Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?
Det har hänt mig några gånger. Poängkreditering beror på hur de genomför ändringen är min hypotes, jag har för få datapunkter för en diagnos. Jag har tyvärr nedgraderats av misstag vid två tillfällen på sistone… trots plats i 1a klass.

Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?
En dag senare har en resa retroaktivt krediterats utan någon begäran från mig. Har resor med kampanjkoder nu försenat inlägg?

Använde onlinechatt för en förändring samma dag med Prio Svart-fördelen. Agenten hjälpte men stavade namnet fel. Detta innebär problem med att få poäng. Dessutom visas inte den nya bokningen i SJ-appen när jag är inloggad. Har aldrig haft det här problemet förut när jag kunde göra ändringarna själv i SJ-appen. Har aldrig haft detta problem även med alla andra förändringar med onlinechattagenterna. Men jag märkte också att denna agent misslyckades med att avbryta den ursprungliga reservationen som är typisk under sådana omständigheter.

Last edited:
SJ ställde precis in tåg 505 (Stockholm -malmö 1700 som går non stop Alvesta) tillsvidare. Med hänvisning till att underhålls behov uppstått på just detta tågset.
F-n vad fint att vi får lov att boka om gratis när samtliga avgångar är fullbokade. Man önskar en EC261 för tåg trafiken...

Vi får se hur länge nuvarande VDs löfte om en bättre vinter håller. Men det verkar som att det bara höll t.o.m. november för nu är två avgångar sthlm-malmö inställda tillsvidare

SJ ställde precis in tåg 505 (Stockholm -malmö 1700 som går non stop Alvesta) tillsvidare. Med hänvisning till att underhålls behov uppstått på just detta tågset.
F-n vad fint att vi får lov att boka om gratis när samtliga avgångar är fullbokade. Man önskar en EC261 för tåg trafiken...

Vi får se hur länge nuvarande VDs löfte om en bättre vinter håller. Men det verkar som att det bara höll t.o.m. november för nu är två avgångar sthlm-malmö inställda tillsvidare

Tågen håller ju på att trilla i bitar. Inte ens de nyrenoverade tågen är särskilt fräscha.

Man önskar en EC261 för tåg trafiken...
Det finns och uppdaterades nyligen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nde/eus-nya-tagpassagerarforordning_HA01CU18/

När förordningen skrevs (tillsammans med EU261) så var luftfart redan privatiserad. Andra transportslagen (det finns förordnings för buss och båt också!) var i större utsträckning fortfarande offentlig verksamhet. Det gäller ju även många större tåg aktörer idag (DB, SNCF, SJ, mfl). Min lekmanna analys / killgissning är att reglerna för luftfart därav blev hårdare än för offentligt ägda tågbolagen. Enklare att kräva privatägda flygbolag på något än politikerna som både skriver reglerna och styr tågbolagen.

edit: bättre länk https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_sv.htm

Den är ju tandlös.
Sj är redan "generösa" nog att erbjuda full återbetalning på min fullt återbetalningsbara biljett, samt att jag får lov att boka om till vilken avgång som helst på min redan fullt flexibla biljett förutom de avgångar som är fullbokade, vilket är samtliga.

Genom att dra ner på kapaciteten i 1.a klass och sälja den full kan man säkerställa att en 1.a klass passagerare aldrig kan bli ombokat till likvärdiga villkor.

Eftersom de enda som erbjuder en resa Stockholm malmö med likvärdiga villkor är SJ och de har inte kapacitet kan de bara rycka på axlarna. Det finns inget jag kan göra än att acceptera pengarna tillbaka och boka med ett annat färdsätt i sista minuten och ta den ekonomiska smällen. Det utgår ingen ersättning för inställt tåg och SJ kan helt enkelt skita i mig och kontraktet att transportera mig.

Den är ju tandlös.
Sj är redan "generösa" nog att erbjuda full återbetalning på min fullt återbetalningsbara biljett, samt att jag får lov att boka om till vilken avgång som helst på min redan fullt flexibla biljett förutom de avgångar som är fullbokade, vilket är samtliga.

Genom att dra ner på kapaciteten i 1.a klass och sälja den full kan man säkerställa att en 1.a klass passagerare aldrig kan bli ombokat till likvärdiga villkor.

Eftersom de enda som erbjuder en resa Stockholm malmö med likvärdiga villkor är SJ och de har inte kapacitet kan de bara rycka på axlarna. Det finns inget jag kan göra än att acceptera pengarna tillbaka och boka med ett annat färdsätt i sista minuten och ta den ekonomiska smällen. Det utgår ingen ersättning för inställt tåg och SJ kan helt enkelt skita i mig och kontraktet att transportera mig.
Om det inte finns kapacitet på likvärdiga villkor (1a klass), tillåter förordningen andra färdsätt så länge rimlig. Jag skulle boka flyg STO-MMX och kräva SJ på det om ingen likvärdig tågavgång finns.

505 är inget tågset, det går med olika fordon varje dag. Har man ont om fordon så är det första man gör att ställa in specialarna, många resenärer hade ju inte kunnat boka om till 505 om man ställt in något annat tåg.

Att ställa in avgångar är en del av SJs försök till en stabilare vintertrafik även om du drabbats av något akut.

Det förstår jag, men det var inte jag som skrev kommunikationen att just 505 måste ställas in pga av underhåll. Den ställs in pga av att det är en "specialare" dvs en avgång som inte pendlarna kan använda och vid fordonsbrist är kortdistans-resenärerna viktigast.

Vintern ( i form av problematiskt väder iaf) har knapast börjat och man lyfter bort två avgångar. De flesta trodde nog att storsatsningen på något vis innebar att man var bättre förberedd. Om man går in i december och plötsligt upptäcker att det saknas tåg så har man inte förberett sig.

Nu är följande borta ur trafiken:
405 och 505
522 och 426

Om jag kollar på stockholm så verkar även 627, 28, 451, 91, 634, 29 vara inställda pga fordons eller vagnsbrist.

Det är klart att om man tar bort alla tåg blir ju trafiken 100% stabil. Det var kanske så VD:n menade?

Toppen