henke12
Medlem
Pilot in Command / PIC är ju Befälhavare/Kapten"The Pilot in Command"
Så avrättade han sig själv?!
Pilot in Command / PIC är ju Befälhavare/Kapten"The Pilot in Command"
Du har rätt,jag råkade blanda ihop begreppen, hoppas du inte blev kränkt av det Jag blandade ihop dem, men till skillnad från vissa andra försöker jag i alla fall att inte blanda ihop allvarliga incidenter med någon form av försök till humor.Pilot in Command / PIC är ju Befälhavare/Kapten
Så avrättade han sig själv?!
Hela kulturen i flygindustrin bygger på att undvika att utse syndabockar som ett led i att uppmuntra transparens och självrapportering för att förbättra säkerheten på ett strukturellt plan. Så det skulle vara ytterst avvikande om det fick sådana konsekvenser. OM det är ett felaktigheter från piloternas sida i någon mån så tippar jag på extraträning i simulator el dyl som maximum vad gäller konsekvenser på individnivå.Kan detta leda till att Kapten eller FO blir av med jobbet?
Han säger nåt i stil med "The Pilot in Command decided to rotate before we had reached minimum speed"... eller liknande. Jag själv och några i närheten reagerade på att han "offentligt avrättade" sin kollega.
Med tanke på hur mycket oklarheter det varit om denna händelse(fram tills ditt väldigt informativa inlägg!) så försöker jag bara reda ut besticken,Du har rätt,jag råkade blanda ihop begreppen, hoppas du inte blev kränkt av det Jag blandade ihop dem, men till skillnad från vissa andra försöker jag i alla fall att inte blanda ihop allvarliga incidenter med någon form av försök till humor.
På tal om tidigare diskussionen om V1 och VR. V1 och VR kan vara samma eller skilja sig marginellt (1-2 knop). VR är större eller lika med.
Eftersom det kan skilja flera knop mellan V1 och VR så är V1 kritisk eftersom du efter V1 normalt inte kan avbyta på ett säkert sätt. Därmed inte sagt att man kommit upp i hastighet för att faktiskt rotera. Det är ju piloten som flyger som sköter "spakarna" och avbyter i normalfallet men som inte tittar på instrumenten och då inte vet om man passerat V1 eller ej.Jag förstår nog inte riktigt detta. VR är väl den hastighet som är lämplig att rotera vid? V1 är väl den hastighet där man måste fortsätta och lyfta, då det är för sent att avbryta?
Varför uppnår man överhuvudtaget en V1 om man har en riktigt lång rullbana? Varför kan man inte uppnå VR och rotera, utan att man innan dess uppnått en hastighet, V1, då det är för sent att avbryta?
Den delen förstår jag fullt ut. Men varför kan man inte komma upp i rätt hastighet för att rotera, VR, utan att för den skull överstiga den hastighet där det är säkert att avbryta, V1, om banan är tillräckligt lång?eftersom du efter V1 normalt inte kan avbryta på ett säkert sätt. Därmed inte sagt att man kommit upp i hastighet för att faktiskt rotera.
Jag trodde V1 hade en mycket direkt koppling till startbanans längd. Alltså att V1 var den hastighet när man inte längre säkert kunde avbryta, vilket i min värld har att göra med hur mycket bana man har kvar att avbryta på. Är det inte så?Att ha olika rutiner beroende på hur lång en startbana är, vikt på flygplanet, vind m.m tror jag skulle öka riskerna för misstag/fel.
Så oavsett om V1 och VR ligger nära varandra i hastighet eller ej så är rutinen densamma.