Senaste nytt

SJ köper 25 snabbtåg med leverans från 2026

Definitionen av höghastighetståg är vad jag förstått att de ska gå i mer än 250 km/h. Mellan 200-250 är det snabbtåg. Så de man köper in är snabbtåg.

Det han efterfrågar är att spåren rustas upp så att moderna snabbtåg kan köra upp till 250 på dem.

Idag måste väl moderna snabbtåg I praktiken I många fall köras långsammare än X2000, eftersom de saknar "gungan" och därmed kräver rakare spår. Det kanske är en del av upprustningen...
Är med på distinktionen, jag bara följde känslan i tråden.
Och ja, inga sorts tåg som går snabbt går att köra rakt av på svensk bana, väl? Det var ju hela grejen med X2000 och kortslutningen. Man kunde inte räta ut banorna så enda vägen framåt då var korglutning. Och inget har ju direkt hänt med banorna och det kommer ju inte att byggas nya banor . Höghastighetståg krävde nya banor och det skulle vi ju inte ha. Så ingen lär bygga nya banor för snabbtåg. Och räta ut är väl lika svårt nu som på 1900-talet
 
Om vi antar att man kan hålla "plattan i mattan" hela tiden och ingen acceleration eller inbromsning sker ens vid ex Stockholm C och Göteborg C - så är just denna sträcka - Stockholm till Göteborg - runt 400 km flygvägen - inga spår går rakt som sagt, men vi förenklar allt extremt mycket just nu. Då får vi följande färdtider:

200 km/h - 2 timmar.
250 km/h - 1 timme och 36 minuter. Det är en tidsvinst på 24 minuter.
300 km/h - 1 timme och 20 minuter. Tidsvinst mot 250 km/h är 14 minuter, och jämfört med 200 km/h så är det 40 minuter.

Självklart kan man vinna lite mera om man kör längre, säg Stockholm - Malmö eller var för inte direkt Köpenhamn.

MEN

Inget är såhär pass enkelt, acceleration och inbromsning kommer "förstöra" dessa tidsvinster till kanske enstaka minutrar, och det förutsatt RAKA spår, vilket inte finns, och just nu troligen aldrig kommer finnas - kurvor kommer alltid ingå. Och för varje station som är på vägen, så är det än lägre vinst - för ja du må ju bromsa till noll km/h till stationen, och sedan accelerera upp igen till ex 300 km/h.

Således den riktiga tidsvinsten, raka spår eller krökta spår, är väldigt liten i förhållande till investeringen. Den största vinsten har redan gjorts: X2000 med lutande korgar. Det är rätt intressant och enkelt när man ser det med siffror skulle jag vilja säga.

Och vad gäller att bygga nya spår på betongbroar över mark - never mind tillstånd and all that crap - så är åtgången av betong något enorm minst sagt. Om dessa bitar gjuts i Sverige eller i Kina, ja mängden CO2 som släpps ut bör vara likvärdig vid själva byggnatione/gjutningen - men sen tillkommer transporten runt halv jordklotet, och den kan knappast kallas CO2 netural. Så miljö utsläppen kommer bli humugus stora, framförallt av CO2, men också av massa annat. Så miljöprojekt? Njae inte i verkligheten.... Räkna igen, tänk konsekvens och inse att skall det blir något så krävs 400 km/h för att själva tidsvinsten skall bli något att skriva hem om, och då kan jag garantera att spåren måste vara i det närmaste spikraka.

Sedan störs jag av valet av vagnar, en nedlagd serier? Det måste bara vara svensk stolthet som tar ett sådant kasst beslut - ja lite som spårvagnsproblemen runt Stockholm (Lidingöbanan, Spårväg City, Tvärbanan och så vidare - ingen fungerar sådär perfekt, bromsproblem och vete 17on alla problem...).
 
Oops kära BC, menade inte att dra igång flame war om politik och statsskick. (Eller gjorde jag…? ;))

Men på OT-temat så kan jag bara vara imponerad av Kinas snabba tåg. Precis som jag är imponerad av Koreas och Japans snabba tåg. Lilla Sydkoreas snabba tåg tuffar på i strax över 300 km/h (kan gå snabbare). KTX-projektet började på 90-talet med att ta in anbud etc. Så det är på sätt och vis gammalt.

Min poäng var att snubben från SJ framstår som någon som inte är speciellt intresserad av tåg helt enkelt! Om han var intresserad av tåg så skulle han aldrig kalla deras nya tåg 2026 för en Ferrari. Oavsett om han har åkt tåg ute i världen eller om han bara googlat på snabba tåg.

(Alternativt vet han precis vad han pratar om och ville bara dissa italienarna och deras nya Ferrari-modell…)
 
Oops kära BC, menade inte att dra igång flame war om politik och statsskick. (Eller gjorde jag…? ;))

Men på OT-temat så kan jag bara vara imponerad av Kinas snabba tåg. Precis som jag är imponerad av Koreas och Japans snabba tåg. Lilla Sydkoreas snabba tåg tuffar på i strax över 300 km/h (kan gå snabbare). KTX-projektet började på 90-talet med att ta in anbud etc. Så det är på sätt och vis gammalt.

Min poäng var att snubben från SJ framstår som någon som inte är speciellt intresserad av tåg helt enkelt! Om han var intresserad av tåg så skulle han aldrig kalla deras nya tåg 2026 för en Ferrari. Oavsett om han har åkt tåg ute i världen eller om han bara googlat på snabba tåg.

(Alternativt vet han precis vad han pratar om och ville bara dissa italienarna och deras nya Ferrari-modell…)
Ja vem är snubben från SJs chef.

Ingen som är intresserad av kärnverksamheter i alla fall.
 
Last edited:
Toppen