Senaste nytt

SK1425 ARN-CPH avbröt takeoff 13 april

Pilot in Command / PIC är ju Befälhavare/Kapten

Så avrättade han sig själv?!
Du har rätt,jag råkade blanda ihop begreppen, hoppas du inte blev kränkt av det Jag blandade ihop dem, men till skillnad från vissa andra försöker jag i alla fall att inte blanda ihop allvarliga incidenter med någon form av försök till humor.

Kan detta leda till att Kapten eller FO blir av med jobbet?
Hela kulturen i flygindustrin bygger på att undvika att utse syndabockar som ett led i att uppmuntra transparens och självrapportering för att förbättra säkerheten på ett strukturellt plan. Så det skulle vara ytterst avvikande om det fick sådana konsekvenser. OM det är ett felaktigheter från piloternas sida i någon mån så tippar jag på extraträning i simulator el dyl som maximum vad gäller konsekvenser på individnivå.

Han säger nåt i stil med "The Pilot in Command decided to rotate before we had reached minimum speed"... eller liknande. Jag själv och några i närheten reagerade på att han "offentligt avrättade" sin kollega.
Du har rätt,jag råkade blanda ihop begreppen, hoppas du inte blev kränkt av det Jag blandade ihop dem, men till skillnad från vissa andra försöker jag i alla fall att inte blanda ihop allvarliga incidenter med någon form av försök till humor.
Med tanke på hur mycket oklarheter det varit om denna händelse(fram tills ditt väldigt informativa inlägg!) så försöker jag bara reda ut besticken,
Det finns utrymme att tolka det som att han pratar om sig själv i 3e person på nåt märkligt sätt!

Det låter ju onekligen som det är en incident av det allvarligare/otrevligare slaget! Med det sagt tycker jag även det finns en anledning till 2 tankar i huvudet och samtidigt utvärdera hur en händelse/incident hanteras av personal/företag/chef i efterdyningarna,

Att som befälhavare slänga sin kollega under bussen inför en full A320 känns anmärkningsvärt minuter efter en incident som (potentiellt) inte är utredd.

Absolut inte kränkt, jag försökte heller inte vara rolig utan använde bara din beskrivning - "offentligt avrättande" för att försöka få en bild vad som hänt egentligen! Aftonbladet ger ju som bekant inte så mycket klarhet! :)

På tal om tidigare diskussionen om V1 och VR. V1 och VR kan vara samma eller skilja sig marginellt (1-2 knop). VR är större eller lika med. A320 CEO FMGS tar in vanliga fall inte själv någon ställning till huruvida siffrorna man matar in är rimliga. Det finns uppgraderingar på CEO som tillåter att få in det/räkna på det. Hur det är på NEOn låter jag vara osagt, för lite kunskap om skillnaderna.

Jag såg ett klipp med Captain Steeeve, som jag inte kan hitta nu där piloterna hade matat in typ halva vikten för flygbränslet i FMS vilket medförde både alldeles för låg take off speed som för lågt motorpådrag. Detta var en B757.

Höll på gå riktigt illa när var nedanför halva banan insåg de att de aldrig skulle kunna lyfta i den konfigurationen, det var en 3de pilot med som till slut skrek TOGA TOGA TOGA, full thrust så det löste sig.

Last edited:
På tal om tidigare diskussionen om V1 och VR. V1 och VR kan vara samma eller skilja sig marginellt (1-2 knop). VR är större eller lika med.

Jag förstår nog inte riktigt detta. VR är väl den hastighet som är lämplig att rotera vid? V1 är väl den hastighet där man måste fortsätta och lyfta, då det är för sent att avbryta?

Varför uppnår man överhuvudtaget en V1 om man har en riktigt lång rullbana? Varför kan man inte uppnå VR och rotera, utan att man innan dess uppnått en hastighet, V1, då det är för sent att avbryta?

Jag förstår nog inte riktigt detta. VR är väl den hastighet som är lämplig att rotera vid? V1 är väl den hastighet där man måste fortsätta och lyfta, då det är för sent att avbryta?

Varför uppnår man överhuvudtaget en V1 om man har en riktigt lång rullbana? Varför kan man inte uppnå VR och rotera, utan att man innan dess uppnått en hastighet, V1, då det är för sent att avbryta?
Eftersom det kan skilja flera knop mellan V1 och VR så är V1 kritisk eftersom du efter V1 normalt inte kan avbyta på ett säkert sätt. Därmed inte sagt att man kommit upp i hastighet för att faktiskt rotera. Det är ju piloten som flyger som sköter "spakarna" och avbyter i normalfallet men som inte tittar på instrumenten och då inte vet om man passerat V1 eller ej.

Att ha olika rutiner beroende på hur lång en startbana är, vikt på flygplanet, vind m.m tror jag skulle öka riskerna för misstag/fel.
Så oavsett om V1 och VR ligger nära varandra i hastighet eller ej så är rutinen densamma.

Såg förresten samma incident som @apknug fast på Mentour pilot.

Är inte pilot. :)

eftersom du efter V1 normalt inte kan avbryta på ett säkert sätt. Därmed inte sagt att man kommit upp i hastighet för att faktiskt rotera.
Den delen förstår jag fullt ut. Men varför kan man inte komma upp i rätt hastighet för att rotera, VR, utan att för den skull överstiga den hastighet där det är säkert att avbryta, V1, om banan är tillräckligt lång?

Att ha olika rutiner beroende på hur lång en startbana är, vikt på flygplanet, vind m.m tror jag skulle öka riskerna för misstag/fel.
Så oavsett om V1 och VR ligger nära varandra i hastighet eller ej så är rutinen densamma.
Jag trodde V1 hade en mycket direkt koppling till startbanans längd. Alltså att V1 var den hastighet när man inte längre säkert kunde avbryta, vilket i min värld har att göra med hur mycket bana man har kvar att avbryta på. Är det inte så?

Toppen