Senaste nytt

Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

Vem har sagt att det är arbetsplats?
Jag reser i stort sätt uteslutande privat och då de jag reser med allihopa har olika kvalår så uppstår diskussionen varje gång som det är resa som ska ske vid ett månadsbryt och någon har ett kvalår som börjar/slutar aktuell månad. För mig spelar det ingen roll på BA men på SAS så spelar det roll då mitt kvalår ligger mitt i sommaren och det kan vara stor skillnad för mig personligen om man åker 30 juni eller 1 juli då det blir två olika kvalår och man vill kanske ha poängen ett vist år.

Det handlar som sagt inte om vilket bolag man ska åka med, utan snarare vilken dag/vecka man ska åka.
Detta var "alltid" en frågeställning på forumet när vi körde resor till Hong Kong varje år i nov/dec och det påverkade rätt många som hade bryt på medlemsåret just då.

Om du tror BA bluffar, starta gärna en tråd om det så kan de som är intresserade av att diskutera "BAs bluff" fortsätta konversationen där.
BA skrev kollegor. Det låter som arbetskamrater i mina öron. Jag kallar inte mina kompisar för kollegor. Kompisar borde heta "friends", eller vad tycker du?

Jag kommenterar inte dina resevanor och resekompisar. Jag kommenterar BA's retorik, vad det är BA babblar om.

Du har en bra poäng om brytdatum. Det gör det extra tricky för mig som avser gå tillbaka till CX som main OW airline (från guld->silver->grön tillbaka till silver i mitt fall). Jag vill inte gärna uppnå högre status mitt i sommarsemestern och inte heller mitt i vintersemestern. Min nuvarande bryt hos CX ligger väldigt bra och jag har nu planerat in OW resor för att behålla just den. Det finns dock en del osäkerhetskort (oklara regler). Jag kanske återrapporterar senare. Men det hade varit enklare om BA ärligt och uppriktigt rapporterat om kommande förändringar innan de började sälja biljetter för kvalificeringsperioden 250401-260331.

Om du (som moderator) tycker att BA skött det här bra så skriv det i klartext. Jag kan då rekommendera både dig och BA en kurs i affärsetik. Den ges på engelska; https://www.hkr.se/kurs/FE7031/

Mina blandade känslor för BA kan mycket väl bli en egen tråd framöver. Jag fokuserar nu på mer närliggande problem (orsakade av just BA).

Nu stod det iofs bla. "collegues" i texten från BA och LongDist undrade vad hans kollegor har med hans kvalificeringsperiod att göra.

Ok gällande forumträffar här men att låta kvalificeringsperioder styra när man lägger resor som inte specifik har med statusintjäning att göra och att det är en topic känns kanske lite too much. Men men, alla är vi olika :)
Det står även family så att man nämner närmsta familj mm är ju inte så konstigt heller?
Sen finns det ju även många som anser att BC är en familj också.

Personligen styr jag alla mina resor utifrån kvalår och vad son behövs för återkval i de olika programmen. Vet att jag är långt från ensam om det. Samma kvalår för alla ser jag åtminstone inga nackdelar med utan bara fördelar.

Om du (som moderator) tycker att BA skött det här bra så skriv det i klartext.
Jag som moderator kommenterar inte sådana saker, det gör jag i form av "privatperson". Alla inlägg som skrivs i rollen som moderator är tydligt märkta med det också, allt annat är skrivet som vilken medlem som helst.

Det står även family så att man nämner närmsta familj mm är ju inte så konstigt heller?
Sen finns det ju även många som anser att BC är en familj också.

Personligen styr jag alla mina resor utifrån kvalår och vad son behövs för återkval i de olika programmen. Vet att jag är långt från ensam om det. Samma kvalår för alla ser jag åtminstone inga nackdelar med utan bara fördelar.

Jag som moderator kommenterar inte sådana saker, det gör jag i form av "privatperson". Alla inlägg som skrivs i rollen som moderator är tydligt märkta med det också, allt annat är skrivet som vilken medlem som helst.

Ja, BA nämnde family också, och jag refererade inte till det (avsiktligen). Jag högg på att de drog in kollegor. Jag har aldrig någonsin dragit in kollegor i denna typ av planering. Däremot täcker mitt excel-sheet både mina och hustruns resor både innevarande och nästa kvalificeringsperiod. Det är inte inte särskilt svårt att planera för överlappande perioder. Exempelvis stämmer inte olika flygallianser (och inte ens BA och CX inom samma allians), och sedan tillkommer andra konton som exempelvis Hilton (hotell enbart) och Expedia (både hotell och flygresor).

