Jag var ombord. Det var en allt annan än trevlig upplevelse, jag har rest mycket och tidigare jobbat som kabinbesättning så jag får nog säga att jag är hyffsat rutinerad av flyg. Som jag minns förloppet sittandes på rad 16:
Taxi som vanligt, ut på rullbanan och sedvanlig accelaration. Vid förmodad "rotate" ( med förmodad menar jag PIC roterar vid V1 och inte innan) stiger noshjulet och sekunden/ sekundrar senare smäller noshjulet tillbaka i backen samtidigt med full reversering och full broms och spoilers. Sättningen är stenhård och i den här vevan skriker CC "Lean forward, lean forward, lean forward". Maskinen kränger våldsamt och förloppet tar bara några sekunder men i min hjärna processades en massa saker samtidigt. Har det skett ett misstag i tornet och ngn är på väg in för landing samtidigt? Är det ett fordon på banan likt i NY för några veckor sedan? Hur tar jag mig ut? När maskinen stannat så blir tystnaden total, "Cabincrew remain at stations" ropas ut. Kapten medelar kort att vi ska tillbaka till gate. En av CC går sakta runt och kolla så alla är ok, han är samlad men märkbart påverkad, han gör det förbannat bra! Lite nervösa skratt i kabinen, småprat inann vi kommer t gate igen. Vi får inte kliva av utan får sitta en stund, samling i forward galley för besättningen, innan Kapten kommer ut och ställer sig i mittgången och meddelar det han vet, styrman har valt att rotera innan V1 och han fattade beslut om "abort". Varken han eller ngn annan besättningen har varit med om detta tidigare, alla tas ur tjänst för debriefing. SAS har tryckt på stora "haveriknappen" så i gaten står 5-10 stycekn från deras kristeam för att ta hand om folk. En upplevelse jag gärna skulle varit utan men också intressant att se en professionalism från besättningen och från SAS. Jag är medveten om att många ser cabincrew som servitriser/ servitör, men det är det här de tränas för.... Jag har säkert missat något och alla har säkerligen olika uppfattningar om hur man uppålelver det hela så är det någon som undrar nåt så fire away med frågor!
Kan tillägga att jag inte är en av dem som blev intervjuad i media.