igelkotten
Medlem
Det går väldigt bra för IAG och BA. FT skriver om hur BA:s viktigaste marknader är long haul transatlantisk business och first, där 3/4 av BA:s långa linjer går över Atlanten. Artikeln går även in på nyckeltal, t ex tvåsiffrig ROIC, vilket nog kräver en stark efterfrågan på premium long haul. Det är nog i ljuset av detta man får se förändringarna de ska göra i BAEC, där de enda ekonomikrigarna de fortsatt kommer bry sig om är de inhemska kunderna som spenderar mycket på sina semestrar (poäng för BA Holidays). I övrigt bryr de sig enbart om premiumkunderna, vilket är logiskt. Som rent anekdotisk argumentation - min chef reser LHR-NYC ca 10-20 gånger per år, i Club World eller med AA business, och är alltid väldigt irriterad på mängden människor i Galleries First. Kan tänka mig att det är värt att skära bort access för ”kreti och pleti” för att göra den mer köpstarka gruppen gladare (vilket i sig driver mer business från dessa kunder till BA metall hoppas de).
www.ft.com

British Airways owner’s transatlantic focus lifts shares to post-pandemic highs
Airline group doubles down on premium business between Europe and US