Med lite planering fungerar det bra. Vad som inte fungerar är när en service provider som BA ändrar reglerna under pågående inköpsperiod. Det spräcker all planering. Och det är precis det som gör mig ursinnig. De har planerat för denna ändring och mörkat för de betalande kunderna. Oetiskt för att utrycka det väldigt milt.

Jag har bott och jobbat i UK och jag vet mycket väl vad mina f.d. kollegor (i ordets rätta bemärkelse) skulle säga om BA: Rats!

Med lite planering fungerar det bra. Vad som inte fungerar är när en service provider som BA ändrar reglerna under pågående inköpsperiod. Det spräcker all planering. Och det är precis det som gör mig ursinnig. De har planerat för denna ändring och mörkat för de betalande kunderna. Oetiskt för att utrycka det väldigt milt.

Jag har bott och jobbat i UK och jag vet mycket väl vad mina f.d. kollegor (i ordets rätta bemärkelse) skulle säga om BA: Rats!
BA har ju en ställning i UK som tillåter att de gör rätt mycket, för det finns inga andra alternativ.

Men det går att jämföra med Lufthansa hur de hanterade sin förändring, info kom mer än 1 år i förväg på att ändringar skulle ske och när.

För de stora kontona så blir det ingen större skillnad med nya systemet, det är alla vi som optimerat oss in på nivåer som blir mest drabbade och de som nu inte kommer nå sina nivåer. Detta är BA självklart fullt medvetna om och är onekligen villiga ta risken.

BA har ju en ställning i UK som tillåter att de gör rätt mycket, för det finns inga andra alternativ.

Men det går att jämföra med Lufthansa hur de hanterade sin förändring, info kom mer än 1 år i förväg på att ändringar skulle ske och när.

För de stora kontona så blir det ingen större skillnad med nya systemet, det är alla vi som optimerat oss in på nivåer som blir mest drabbade och de som nu inte kommer nå sina nivåer. Detta är BA självklart fullt medvetna om och är onekligen villiga ta risken.

Naturligtvis har BA gjort någon typ av (risk)analys. Och jag är rätt säker på att jag inte är någon standard-resenär som drar in tierpoints för att sedan uggla i den överbefolkade loungen på T5 under ec class resor. I mitt fall är det precis tvärtom. Intjänandet av tier points har huvudsakligen gjorts med long-distance till/inom Asien med AY och CX. Sedan har det krävts 4 "legs" med BA bus class för att nå BA Silver med 600 points. I mitt eget fall har det varit lätt, för hustrun har det krävts lite onödiga omvägar via LHR för att komma upp till fyra (och 600). Nyttan har sedan varit OW holiday trips internt Asien, där har vi dragit nytta av priority och lounge.

Vi har alltså åkt BA bus-class när vi passerat LHR och tyckt att loungen varit äckligt fylld av vad jag nu förstår sunkiga BA holidays resenärer. Vi kommer ha fortsatt access till loungen om vi fortsätter att resa som tidigare (BA bus). Men vi får inte nyttan i Asien.

BA skiter i oss. Vi skiter i BA.

Jag går nu över till CX. Jag (prognos) kommer inte nå den guldnivå jag tidigare hade hos CX, men silver duger gott som alternativ (med lounge access för CX enbart).

Det blir ett intressant mellanår 1/4/2025-31/3/2026. Inte bara jag kommer sitta med ett silvercard som löper ut mars 2026. Det blir då nog många billiga ec-class resor med lounge access. Först därefter töms avios-kontona. Någon här föreslog en lounge-resa mars 2026. Dessa kan nog bli fullbokade snabbt. Troligen är det inte bara svenskar som räknar på detta ...

Jag hittade detta på BA's hemsida (publicerat 1 mars 2024): https://www.britishairways.com/content/en/bg/executive-club/faqs/tier-point-collection-changes

What happens from 1 April 2024?​

Why is the Executive Club changing the Tier Point collection period?​

This change will simplify the journey for Executive Club Members by aligning all Members to the same Tier Point Collection Year, making it easier to manage travel plans for yourself, colleagues and family.

Tror ni på detta? Blir det lättare för mig själv att använda den nya kvalificeringsperioden än den tidigare? Och vad har mina kollegor att göra med min kvalificeringsperiod av Tier Points?

