Delayed
Medlem
Tycker det låter sunt ändå att om båda inte är ense så går man på säkerhetsprincip.
Men det är inte sunt att oövertänkt yppa denna oenighet för passagerarna. Jag ser det som direkt oprofessionellt.
Tycker det låter sunt ändå att om båda inte är ense så går man på säkerhetsprincip.
Menar du inte tvärtom, VR är väl alltid högre än V1?Också nyfiken, för i min värld kan VR (rotation) inte vara högre än V1 (decision speed) - men det kan ju vara ett fall av att de är samma.
Alternativt att PF faktiskt roterade för tidigt.
Har frågat lite piloter nu, både styrmän och kapten.Nu är jag ju uppenbarligen ingen pilot men jag trodde V1 var "point of no return" och noshjulet då fortfarande var "på marken". Men så är det alltså inte?
A SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-200N, registration EI-SIR performing flight SK-1425 from Stockholm (Sweden) to Copenhagen (Denmark), was accelerating for takeoff from runway 08 when the crew rejected takeoff at about 127 knots over ground. The aircraft slowed safely and returned to the apron.
Passengers reported the captain announced a technical problem first, later stated that he decided to reject takeoff when the first officer, pilot flying, began to rotate the aircraft at a speed the captain considered too low. The captain therefore took control and rejected the takeoff. The aircraft returned to the apron, they were rebooked onto other flights.
The airline reported the captain rejected takeoff following an alarm by an aircraft system.
The flight was cancelled.
The aircraft is still on the ground in Stockholm about 31 hours after the rejected takeoff.
ADS-B data transmitted by the aircraft suggest the aircraft veered towards the right hand edge of the runway reaching the maximum speed at about the time when the aircraft began to return onto the center line.
Stöder ju teorin om för tidigt utförd rotate och att man därför avbröt. Oklart om vi kommer få reda på vilken hastighet det var vid.Nu finns även en notis på avherald:
Haha ja, tack! Trist annarsMenar du inte tvärtom, VR är väl alltid högre än V1?
127 knop såg det ut som på FR24.Stöder ju teorin om för tidigt utförd rotate och att man därför avbröt. Oklart om vi kommer få reda på vilken hastighet det var vid.
Vilken hastighet är det normalt?127 knop såg det ut som på FR24.
127 knop är max hastighet, inte nödvändigtvis då de började rotation.127 knop såg det ut som på FR24.