Senaste nytt

SK1425 ARN-CPH avbröt takeoff 13 april

Någon som har fler uppgifter om vad som hände med denna flight?

"– När de hade tagit oss till gaten förklarade de lite mer ingående. Jag förstod inte allt, men de sa att hastigheten var för låg för att de skulle kunna lyfta på ett säkert sätt och då behövde de följa standardprocessen och avbryta allting."

Skärmavbild 2026-04-14 kl. 06.41.46.png

Nu är jag ju uppenbarligen ingen pilot men jag trodde V1 var "point of no return" och noshjulet då fortfarande var "på marken". Men så är det alltså inte?
Också nyfiken, för i min värld kan VR (rotation) inte vara högre än V1 (decision speed) - men det kan ju vara ett fall av att de är samma.
Alternativt att PF faktiskt roterade för tidigt.

Nu är jag ju uppenbarligen ingen pilot men jag trodde V1 var "point of no return" och noshjulet då fortfarande var "på marken". Men så är det alltså inte?
Förhoppningsvis!

Annars hade alla kunnat hamna i någon mur eller byggnad efter banslutet.

Undrar om det blir någon officiell utredning på denna incidenten, kanske inte om den bara rapporteras som en frivillig rejected take off.

Alltså att de var oense i cockpit huruvida de skulle kunna lyfta eller ej. Skrämmande
Så här står det i Aftonbladet angående just detta:

Screenshot_2026-04-14_16-49-23.png

Om man i ett läge som detta yppar eventuell oenighet för passagerarna ser jag det som synnerligen oprofessionellt och jag tycker det finns anledning att för närvarande ta hela denna del av berättelsen med en stor nypa salt! Vad är egentligen en "förstepilot" exempelvis? Avses kapten, och det var FO som avbröt starten, är uttalandet ännu mer anmärkningsvärt.

Toppen