrigarna med bas i Storbritannien. Dessa kommer dels samla poäng via kreditkort och BA Holidays (och andra vägar eventuellt) och dels fortsatt vara tvungna att välja BA av rent praktiska skäl i stor utsträckning.

Om man räknar på det så är nog varje såld biljett i First ”värd” över 10, kanske 20, ekonomipax vad gäller lönsamhet (siffrorna är påhittade men exemplifierar min poäng). Det finns nog en analys här där BA tror att de kan vinna First och Club resenärer i högre proportion än de tappar ekonomiresenärer genom en rad ändringar, där BAEC är en av flera förändringar de jobbar med.

Visst hade de tex kunnat skapa en till Lounge sin separerar, och en extra priority genom säkerhetskontroll osv. Men det kostar pengar och BA har uppenbart räknat fram till att det kostar mer än de förlorar på de som nu går till annat program. Framtiden lär utvisa om de har rätt.

De som dessutom i första hand flyger andra bolag och bara lite ba men ändå plockat in statusen och använt den är ju en ännu större kostnad, och dessa fanns garanterar oproportionerligt utanför UK, vilket är ytterligare en anledning.

Av de människor jag känner som flyger 10-70 transatlantiska flygningar per år i premiumkabiner - särskilt till och från London, men även de som tolererar LHR att transitera till andra länder - kan jag inte komma på någon som kommer att flyga BA mer om Galleries First blir tystare och bättre.

Av de människor jag känner som flyger 10-70 transatlantiska flygningar per år i premiumkabiner - särskilt till och från London, men även de som tolererar LHR att transitera till andra länder - kan jag inte komma på någon som kommer att flyga BA mer om Galleries First blir tystare och bättre.
Men kommer någon av dem att sluta flyga BA på grund av ändringarna?

Men kommer någon av dem att sluta flyga BA på grund av ändringarna?
Ett fåtal kommer att diversifiera lite, men de flesta av dem kommer inte att göra någon förändring. Tidsplan, förutsägbarhet och eventuella avtalspriser/förhandlade rabatter är viktiga faktorer så länge priset är "normalt". Mindre frekventa resenärer är mer benägna att diversifiera än TATL-pendlarna i premiumkabinen.

Nånstans kommer ju den ökade efterfrågan på premiumkabinerna från, och dessa ändringar bör ses i ljuset av det.

Nånstans kommer ju den ökade efterfrågan på premiumkabinerna från, och dessa ändringar bör ses i ljuset av det.
””Superpendlare” i premiumkabiner verkar vara en mindre andel transatlantiska premiumkabinresenärer än tidigare. [De flesta stora professionella tjänsteföretag har dragit ner på detta på ett eller annat sätt och det har också många andra företag.] Det är "premium fritid" och "hybrid" som har tagit mycket av platsen.

Ändringarna i BA elitstatuskvalifikationer kommer mestadels att drabba premium-fritids-resenärerna, hybridresenärerna och kortdistanspendlare. i maj 2026 kommer BA att ha färre "premium leisure, hybridkunder och kortdistanspendlare som drar upp kontraktsloungekostnader när de flyger i ekonomiklass.

Last edited:
Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).
Det är väl dessa man har lyssnat på man säger att ändringen är efterfrågad :D Men det kommer säkert att dyka upp en och annan filur som fixar Emerlad med något annat bolag:cool:

Toppen