Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Det går väldigt bra för IAG och BA. FT skriver om hur BA:s viktigaste marknader är long haul transatlantisk business och first, där 3/4 av BA:s långa linjer går över Atlanten. Artikeln går även in på nyckeltal, t ex tvåsiffrig ROIC, vilket nog kräver en stark efterfrågan på premium long haul. Det är nog i ljuset av detta man får se förändringarna de ska göra i BAEC, där de enda ekonomikrigarna de fortsatt kommer bry sig om är de inhemska kunderna som spenderar mycket på sina semestrar (poäng för BA Holidays). I övrigt bryr de sig enbart om premiumkunderna, vilket är logiskt. Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).

Jag menar han kan ju inte klaga på mängden människor på Cathay F loungen på T3 om han flyger AA.
 
Jag hittade detta på BA's hemsida (publicerat 1 mars 2024): https://www.britishairways.com/content/en/bg/executive-club/faqs/tier-point-collection-changes


What happens from 1 April 2024?​

Why is the Executive Club changing the Tier Point collection period?​

This change will simplify the journey for Executive Club Members by aligning all Members to the same Tier Point Collection Year, making it easier to manage travel plans for yourself, colleagues and family.


Tror ni på detta? Blir det lättare för mig själv att använda den nya kvalificeringsperioden än den tidigare? Och vad har mina kollegor att göra med min kvalificeringsperiod av Tier Points?

Kan någon förklara för mig, för BA förklarade på intet sätt hur det de nämner blev enklare?

Jag får som kund intrycket av att BA bluffar och ljuger oss rätt upp i ansiktet. Om de bluffar om sin klubb, vad mer bluffar de om? Jag har exempelvis varit rätt mycket drabbad av förseningar med BA senaste två åren. I ett fall överskred förseningen 2 timmar vid ankomsten ARN. Jag försökte då begära kompensation på BA hemsida, men fick bara ERROR och uppmaning om att försöka senare, vilket då alltid gav samma svar. Jag kan inte utesluta att detta ERROR helt enkelt var en del av en planerad fördröjningsstrid från företagets sida.
 
Det går väldigt bra för IAG och BA. FT skriver om hur BA:s viktigaste marknader är long haul transatlantisk business och first, där 3/4 av BA:s långa linjer går över Atlanten. Artikeln går även in på nyckeltal, t ex tvåsiffrig ROIC, vilket nog kräver en stark efterfrågan på premium long haul. Det är nog i ljuset av detta man får se förändringarna de ska göra i BAEC, där de enda ekonomikrigarna de fortsatt kommer bry sig om är de inhemska kunderna som spenderar mycket på sina semestrar (poäng för BA Holidays). I övrigt bryr de sig enbart om premiumkunderna, vilket är logiskt. Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).


Förklarade Financial Times det fiffiga med att offentliggöra de s.k. förbättringarna (uppenbara försämringarna) först efter att BA redan sålt en massa biljetter för den nya kvalificeringsperioden (250401-260331)? Det är ju en uppenbar fråga för undersökande journalist.
 
Jag hittade detta på BA's hemsida (publicerat 1 mars 2024): https://www.britishairways.com/content/en/bg/executive-club/faqs/tier-point-collection-changes


What happens from 1 April 2024?​

Why is the Executive Club changing the Tier Point collection period?​

This change will simplify the journey for Executive Club Members by aligning all Members to the same Tier Point Collection Year, making it easier to manage travel plans for yourself, colleagues and family.


Tror ni på detta? Blir det lättare för mig själv att använda den nya kvalificeringsperioden än den tidigare? Och vad har mina kollegor att göra med min kvalificeringsperiod av Tier Points?

Kan någon förklara för mig, för BA förklarade på intet sätt hur det de nämner blev enklare?

Jag får som kund intrycket av att BA bluffar och ljuger oss rätt upp i ansiktet. Om de bluffar om sin klubb, vad mer bluffar de om? Jag har exempelvis varit rätt mycket drabbad av förseningar med BA senaste två åren. I ett fall överskred förseningen 2 timmar vid ankomsten ARN. Jag försökte då begära kompensation på BA hemsida, men fick bara ERROR och uppmaning om att försöka senare, vilket då alltid gav samma svar. Jag kan inte utesluta att detta ERROR helt enkelt var en del av en planerad fördröjningsstrid från företagets sida.
Klart det blir "enklare" om man är fler som reser om alla har samma kvalår. Har flertalet ggr hamnat i situationen på att några vill åka i månad X och andra i månad X+1 för att de redan kvalat klart för sitt kvalår och någon annan är mitt i sitt år, och den tredje måste åka månad X för att klara målen.

