Senaste nytt

SJ köper 25 snabbtåg med leverans från 2026

Sj ska köpa nya "snabb-tåg" som ska gå upp till 250 km/h på spår som tillåter det (men det låter inte som att det finns sådana spår?) Jag vet inte trafikverkets planer, men jag har ingen större förhoppnig att tågen ska gå snabbare än i dag inom överskådlig tid.

Stora grejen verkar vara att man packar in fler passagerare, upp till 330 passagerare. Vilket iofs är bra för att öka kapacitet och minska slutsålda avgångar, men jag hoppas det inte blir på beskotnad av komforten. Det går ju att utöka 16 platser redan idag om man skrotar 1.kl så de "upp mot 30 nya platserna" de pratar om nu är kanske möjliga att skapa upp bara genom att göra det trängre än i dag.

 
Fortsätt gärna i befintlig tråd :cool:
 

Jag gillar att dom köper nya tåg men studsar lite på uttalandet:

"I nuläget får de dock inte köra snabbare än 200 kilometer i timmen eftersom de svenska banorna inte är anpassade för det. Bland annat krävs ett nytt signalsystem och förstärkta räls och broar.

Bollen ligger nu hos Trafikverket, enligt Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.

Nu har vi köpt en Ferrari, då måste man också bygga en bana som den kan köra på, säger han."


Jag är ledsen Jan.... men ditt tåg som maxar 250 km/h är knappast en Ferrari.
 

Jag gillar att dom köper nya tåg men studsar lite på uttalandet:

"I nuläget får de dock inte köra snabbare än 200 kilometer i timmen eftersom de svenska banorna inte är anpassade för det. Bland annat krävs ett nytt signalsystem och förstärkta räls och broar.

Bollen ligger nu hos Trafikverket, enligt Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.

Nu har vi köpt en Ferrari, då måste man också bygga en bana som den kan köra på, säger han."


Jag är ledsen Jan.... men ditt tåg som maxar 250 km/h är knappast en Ferrari.
Botniabanan är byggd för 250km/h. Så han kan sätt in dem mot Umeå och gäsa på
 

Jag gillar att dom köper nya tåg men studsar lite på uttalandet:

"I nuläget får de dock inte köra snabbare än 200 kilometer i timmen eftersom de svenska banorna inte är anpassade för det. Bland annat krävs ett nytt signalsystem och förstärkta räls och broar.

Bollen ligger nu hos Trafikverket, enligt Jan Kyrk, affärsområdeschef på SJ.

Nu har vi köpt en Ferrari, då måste man också bygga en bana som den kan köra på, säger han."


Jag är ledsen Jan.... men ditt tåg som maxar 250 km/h är knappast en Ferrari.

Isf har de ju redan Ferarri - SJ3000:
X2000 - 210km/h
X40 (dubbeldäckaren): 230km/h
SJ3000 - 250km/h

Nu vet jag inte om vad planerna är för våra banor - men 250km/h låter det inte lite lågt i snabbtågssammanhang? Det är absolut bättre än vad vi har idag - men om man köper nya tåg och tänker på hur länge SJ använder sina tåg.. X2000 trafikstart 1990, RC6 (loktåg) trafikstart 1985..
 
Isf har de ju redan Ferarri - SJ3000:
X2000 - 210km/h
X40 (dubbeldäckaren): 230km/h
SJ3000 - 250km/h

Nu vet jag inte om vad planerna är för våra banor - men 250km/h låter det inte lite lågt i snabbtågssammanhang? Det är absolut bättre än vad vi har idag - men om man köper nya tåg och tänker på hur länge SJ använder sina tåg.. X2000 trafikstart 1990, RC6 (loktåg) trafikstart 1985..
Är väl SJ som är rimliga i hur snart vi kan förvänta oss förbättringar på spåren. Dvs inte under dessa tågs livstid :D
 
Nu har ju Sverige bränt många sköna miljarder på att komma fram till att vi inte ska ha snabbtåg och så har affärsområdeschefen mage att kräva upprustning av spåren? Staten behöver nog styra upp SJ lite så att det matchar uppdraget till Banverket. Det är inte läge att köpa Ferraris - RC2 och Litt D är lok som passar bättre!
 
  • Haha
Reactions: hco
Toppen