Kan någon förklara för mig, för BA förklarade på intet sätt hur det de nämner blev enklare?

Jag får som kund intrycket av att BA bluffar och ljuger oss rätt upp i ansiktet. Om de bluffar om sin klubb, vad mer bluffar de om? Jag har exempelvis varit rätt mycket drabbad av förseningar med BA senaste två åren. I ett fall överskred förseningen 2 timmar vid ankomsten ARN. Jag försökte då begära kompensation på BA hemsida, men fick bara ERROR och uppmaning om att försöka senare, vilket då alltid gav samma svar. Jag kan inte utesluta att detta ERROR helt enkelt var en del av en planerad fördröjningsstrid från företagets sida.
När det gäller det här med "kollegor" har jag faktiskt hört och läst om att det finns arbetsgivare i UK som utlovar silverkort eller guldkort med BA som en del i jobbet hos dem, när det jobbet innebär en del resor. D.v.s. något slags tjänsteförmån som man även kan ha nytta av privat. Då finns det ju arbetsgivare/"resegodkännande chefer" som kan behöva ta hänsyn till detta när resor beställs. Så den delen av texten är nog riktad till denna typ av arbetsgivare/chefer som har behövt fundera på sina anställdas BA-resande.

När det gäller det här med "kollegor" har jag faktiskt hört och läst om att det finns arbetsgivare i UK som utlovar silverkort eller guldkort med BA som en del i jobbet hos dem, när det jobbet innebär en del resor. D.v.s. något slags tjänsteförmån som man även kan ha nytta av privat. Då finns det ju arbetsgivare/"resegodkännande chefer" som kan behöva ta hänsyn till detta när resor beställs. Så den delen av texten är nog riktad till denna typ av arbetsgivare/chefer som har behövt fundera på sina anställdas BA-resande.
För att attrahera eller behålla en företagskund kan flygbolagets företagsförsäljningskontor erbjuda X mängd elitstatuskonton till vissa kunder (eller deras travel management companies).

Jag har sett många anställningsavtal, rekryteringsavtal och anställningsavtal under decennierna, men jag har aldrig sett en som lovar tillräckligt med reseutgifter för att garantera specifik elitstatusnivå hos ett flygbolag.

Det blir ett intressant mellanår 1/4/2025-31/3/2026. Inte bara jag kommer sitta med ett silvercard som löper ut mars 2026. Det blir då nog många billiga ec-class resor med lounge access. Först därefter töms avios-kontona. Någon här föreslog en lounge-resa mars 2026. Dessa kan nog bli fullbokade snabbt. Troligen är det inte bara svenskar som räknar på detta ...
Var undertecknad som hade den tanken. Vad jag förstår så går väl statusen ut den 30/4 -26 om man inte förnyar den, men det gör ju varken från eller till. First Galleries i T5 är kanske inte värd en resa. även om jag har spenderat ett antal +6 timmar layover där, vilket funkar bra om man har lite att jobba med. Funderar däremot hur packat det kommer att bli i First loungerna i T3 i mars-april -26. Har varit i både Cathay's och BA first i T3 olika tider på dagen och det brukar vara glest med folk. Rusningen till T3 kommer väl delvis att bero på hur många Europaflighter som utgår därifrån, det kanske är Européer i första hand som drar dit över dagen . Vi som har GOT som utgångspunkt kommer ju in när vi ska tillbaka, så för oss är ju en avskedsresa möjlig. Kollade snabbt hur det ser ut idag torsdag med BA-avgångar från T3. Det är mycket sparsamt mitt på dagen. Det finns en Cathay flight 11.00 och sedan är nästa Cathay 16.50. Under samma tidsspann är det ca 13 BA avgångar till Europeiska destinationer. Ser det liknande ut i mars-april -26 är min gissning att det inte blir så trångt. Däremot i First Galleries i T5 kanske det inte ens finns ståplats :D

Jag har sett många anställningsavtal, rekryteringsavtal och anställningsavtal under decennierna, men jag har aldrig sett en som lovar tillräckligt med reseutgifter för att garantera specifik elitstatusnivå hos ett flygbolag.
Specifika utgifter, nej. Däremot flyg status kan finns. Det finns Corp avtal där flygbolaget ger köparen "x antal status kort att dela ut till valfria i personalen". Det kan absolut finnas med i rekryteringspaket åtminstone.

Eller som sas tex, där du har garanterad gold eller diamond för vissa typer av travelpass, som är ganska vanligt.

Toppen