Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

palmen

Moderator
1,5h innan dagens tågresa till Malmö får man ett sms om att AC är ur funktion i min vagn och man är hemskt ledsna för det...

40 grader när man kliver ombord och en "doft" som mer går åt omklädningsrum än tågvagn möter en.
I höjd med Södertälje (start i Stockholm) hade det varit lämpligt att byta till nya kläder...

Det bjuds åtminstone på "tågvarmt" vatten på tetra i min vagn. Tänk om det kunde varit kallt...

Dessutom kör SJ fram tåget åt fel håll, dvs alla som bokat säte i tågets riktning får nu åka baklänges (exakt samma sak hände påbörjat förra resan till Malmö, 2 av 2 på den).

Finns det någon försäkring man kan teckna för detta? SJ erbjöd gratis ombokning till annat tåg, problemet är att alla andra tåg är fullbokade så det hjälper ju inte. Hade man kunnat avboka pga oegentligheter och sen tagit det på amex platinum försäkringen med ersättning om 2000 och köpt en biljett med SAS till Köpenhamn istället? Det hade blivit samma pengar ungefär om man fått ut det påbörjat försäkringen plus återbetalning av biljett.

Sen undrar folk varför man flyger istället för att åka tåg... Ett flyg utan AC/Ventilation hade aldrig accepterats och hade ställts in om man inte kunde laga det eller hitta annat flygplan.
 

varva77

Medlem
De har verkligen inte ett rätt för tillfället. Vill gilla SJ men vet inte hur man skall göra när de hela tiden pissar på en på alla möjliga sätt. Orkar inte dra ett konkret exempel men det finns många senaste året. Nedab omtalade krönika sammanfattar det hela ganska bra.
StackPath
 

011430121

Medlem
1,5h innan dagens tågresa till Malmö får man ett sms om att AC är ur funktion i min vagn och man är hemskt ledsna för det...

40 grader när man kliver ombord och en "doft" som mer går åt omklädningsrum än tågvagn möter en.
I höjd med Södertälje (start i Stockholm) hade det varit lämpligt att byta till nya kläder...

Det bjuds åtminstone på "tågvarmt" vatten på tetra i min vagn. Tänk om det kunde varit kallt...

Dessutom kör SJ fram tåget åt fel håll, dvs alla som bokat säte i tågets riktning får nu åka baklänges (exakt samma sak hände påbörjat förra resan till Malmö, 2 av 2 på den).

Finns det någon försäkring man kan teckna för detta? SJ erbjöd gratis ombokning till annat tåg, problemet är att alla andra tåg är fullbokade så det hjälper ju inte. Hade man kunnat avboka pga oegentligheter och sen tagit det på amex platinum försäkringen med ersättning om 2000 och köpt en biljett med SAS till Köpenhamn istället? Det hade blivit samma pengar ungefär om man fått ut det påbörjat försäkringen plus återbetalning av biljett.

Sen undrar folk varför man flyger istället för att åka tåg... Ett flyg utan AC/Ventilation hade aldrig accepterats och hade ställts in om man inte kunde laga det eller hitta annat flygplan.
De måste väl ha reservtåg SJ har ju så många inställda avgångar i dagarna.
Nu jobbar ju inte @simon_says91 på SJ men han kanske har någon aning om situationen hur det är med ledig kapacitet
 

palmen

Moderator
Man kan ju önska att det skulle finnas samma rättigheter för resenärer på tåg som för de some flyger.

Dåligt underhåll ska inte löna sig utan resenärerna ska bli ordentligt kompenserade när saker inte fungerar.
Nu är det ståplats i bistron då folk lämnat sina platser i den trasiga vagnen. Man trodde ju att Ryan skulle bli först med ståplats ombord men SJ var snabbare att ordna det...
 

palmen

Moderator
Jäkla hån det här. Går man bort till bistron sitter folk med filtar för att det är "kallt".

Undra hur många tetra vatten det kommer gå åt innan Malmö...
 

rsimon

Medlem
Man kan ju önska att det skulle finnas samma rättigheter för resenärer på tåg som för de some flyger.

Dåligt underhåll ska inte löna sig utan resenärerna ska bli ordentligt kompenserade när saker inte fungerar.
Nu är det ståplats i bistron då folk lämnat sina platser i den trasiga vagnen. Man trodde ju att Ryan skulle bli först med ståplats ombord men SJ var snabbare att ordna det...

Du kan kontakta SJ Kundservice och göra ett ärende om kvalitetsbrist enligt deras allmänna resevillkor, §15.1.

6B55A387-161F-422E-8C82-4AAE6E577A0A.jpeg
 

henke12

Medlem
Jag åkte Övik - Stockholm tidigare i somras.

Samma problem. AC dog i några vagnar.
Detta var dock när vi passerat Härnösand, dvs under resan när den redan startat!

Fick till och med SMS innan jag märkte nåt, fick direkt veta att AC strulade i min vagn (tror det var 2 av 5 vagnar på SJ3000) och att 50% av resan skulle krediteras. Min vagn var inte helt full, och inte fullt så varmt ute men efter passage Gävle blev det lite jobbigt.
Men jag var ändå nöjd med hanteringen,
Men i @palmen 's fall då det redan var känt innan tåget lämnat start-stationen vet i fan om jag varit nöjd. då hade jag hellre flugit/väntat
 

Hachans

Medlem
Hela bolaget är ett skämt.

Allt från tåg som inte fungerar till att man inte lyckas locka personal eller ha tillräcklig kapacitet. Med priser som gör att det är billigare att köra än att åka tåg.

Jag har inte möjlighet att planera mina resor 3 månader i förväg. Så det blir ju att man vill åka med någon veckas varsel. Om det öht finns biljetter kan de kosta norr om tusen spänn. Bilen samma sträcka på 70 mil som drar 0,5 l milen drar 70 liter bränsle totalt. Det blir 1400kr. Ja man kan lägga in slitage också men blir svårberäknat.
 
Toppen