Senaste nytt

SJ köper 25 snabbtåg med leverans från 2026

Härlig nekro av tråden :D
X250 kommer gå på Ostkustbanan/Botniabanan och Västkustbanan i första hand och inte i pendeltrafik.
Cykelplats är ett resenärsönskemål man försöker tillgodose. Har för mig man också vänder och vrider lite på den frågan i projektet som ska renovera X55.
 
Skrattretande att Sverige har en lång resa framför sig för att rusta spåren för 250 km/h. Varför inte ha lite ambitioner och bygga spår som man gör i andra länder, på upphöjda betongplattformar där väder, djur, ett löv på spåret osv inte kan påverka utfallet lika mycket?

Ge uppdraget till ett kinesiskt bolag som bygger de en helt ny stambana till en fjärdedel av kostnaden mot vad Europeerna själva klarar.
 
Nu har ju Sverige bränt många sköna miljarder på att komma fram till att vi inte ska ha snabbtåg och så har affärsområdeschefen mage att kräva upprustning av spåren?
Definitionen av höghastighetståg är vad jag förstått att de ska gå i mer än 250 km/h. Mellan 200-250 är det snabbtåg. Så de man köper in är snabbtåg.

Det han efterfrågar är att spåren rustas upp så att moderna snabbtåg kan köra upp till 250 på dem.

Idag måste väl moderna snabbtåg I praktiken I många fall köras långsammare än X2000, eftersom de saknar "gungan" och därmed kräver rakare spår. Det kanske är en del av upprustningen...
 

Jag gillar att dom köper nya tåg men studsar lite på uttalandet:

"I nuläget får de dock inte köra snabbare än 200 kilometer i timmen eftersom de svenska banorna inte är anpassade för det. Bland annat krävs ett nytt signalsystem och förstärkta räls och broar.

Bollen ligger nu hos Trafikverket, enligt Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.

Nu har vi köpt en Ferrari, då måste man också bygga en bana som den kan köra på, säger han."


Jag är ledsen Jan.... men ditt tåg som maxar 250 km/h är knappast en Ferrari.

Som att köpa en ferrari och sen klaga på att man måste köra dem på kullerstensgator när man vet att man måste köra bilen på kullerstensgator fulla av hål.


Skrattretande att Sverige har en lång resa framför sig för att rusta spåren för 250 km/h. Varför inte ha lite ambitioner och bygga spår som man gör i andra länder, på upphöjda betongplattformar där väder, djur, ett löv på spåret osv inte kan påverka utfallet lika mycket?

Ge uppdraget till ett kinesiskt bolag som bygger de en helt ny stambana till en fjärdedel av kostnaden mot vad Europeerna själva klarar.

Det är inte själva byggandet som är dyrt och tar tid i Sverige, det är överklagande, planprocesser, löner etc.


Vidare är det intressant att man väljer en död plattform. Zefiro 250 har i princip bara sålts till Kina. Och så till Västtrafik och SJ. Det är en långsammare plattform som pensionerades av Alstom efter att man tog över, och medan Zefiro V300 förvisso sålts till ett fåtal andra kunder och den snabbare plattformen finns kvar som Avelia Stream.

Men helt ärligt så kommer det bli en mardröm med obsolescence management när tågen har levererats. Med en död plattform kommer Alstom ha absolut noll intresse av att upprätthålla pressen på leverantörer att fortsätta tillhandahålla delar till tågen. Kina har kapacitet att tillverka egna delar till dem när supporten upphör, men det har inte Sverige. Så troligen kommer man behöva luta sig mot Kina för att köpa in delar, och lycka till med att då uppfylla exempelvis Cybersäkerhetsdirektivet.

Lycka till!
 
Det är inte själva byggandet som är dyrt och tar tid i Sverige, det är överklagande, planprocesser, löner etc.

