intuition
Medlem
Sj ska köpa nya "snabb-tåg" som ska gå upp till 250 km/h på spår som tillåter det (men det låter inte som att det finns sådana spår?) Jag vet inte trafikverkets planer, men jag har ingen större förhoppnig att tågen ska gå snabbare än i dag inom överskådlig tid.
Stora grejen verkar vara att man packar in fler passagerare, upp till 330 passagerare. Vilket iofs är bra för att öka kapacitet och minska slutsålda avgångar, men jag hoppas det inte blir på beskotnad av komforten. Det går ju att utöka 16 platser redan idag om man skrotar 1.kl så de "upp mot 30 nya platserna" de pratar om nu är kanske möjliga att skapa upp bara genom att göra det trängre än i dag.
www.sverigesradio.se
Stora grejen verkar vara att man packar in fler passagerare, upp till 330 passagerare. Vilket iofs är bra för att öka kapacitet och minska slutsålda avgångar, men jag hoppas det inte blir på beskotnad av komforten. Det går ju att utöka 16 platser redan idag om man skrotar 1.kl så de "upp mot 30 nya platserna" de pratar om nu är kanske möjliga att skapa upp bara genom att göra det trängre än i dag.

SJ satsar på snabbare tåg – där många fler får plats - P4 Västernorrland
SJ har beställt nya snabbtåg. De ska på sikt kunna korta restiderna.De nya tågen kan köra i 250 kilometer i timmen – en ny topphastighet för svensk tågtrafik. ...