Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?

Inkomsten från trängselskatterna skulle gå till kollektivtrafiken men går nu till förbifarten istället. Det var någon regering som ändrade det, tror den var borgerlig.
 
Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?
"Alla" svenska politiker och högre tjänstemän inom svensk offentlig sektor är helt inkompetenta men samtidigt arrogant omedvetna om det. Tyvärr ligger all fokus i det offentliga rummet på gängkriminalitet och tar plats från annat - cyniskt sett så gagnar det politikerna för det är mycket lättare att prata om och agera inom det området än andra samhällskritiska frågor som infrastruktur, välfärd, energiförsörjning samt försvar. Det syns om och om igen att Sverige saknar handlingskraftiga beslutsfattare - hela grejen med att offentliga aktörer alltid använder lagen om offentlig upphandling som en ursäkt för att inte behöva göra något åt problem men samtidigt alltid lyckas bryta mot den lagen och hamna i domstol är en ständigt återkommande tragisk historia. Och pga den lagen så tappar en av Sveriges största regioner hälften av sina tågförbindelser mellan de två största städerna i regionen och samtidigt får huvudstaden mer biltrafik tvärt emot politiska ambitioner.
 
Last edited:
Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.
 
Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.
Det var min första tanke också. Dumt.
 
Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.
Det går ju fortsatt att åka med byte. Visst tar det lite länge tid men 40 minuter istället för 20 är inte så blodigt. (värre om man ska vidare därifrån såklart, men det gäller ju alla pendlingar).
 
Det går ju fortsatt att åka med byte. Visst tar det lite länge tid men 40 minuter istället för 20 är inte så blodigt. (värre om man ska vidare därifrån såklart, men det gäller ju alla pendlingar).
Visst går det att åka men vi pratar mer än fördubblad restid; 42 minuter med byte mot 18 minuter idag om man ska Märsta-Uppsala. På sträckan Märsta-Knivsta blir det 33 minuter med byte jämfört med 7-8 minuter idag. Bytestiden i Väsby är ca 5 min, så om pendeln från Märsta är 5 min sen (inte helt ovanligt) blir restiden lätt långt över en timme eftersom det är halvtimmestrafik mellan Väsby och Uppsala.
 
Last edited:
Jag har faktiskt lite svårt att se att man bara rakt av skulle plocka bort ett antal tiovagnarståg ur rusningstrafiken. Sannolikt är detta bara ett utspel från SJ:s sida för att försöka få bättre villkor, antingen i en förhandling med ägaren eller med Mälartåg.

Men tragiskt om möjligheten att tjäna prio-poäng på sträckan beskärs kraftigt.
 
1,5h innan dagens tågresa till Malmö får man ett sms om att AC är ur funktion i min vagn och man är hemskt ledsna för det...

40 grader när man kliver ombord och en "doft" som mer går åt omklädningsrum än tågvagn möter en.
I höjd med Södertälje (start i Stockholm) hade det varit lämpligt att byta till nya kläder...

Det bjuds åtminstone på "tågvarmt" vatten på tetra i min vagn. Tänk om det kunde varit kallt...

Dessutom kör SJ fram tåget åt fel håll, dvs alla som bokat säte i tågets riktning får nu åka baklänges (exakt samma sak hände påbörjat förra resan till Malmö, 2 av 2 på den).

Finns det någon försäkring man kan teckna för detta? SJ erbjöd gratis ombokning till annat tåg, problemet är att alla andra tåg är fullbokade så det hjälper ju inte. Hade man kunnat avboka pga oegentligheter och sen tagit det på amex platinum försäkringen med ersättning om 2000 och köpt en biljett med SAS till Köpenhamn istället? Det hade blivit samma pengar ungefär om man fått ut det påbörjat försäkringen plus återbetalning av biljett.

Sen undrar folk varför man flyger istället för att åka tåg... Ett flyg utan AC/Ventilation hade aldrig accepterats och hade ställts in om man inte kunde laga det eller hitta annat flygplan.
Jag fick en voucher av dem när jag åkte utan AC och det var medvetna om det. Tror vouchern var på 50% av priset.
 
SJ var en mer prisvärd och mer konsekvent upplevelse för 20 år sedan än vad det är nu för Stockholm-Malmo. SJ har nu så lite ledig kapacitet och tillgänglighet på sträckan att priserna är mycket högre och eventuella utrustningsproblem skapar mer problem för fler kunder.

Problem med ett tåg kan innebära att du står upp på fötterna på ett annat fullt tåg. Inte bra.
 
Last edited:
Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?
 
Toppen