Definitionen av höghastighetståg är vad jag förstått att de ska gå i mer än 250 km/h. Mellan 200-250 är det snabbtåg. Så de man köper in är snabbtåg.Nu har ju Sverige bränt många sköna miljarder på att komma fram till att vi inte ska ha snabbtåg och så har affärsområdeschefen mage att kräva upprustning av spåren?
![]()
SJ köper höghastighetståg – första levereras 2027
SJ har beställt 30 nya tåg med en maxhastighet på 250 kilometer i timmen, rapporterar Dagens industri. Tågen byggs i Tyskland och de första ska levereras till Sverige i början av nästa år.omni.se
Jag gillar att dom köper nya tåg men studsar lite på uttalandet:
"I nuläget får de dock inte köra snabbare än 200 kilometer i timmen eftersom de svenska banorna inte är anpassade för det. Bland annat krävs ett nytt signalsystem och förstärkta räls och broar.
Bollen ligger nu hos Trafikverket, enligt Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.
– Nu har vi köpt en Ferrari, då måste man också bygga en bana som den kan köra på, säger han."
Jag är ledsen Jan.... men ditt tåg som maxar 250 km/h är knappast en Ferrari.
Skrattretande att Sverige har en lång resa framför sig för att rusta spåren för 250 km/h. Varför inte ha lite ambitioner och bygga spår som man gör i andra länder, på upphöjda betongplattformar där väder, djur, ett löv på spåret osv inte kan påverka utfallet lika mycket?
Ge uppdraget till ett kinesiskt bolag som bygger de en helt ny stambana till en fjärdedel av kostnaden mot vad Europeerna själva klarar.
Det är inte själva byggandet som är dyrt och tar tid i Sverige, det är överklagande, planprocesser, löner etc.
Sånt är det när man rösta på fler än ett parti. Och kritisera dem. Värt kostnaden att ha lite rättigheter i samhället? Upp till var och en.Det har du nog rätt i att det är en stor del av problemet, kanske lika bra att ge upp, brädda existerande bilvägar och vänta in att vi har eldrivna sjävkörande "tåg" som kan rulla i egen fil på en bilväg kanske?
Sånt är det när man rösta på fler än ett parti. Och kritisera dem. Värt kostnaden att ha lite rättigheter i samhället? Upp till var och en.![]()
Är ju skönt att man inte är "problematisk minoritet" i vilken som helst kinesisk ortOch hur var det med säkerheten, låter du dottern eller frugan gå en långpromenad i en större svensk stad själv på natten? Upp till var och en
Gött att du måste göra politik av det, jag sa bara att kineserna är effektiva på att bygga bra järnväg, oavsett politiska sidospår. Byt ut Kina mot Japan om du mår bättre då, poängen va inte demokrati/kommunism, utan hur bedrövligt dålig svensk järnväg är och många andra gör det bättre.
Jag har väldigt svårt att tro att den markanta skillnaden i hur snabbt man bygger tåg beror på någon lika massiv effektivitetsskillnad i byggandet.