Det har du nog rätt i att det är en stor del av problemet, kanske lika bra att ge upp, brädda existerande bilvägar och vänta in att vi har eldrivna sjävkörande "tåg" som kan rulla i egen fil på en bilväg kanske?
 
Det har du nog rätt i att det är en stor del av problemet, kanske lika bra att ge upp, brädda existerande bilvägar och vänta in att vi har eldrivna sjävkörande "tåg" som kan rulla i egen fil på en bilväg kanske?
Sånt är det när man rösta på fler än ett parti. Och kritisera dem. Värt kostnaden att ha lite rättigheter i samhället? Upp till var och en. ;)
 
Sånt är det när man rösta på fler än ett parti. Och kritisera dem. Värt kostnaden att ha lite rättigheter i samhället? Upp till var och en. ;)

Och hur var det med säkerheten, låter du dottern eller frugan gå en långpromenad i en större svensk stad själv på natten? Upp till var och en ;)

Gött att du måste göra politik av det, jag sa bara att kineserna är effektiva på att bygga bra järnväg, oavsett politiska sidospår. Byt ut Kina mot Japan om du mår bättre då, poängen va inte demokrati/kommunism, utan hur bedrövligt dålig svensk järnväg är och många andra gör det bättre.
 
Och hur var det med säkerheten, låter du dottern eller frugan gå en långpromenad i en större svensk stad själv på natten? Upp till var och en ;)

Gött att du måste göra politik av det, jag sa bara att kineserna är effektiva på att bygga bra järnväg, oavsett politiska sidospår. Byt ut Kina mot Japan om du mår bättre då, poängen va inte demokrati/kommunism, utan hur bedrövligt dålig svensk järnväg är och många andra gör det bättre.
Är ju skönt att man inte är "problematisk minoritet" i vilken som helst kinesisk ort ;) Vad var detta med "hellre lite skit i knutarna, än ett rent helvete"?

Bygga järnväg är, likt allt annat i infrastrukturväg, alltid politicerat. Att saker går långsamt i Sverige pga byråkrati, rättigheter, överklagan osv... är politiskt.
Lägg ett kinesiskt företag och bygga med svenska lagar, löner, krav osv och se hur det stannar upp. Såklart det är effektivt när partiets makt är fullkomlig, tillåt kinesera att skita i svensk lag och våra rättigheter.... då kanske vi ser nåt :D
Jag har väldigt svårt att tro att den markanta skillnaden i hur snabbt man bygger tåg beror på någon lika massiv effektivitetsskillnad i byggandet.
 
Jag har väldigt svårt att tro att den markanta skillnaden i hur snabbt man bygger tåg beror på någon lika massiv effektivitetsskillnad i byggandet.

Du är ju gravt felinformerad, Kina har lagt 36 000 kilometer nytt spår senaste 10 åren, tror du man lägger så mycket nytt spår utan att nämnvärt förbättra effektiviteten i att lägga nytt räls? Jämfört med svenska ingenjörsfirmor som har sammanlagt kanske lagt 20 kilometer nytt spår senaste tio åren. Det är bara titta på valfri Youtube video om hur de lägger nytt tågspår, det är helt annan nivå än vi svenskar är på nu för tiden. Även med byråkratin ur vägen tar ju saker evigheter att bli klara i Sverige och alltid 3 gånger över budget.
 
Du är ju gravt felinformerad, Kina har lagt 36 000 kilometer nytt spår senaste 10 åren, tror du man lägger så mycket nytt spår utan att nämnvärt förbättra effektiviteten i att lägga nytt räls? Jämfört med svenska ingenjörsfirmor som har sammanlagt kanske lagt 20 kilometer nytt spår senaste tio åren. Det är bara titta på valfri Youtube video om hur de lägger nytt tågspår, det är helt annan nivå än vi svenskar är på nu för tiden. Även med byråkratin ur vägen tar ju saker evigheter att bli klara i Sverige och alltid 3 gånger över budget.
Äpplen, möt päron.
 
Toppen