Senaste nytt

SK1425 ARN-CPH avbröt takeoff 13 april

Det låter märkligt alltihop. Läste en annan vittnesuppgift som uppgav att han inte kände den vanliga accelerationen eller att hastigheten upplevdes lika hög som vanligt när nosen lyftes. Ren spekulation givetvis, men jag tänker att det i vart fall inte går att utesluta att de hade matat in fel värden till FMS?
Tänker även felaktig FMS-input, men så klart bara spekulation. Enligt rapporten anger SAS att ett alarm slagit till vilket fick C att avbryta medan C anger att FO försökt lyfta med för låg hastighet. Kan bli intressant att följa då det finns två olika förklaringar i dagsläget.

Men?!
Det är ju pilot monitoring som tittar på instrument och som ropar ut hastigheterna!
Antingen har alltså kaptenen ropat "Rotate" innan de både nått V1 och VR eller så har styrmannen roterat "på känn" utan utrop. Båda alternativen verkar helt bisarra.

-- Adderat
OK, det finns ju ett alternativ till. Kaptenen har ropat Rotate vid indikerad VR men de har räknat/kalibrerat helt tokigt och inte upptäckt felräkningen vid genomgången. Så enligt instrument har de nått VR och lyft nosen men det finns varningssystem för för låg hastighet typ stall warning och det har kaptenen reagerat på.

Jag var ombord. Det var en allt annan än trevlig upplevelse, jag har rest mycket och tidigare jobbat som kabinbesättning så jag får nog säga att jag är hyffsat rutinerad av flyg. Som jag minns förloppet sittandes på rad 16:
Taxi som vanligt, ut på rullbanan och sedvanlig accelaration. Vid förmodad "rotate" ( med förmodad menar jag PIC roterar vid V1 och inte innan) stiger noshjulet och sekunden/ sekundrar senare smäller noshjulet tillbaka i backen samtidigt med full reversering och full broms och spoilers. Sättningen är stenhård och i den här vevan skriker CC "Lean forward, lean forward, lean forward". Maskinen kränger våldsamt och förloppet tar bara några sekunder men i min hjärna processades en massa saker samtidigt. Har det skett ett misstag i tornet och ngn är på väg in för landing samtidigt? Är det ett fordon på banan likt i NY för några veckor sedan? Hur tar jag mig ut? När maskinen stannat så blir tystnaden total, "Cabincrew remain at stations" ropas ut. Kapten medelar kort att vi ska tillbaka till gate. En av CC går sakta runt och kolla så alla är ok, han är samlad men märkbart påverkad, han gör det förbannat bra! Lite nervösa skratt i kabinen, småprat inann vi kommer t gate igen. Vi får inte kliva av utan får sitta en stund, samling i forward galley för besättningen, innan Kapten kommer ut och ställer sig i mittgången och meddelar det han vet, styrman har valt att rotera innan V1 och han fattade beslut om "abort". Varken han eller ngn annan besättningen har varit med om detta tidigare, alla tas ur tjänst för debriefing. SAS har tryckt på stora "haveriknappen" så i gaten står 5-10 stycekn från deras kristeam för att ta hand om folk. En upplevelse jag gärna skulle varit utan men också intressant att se en professionalism från besättningen och från SAS. Jag är medveten om att många ser cabincrew som servitriser/ servitör, men det är det här de tränas för.... Jag har säkert missat något och alla har säkerligen olika uppfattningar om hur man uppålelver det hela så är det någon som undrar nåt så fire away med frågor!

Kan tillägga att jag inte är en av dem som blev intervjuad i media.

Kapten kommer ut och ställer sig i mittgången och meddelar det han vet, styrman har valt att rotera innan V1 och han fattade beslut om "abort".
Wow, kaptenen säger alltså rakt ut att styrman roterade för tidigt?

Antingen har alltså kaptenen ropat "Rotate" innan de både nått V1 och VR eller så har styrmannen roterat "på känn" utan utrop. Båda alternativen verkar helt bisarra.
Så närmast @intuition andra alternativ här o_O

Jag kan inte bedöma hur det sköttes rent professionellt i cockpit men det jag reagerade på som var mindre bra är att det var flera passiva besättningar som skulle ner till CPH, en av dem satt i närheten av mig och hen tog sig fram till briefingen innan vi blev avsläppta, när hen sedan gick tillbaka så valde hen att själv informera delar av kabinen vad hon hört och vad som kommer ske nu. I min värld är det en fin gest men ett generalfel och inte acceptabelt, det är befälhavaren som informerar, ingen annan....

Ingen poäng att spekulera egentligen, men Marcus01 beskrivning lämnar lite utrymme för att kaptenen ropat V1, tvekat med att följa upp med Rotate men att styrman av vana gjort rotate ändå (utropet kommer ju ofta bara någon/några sekunder efter V1).

Så här står det i Aftonbladet angående just detta:

Visa bifogad bild 174332

Om man i ett läge som detta yppar eventuell oenighet för passagerarna ser jag det som synnerligen oprofessionellt och jag tycker det finns anledning att för närvarande ta hela denna del av berättelsen med en stor nypa salt! Vad är egentligen en "förstepilot" exempelvis? Avses kapten, och det var FO som avbröt starten, är uttalandet ännu mer anmärkningsvärt.
Kapten briefade under taxi tillbaka om " vi fick fel indikationer från instrument och avbröt". Vid briefeing vid gate var det som jag skrivit senare i tråden, ".... PIC lyfte med för låg hastighet, jag avbröt av säkerhetsskäl...."

Kapten briefade under taxi tillbaka om " vi fick fel indikationer från instrument och avbröt". Vid briefeing vid gate var det som jag skrivit senare i tråden, ".... PIC lyfte med för låg hastighet, jag avbröt av säkerhetsskäl...."
Lutar åt felaktig FMS men trodde ECAM fångade upp sånt innan T/O (kan ha fel här) alternativt om något i/på maskinen akut havererat. Som sagt, intressant att följa.

Toppen