Ungefär lika förvirrande som att amerikanska bolag kallar deras PE/Business för First inrikes.Sen är det förvirrande att det heter Galleries First, det tror jag vi alla kan vara överens om.
Galleries First = en plats att få Oneworld Emeralds att känna sig speciell utan att ge dem tillgång till den faktiska förstklassiga loungen.Sen är det förvirrande att det heter Galleries First, det tror jag vi alla kan vara överens om.
Vilka lounger tror du det refererats till i konversationen? Det är ju såklart deras BA Silver lounger som vi diskuterar. Att då blanda in nivå ovanför(Emerald) som ger tillgång till F-lounger är knappast relevant, man kan argumentera för att galleries first inte är för första klass men det gäller ju enbart för flygningar med just BA. För alla andra partners är detta loungen för F (”The requirement for Galleries First is that you are flying on a oneworld carrier (as this is T5 it would only be British Airways or Iberia) either on a same-day First Class ticket or with oneworld Emerald status.”) men det är inte den generella loungen för status eller business, och statusen ger ju tillgång till F lounger hos alla andra partners vilket då såklart gör att man bör dra parallellen galleries first = F.Galleries First är inte en "First lounge", det är Concorde Room som är first lounge hos BA.
Det är ungefär lika svårt att bli Senator som BA Gold så du kan ju jämföra deras lounger.
FTL på Lufthansa får Business lounge
BA silver får business lounge hos BA (Galleries).
Senator får Senator lounge, och motsvarande hos BA blir Galleries First (som inte ska förväxlas med Concorde Room).
Tråden handlar om BA status, inte om resande i Business.
Ska du jämföra FCT/FCL så jämförs dessa med Concorde Room.
Du får dra vilken slutsats du vill. Jag likställer dock Emerald med högsta status inom andra allianser, men att one world har valt att göra deras högsta status mer värdefull. Statusen uppnås lika lätt/svårt som högsta status i många andra program.Vilka lounger tror du det refererats till i konversationen? Det är ju såklart deras BA Silver lounger som vi diskuterar. Att då blanda in nivå ovanför(Emerald) som ger tillgång till F-lounger är knappast relevant, man kan argumentera för att galleries first inte är för första klass men det gäller ju enbart för flygningar med just BA. För alla andra partners är detta loungen för F (”The requirement for Galleries First is that you are flying on a oneworld carrier (as this is T5 it would only be British Airways or Iberia) either on a same-day First Class ticket or with oneworld Emerald status.”) men det är inte den generella loungen för status eller business, och statusen ger ju tillgång till F lounger hos alla andra partners vilket då såklart gör att man bör dra parallellen galleries first = F.
Kommentaren gjordes på ”BAs lounger(plural)” på T5, eftersom det enbart finns 1 Galleries First och flera galleries på T5 borde du ju från början förstått att det gällde galleries och inget annat. Att du sedan dessutom medvetet feltolkar mina kommentarer får stå för dig.Du får dra vilken slutsats du vill. Jag likställer dock Emerald med högsta status inom andra allianser, men att one world har valt att göra deras högsta status mer värdefull. Statusen uppnås lika lätt/svårt som högsta status i många andra program.
Anser du även att Senator loungen är en First lounge, då den används som First lounge av alla bolag (förutom Air China som är noten för 3) som flyger First från Frankfurt tex.? Med samma logik som du applicerar på BAs lounger så borde det ju bli så?
Visa bifogad bild 161661
Både Lufthansa och BA har tre kategorier lounger, där mellan nivån är Senator respektive Galleries First., dvs de går att likställa med varandra
Tråden handlar om devalveringen av BAs program, inte business lounger.
Galleries First är en av loungerna du har access till utan att flyga first om du har högsta status inom One World, och dessa lounger påverkas av denna förändring då det högst troligt kommer bli färre personer i dessa lounger.
Pratar någon lounge för BA utan att specificera vilken så utgår jag ifrån att det är Galleries First man pratar om. På samma sätt förutsätter jag att man pratar om SAS Gold eller Senator lounge om man pratar sas eller Lufthansa lounger utan att specificera sig.
Men det får stå för dig att menzies lounger på Arlanda är bättre och är en kulinariska resa jämfört med Galleries lounger på Heathrow. Jag håller inte med, men helt ok at vi tycker olika i det.
För mig innefattar "BAs lounger" både Galleries South/North/First, de är alla deras lounger.Kommentaren gjordes på ”BAs lounger(plural)” på T5, eftersom det enbart finns 1 Galleries First och flera galleries på T5 borde du ju från början förstått att det gällde galleries och inget annat. Att du sedan dessutom medvetet feltolkar mina kommentarer får stå för dig.
Maten i Galleries är under all kritik och Menzies i Sverige tycker jag är bättre, det var diskussionen och inte pseudo om det du började snöa in dig på. Skönt att vi kan tycka olika iallafall.
Då läste du bevisligen inte vad jag i början svarade på då T5 nämndes specifikt. Kanske bra att du faktiskt läser vad jag kommenterar på innan du följer upp.För mig innefattar "BAs lounger" både Galleries South/North/First, de är alla deras lounger.
Du skrev aldrig att det gällde T5 enbart utan bara "BAs lounger", då det finns 2 Galleries First på LHR så kan det lika gärna vara dessa man avser, det finns dock inte 2 CCR så den kan ju uteslutas.
Och om det nu bara är T5 som avses så är inte Galleries First en First lounge då inget flygbolag på LHR T5 använder den loungen för First passagerare.
Tror inte vi kommer längre i detta. Du tycker menzies är bättre än BAs lounger, jag håller inte med och tycker tvärtom.
Jag står även fast vid att bara för att First passagerare från andra bolag använder en Lounge så blir det inte en "första klass lounge" bara för det. I så fall skulle ju även SAS CPH lounge varit en first lounge då den nyttjades av SQ First passagerare när de flög F från CPH, och NH/TG/SQ nyttjar Senator lounger för sina First passagerare från Tyskland mm.
CX har 2 lounge kategorier, Business/Saphire och First/Emerald. BA har som sagt 3 kategorier (Galleries/Saphire, Galleries First/Emerald, Concorde room/CCR/GGL) på lounger där Galleries First på LHR T5 inte är en First lounge då inget bolag använder den för First.Är CX lounger i London business respektive first eller är det också en icke first first lounge? Eftersom BA har exakt samma upplägg på T3? Kanske är rimligt att du istället försöker förstå vad menar än att prompt hävda motsatsen och feltolka meningen…