palmen
Moderator
V1 är den hastighet som är point of no return, när den uppnås så lyfter man och avbryter inte. Sen utgår jag ifrån att pilot monitoring under starten håller koll på om accelerationen är förväntad och man förväntas nå VR innan banan tar slut så att inte V1 nås med 100 meter kvar och man inte hinner lyfta.Den delen förstår jag fullt ut. Men varför kan man inte komma upp i rätt hastighet för att rotera, VR, utan att för den skull överstiga den hastighet där det är säkert att avbryta, V1, om banan är tillräckligt lång?
Jag trodde V1 hade en mycket direkt koppling till startbanans längd. Alltså att V1 var den hastighet när man inte längre säkert kunde avbryta, vilket i min värld har att göra med hur mycket bana man har kvar att avbryta på. Är det inte så?
På torr bana för A320neo så är det bara 1-2 knop skillnad mellan V1 och VR. Varför man oftast hör "V1.... Rotate" med typ max 1-2 sekunders paus mellan orden.
Är det bana med tex slask/snö eller annat så skiljer det några fler knop mellan V1 och VR.
Vid V1 så är man commitad till att lyfta, och då kommer man lyfta oavsett vad (det är så åtminstone sas piloter tränas enligt info jag fått).
Detta tyder med all tydlighet på att man aldrig uppnådde V1 under starten i denna incident.