Senaste nytt

SK1425 ARN-CPH avbröt takeoff 13 april

Det låter märkligt alltihop. Läste en annan vittnesuppgift som uppgav att han inte kände den vanliga accelerationen eller att hastigheten upplevdes lika hög som vanligt när nosen lyftes. Ren spekulation givetvis, men jag tänker att det i vart fall inte går att utesluta att de hade matat in fel värden till FMS?

Nu är jag ju uppenbarligen ingen pilot men jag trodde V1 var "point of no return" och noshjulet då fortfarande var "på marken". Men så är det alltså inte?
Har frågat lite piloter nu, både styrmän och kapten.

Troligt scenario är att det är styrman som varit pilot flying, benämns som förstepilot i Aftonbladet och det är troligtvis dålig översättning av First Officer.

Möjligt scenario att man roterat innan man sagt rotate och haft rätt hastighet. Kapten har då tagit över och avbrutit starten. Rent teoretiskt kan noshjulet då ha lyft från marken.

V1 är beslutet att man ska lyfta, och då avbryter man inte. Så det är möjligt att man aldrig kom dit och därmed togs beslutet att avbryta. Kan ju börja rotera innan man nått V1 om någon gjort helt fel och kapten då tog över.

Allt ovan är som sagt spekulation och ska inte ses som sanning. Men det är möjligt scenario.

Nu finns även en notis på avherald:

A SAS Scandinavian Airlines Airbus A320-200N, registration EI-SIR performing flight SK-1425 from Stockholm (Sweden) to Copenhagen (Denmark), was accelerating for takeoff from runway 08 when the crew rejected takeoff at about 127 knots over ground. The aircraft slowed safely and returned to the apron.

Passengers reported the captain announced a technical problem first, later stated that he decided to reject takeoff when the first officer, pilot flying, began to rotate the aircraft at a speed the captain considered too low. The captain therefore took control and rejected the takeoff. The aircraft returned to the apron, they were rebooked onto other flights.

The airline reported the captain rejected takeoff following an alarm by an aircraft system.

The flight was cancelled.

The aircraft is still on the ground in Stockholm about 31 hours after the rejected takeoff.

ADS-B data transmitted by the aircraft suggest the aircraft veered towards the right hand edge of the runway reaching the maximum speed at about the time when the aircraft began to return onto the center line.

Toppen