Om du tror BA bluffar om allt detta och andra saker skulle mitt tips vara att du illa kvickt byter till att flyga med andra bolag då du onekligen inte verkar ha något förtroende för BA. Ett tips är att testa SAS som aldrig har några fel på sin hemsida *ironi*.
 
Klart det blir "enklare" om man är fler som reser om alla har samma kvalår. Har flertalet ggr hamnat i situationen på att några vill åka i månad X och andra i månad X+1 för att de redan kvalat klart för sitt kvalår och någon annan är mitt i sitt år, och den tredje måste åka månad X för att klara målen.

Om du tror BA bluffar om allt detta och andra saker skulle mitt tips vara att du illa kvickt byter till att flyga med andra bolag då du onekligen inte verkar ha något förtroende för BA. Ett tips är att testa SAS som aldrig har några fel på sin hemsida *ironi*.

Har aldrig hamnat i sådan diskussion. Vad är det för arbetsplats där tjänsteresorna skall anpassas efter de anställdas halvt bristfälliga kvalificeringsplanering? Om det är kritiskt får man väl lägga in en privat resa över helg. Dessutom, alla behöver ju inte flyga med samma bolag, och även om de gör det så kanske vissa är med i Finnairs program och inte BA's...

Jag tror BA bluffar en hel del faktiskt, men det är nog off-topic för strängen.

Eh SAS, ja. Jag är LTG där men prioriterar inte dem. Kanske KLM kan bli en ny service provider.
 
Har aldrig hamnat i sådan diskussion. Vad är det för arbetsplats där tjänsteresorna skall anpassas efter de anställdas halvt bristfälliga kvalificeringsplanering? Om det är kritiskt får man väl lägga in en privat resa över helg. Dessutom, alla behöver ju inte flyga med samma bolag, och även om de gör det så kanske vissa är med i Finnairs program och inte BA's...

Jag tror BA bluffar en hel del faktiskt, men det är nog off-topic för strängen.

Eh SAS, ja. Jag är LTG där men prioriterar inte dem. Kanske KLM kan bli en ny service provider.
Vem har sagt att det är arbetsplats?
Jag reser i stort sätt uteslutande privat och då de jag reser med allihopa har olika kvalår så uppstår diskussionen varje gång som det är resa som ska ske vid ett månadsbryt och någon har ett kvalår som börjar/slutar aktuell månad. För mig spelar det ingen roll på BA men på SAS så spelar det roll då mitt kvalår ligger mitt i sommaren och det kan vara stor skillnad för mig personligen om man åker 30 juni eller 1 juli då det blir två olika kvalår och man vill kanske ha poängen ett vist år.

Det handlar som sagt inte om vilket bolag man ska åka med, utan snarare vilken dag/vecka man ska åka.
Detta var "alltid" en frågeställning på forumet när vi körde resor till Hong Kong varje år i nov/dec och det påverkade rätt många som hade bryt på medlemsåret just då.

Om du tror BA bluffar, starta gärna en tråd om det så kan de som är intresserade av att diskutera "BAs bluff" fortsätta konversationen där.
 
Förklarade Financial Times det fiffiga med att offentliggöra de s.k. förbättringarna (uppenbara försämringarna) först efter att BA redan sålt en massa biljetter för den nya kvalificeringsperioden (250401-260331)? Det är ju en uppenbar fråga för undersökande journalist.
Artikeln handlar inte om BAEC. Läs den om du är intresserad och vill.
 
Vem har sagt att det är arbetsplats?
Jag reser i stort sätt uteslutande privat och då de jag reser med allihopa har olika kvalår så uppstår diskussionen varje gång som det är resa som ska ske vid ett månadsbryt och någon har ett kvalår som börjar/slutar aktuell månad. För mig spelar det ingen roll på BA men på SAS så spelar det roll då mitt kvalår ligger mitt i sommaren och det kan vara stor skillnad för mig personligen om man åker 30 juni eller 1 juli då det blir två olika kvalår och man vill kanske ha poängen ett vist år.

Det handlar som sagt inte om vilket bolag man ska åka med, utan snarare vilken dag/vecka man ska åka.
Detta var "alltid" en frågeställning på forumet när vi körde resor till Hong Kong varje år i nov/dec och det påverkade rätt många som hade bryt på medlemsåret just då.

Om du tror BA bluffar, starta gärna en tråd om det så kan de som är intresserade av att diskutera "BAs bluff" fortsätta konversationen där.
Nu stod det iofs bla. "collegues" i texten från BA och LongDist undrade vad hans kollegor har med hans kvalificeringsperiod att göra.

Ok gällande forumträffar här men att låta kvalificeringsperioder styra när man lägger resor som inte specifik har med statusintjäning att göra och att det är en topic känns kanske lite too much. Men men, alla är vi olika :)
 
Toppen