BA skrev kollegor. Det låter som arbetskamrater i mina öron. Jag kallar inte mina kompisar för kollegor. Kompisar borde heta "friends", eller vad tycker du?Vem har sagt att det är arbetsplats?
Jag reser i stort sätt uteslutande privat och då de jag reser med allihopa har olika kvalår så uppstår diskussionen varje gång som det är resa som ska ske vid ett månadsbryt och någon har ett kvalår som börjar/slutar aktuell månad. För mig spelar det ingen roll på BA men på SAS så spelar det roll då mitt kvalår ligger mitt i sommaren och det kan vara stor skillnad för mig personligen om man åker 30 juni eller 1 juli då det blir två olika kvalår och man vill kanske ha poängen ett vist år.
Det handlar som sagt inte om vilket bolag man ska åka med, utan snarare vilken dag/vecka man ska åka.
Detta var "alltid" en frågeställning på forumet när vi körde resor till Hong Kong varje år i nov/dec och det påverkade rätt många som hade bryt på medlemsåret just då.
Om du tror BA bluffar, starta gärna en tråd om det så kan de som är intresserade av att diskutera "BAs bluff" fortsätta konversationen där.
Jag kommenterar inte dina resevanor och resekompisar. Jag kommenterar BA's retorik, vad det är BA babblar om.
Du har en bra poäng om brytdatum. Det gör det extra tricky för mig som avser gå tillbaka till CX som main OW airline (från guld->silver->grön tillbaka till silver i mitt fall). Jag vill inte gärna uppnå högre status mitt i sommarsemestern och inte heller mitt i vintersemestern. Min nuvarande bryt hos CX ligger väldigt bra och jag har nu planerat in OW resor för att behålla just den. Det finns dock en del osäkerhetskort (oklara regler). Jag kanske återrapporterar senare. Men det hade varit enklare om BA ärligt och uppriktigt rapporterat om kommande förändringar innan de började sälja biljetter för kvalificeringsperioden 250401-260331.
Om du (som moderator) tycker att BA skött det här bra så skriv det i klartext. Jag kan då rekommendera både dig och BA en kurs i affärsetik. Den ges på engelska; https://www.hkr.se/kurs/FE7031/
Mina blandade känslor för BA kan mycket väl bli en egen tråd framöver. Jag fokuserar nu på mer närliggande problem (orsakade av just BA).