Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

SJ ställer in Uppsalapendeln.

Detta gjorde ni verkligen inte bra SJ (eller politikerna som använder offentligt finansierad kollektivtrafik för att slå ut andra alternativ)

Nä, det där är ett ofog, regioner som kommer på att de skulle kunna operera sina pendeltåg i fjärrtrafik
Sedan är det väl rätt rimligt att köra just Stockholm -uppsala med pendel, malmö-göteborg är en helt annan sak

Råkade boka en resa utan att vara inloggad. Nu försöker febrilt att lägga till mina resor men det "fastnar" inte. Kan få upp resedetaljer men sen försvinner dem och behöver knappa in bokningsnummer och mejladress för att få ut resan igen.

Otroligt att det inte går att bara lägga in en resa i mina resor...

Enig. Bedrövligt att vi 2024 får en försämring i den här storleksordningen. Med de brister vi har i järnvägssystemet så fungerar det inte med tåg som startar i Örebro eller Eskilstuna. Det är konsekvent försenat på sträckan Stockholm-Uppsala. Det håller liksom inte. Jag skulle tippa på att det finns andra intressenter som vill fylla SJ:s lucka, men det är långa ledtider så jag ser vinterkaos framför mig. Inte kul och inte alls bra av SJ.

Detta gjorde ni verkligen inte bra SJ (eller politikerna som använder offentligt finansierad kollektivtrafik för att slå ut andra alternativ)

I nyhetsflödet fortsätter det rapporteras om detta, tex https://sverigesradio.se/artikel/farre-pendlingsalternativ-slar-mot-foretagen-katastrof och https://sverigesradio.se/artikel/dystra-prognosen-for-uppsalas-pendlare-samre-punktlighet

Dvs det är relativt många som oroar sig för den här utvecklingen. Sedan är det lite sorgligt att diskursen mest känns som att felet är SJs, har inte sett någon diskussion kring kommuner och regioner som töjer på gränserna. (Om jag minns rätt är det olagligt för kommun / region att bedriva verksamhet för andra än kommunen/regionens invånare, och sedan slår sig kommunerna/regionerna ihop i förbund för att kunna gå runt det och bedriva verksamhet på riks eller landsdelsnivå.)

Nu bor jag inte i Uppsala längre men detta måste ju vara en total katastrof för regionen, självförvållat dessutom tycks det vara. Är det hälften av alla pendlaravgångar som ryker?

Man undrar om det varit någon dialog mellan regionerna och SJ. Om det nu blir katastrof regionerna så borde de väl formellt sätt kunnat upphandla av SJ att fortsätta köra, och betala den mellanskillnad som behövs för att det ska gå ihop? På samma sätt som de subventionerar SL och mälartåg? Vill de inte göra det, eller har de inte ens diskuterat saken?

Egentligen fel tråd för det här för det är väl inte SJ som gjort något dåligt. De är ju ålaggda att driva trafik med vinst alternativt upphandlat subventionerad trafik - inte trafik med förlust.

Nu bor jag inte i Uppsala längre men detta måste ju vara en total katastrof för regionen, självförvållat dessutom tycks det vara. Är det hälften av alla pendlaravgångar som ryker?

I princip är det tjugo i avgångarna som försvinner. Mälartåg har redan de klassiska tio över avgångarna.

Om jag fick drömma lite så skulle jag hoppas att VR/MTR tar över SJ:s tåglägen, och använder hälften av dem att köra Uppsala-Göteborg, och den andra hälften Uppsala-Stockholm.

Japp, något i den häraden. Det blir timmestrafik istället.

Man undrar om det varit någon dialog mellan regionerna och SJ. Om det nu blir katastrof regionerna så borde de väl formellt sätt kunnat upphandla av SJ att fortsätta köra, och betala den mellanskillnad som behövs för att det ska gå ihop? På samma sätt som de subventionerar SL och mälartåg? Vill de inte göra det, eller har de inte ens diskuterat saken?

Egentligen fel tråd för det här för det är väl inte SJ som gjort något dåligt. De är ju ålaggda att driva trafik med vinst alternativt upphandlat subventionerad trafik - inte trafik med förlust.

SJ gick till Mälartåg och erbjöd sig, men de tyckte de var tvungna att göra en upphandling kring det hela eftersom Mälartrafik har trafikplikt. Om det stämmer eller ej är oklart, men de sa åtminstone nej till SJ.

I princip är det tjugo i avgångarna som försvinner. Mälartåg har redan de klassiska tio över avgångarna.

Om jag fick drömma lite så skulle jag hoppas att VR/MTR tar över SJ:s tåglägen, och använder hälften av dem att köra Uppsala-Göteborg, och den andra hälften Uppsala-Stockholm.

Du får inte glömma bort SJs direkttåg som varit inställda pga personalbrist hur länge som helst. I tillägg till den utlovade SL linjen Uppsala-Nynäshamn som heller aldrig kom igång pga personalbrist (men det är ju SL).

Men det visar lite hur situationen är för pendlarna.

Enligt insiders i branschen finns det inte en chans att Mälartåg kan täcka upp bortfallet från SJ. De har varken fordon eller personal. Den enda operatör som har kapacitet på kort sikt är SJ. Och nu frigör de fordon för att återuppta IC-trafiken till Malmö och Göteborg där de kan göra stora pengar istället .

Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?

Toppen