intuition
Medlem
Är med på distinktionen, jag bara följde känslan i tråden.Definitionen av höghastighetståg är vad jag förstått att de ska gå i mer än 250 km/h. Mellan 200-250 är det snabbtåg. Så de man köper in är snabbtåg.
Det han efterfrågar är att spåren rustas upp så att moderna snabbtåg kan köra upp till 250 på dem.
Idag måste väl moderna snabbtåg I praktiken I många fall köras långsammare än X2000, eftersom de saknar "gungan" och därmed kräver rakare spår. Det kanske är en del av upprustningen...
Och ja, inga sorts tåg som går snabbt går att köra rakt av på svensk bana, väl? Det var ju hela grejen med X2000 och kortslutningen. Man kunde inte räta ut banorna så enda vägen framåt då var korglutning. Och inget har ju direkt hänt med banorna och det kommer ju inte att byggas nya banor . Höghastighetståg krävde nya banor och det skulle vi ju inte ha. Så ingen lär bygga nya banor för snabbtåg. Och räta ut är väl lika svårt nu som på 1900-talet