Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

SAS har allerede prioritering på longhaul. Min erfaring er 20-30% av reisene kommer de først til oss EBP og spør om ønsket drikke etter takeoff, og ønsket hovedrett. Men det er ikke særskilt konsekvent :oops:

SAS har allerede prioritering på longhaul. Min erfaring er 20-30% av reisene kommer de først til oss EBP og spør om ønsket drikke etter takeoff, og ønsket hovedrett. Men det er ikke særskilt konsekvent :oops:
Visar hur tragiska SAS är, om de inte ens lyckas ta superbra hand om sina 2000 bästa pax...

Men men, tack för bra input från verkligheten.

Jag har blivit "prioriterad" ett par ggr som EBD när jag flugit SAS Plus shorthaul. Ena gången satt jag på rad 2, flygvärdinnan sa något i still med: "vi tar dig först". Jag fattade ingenting först, men förstod senare att det berodde på min status. Rad 1 gänget sa inget, men såg konfunderade ut...

Jag tror inte man skall servera i statusordning, men jag tror man skall ta beställning av huvudrätt per status. Det är inte så svårt.:
Konklusionen borde vara att det här är bästa idén! Det är också rätt trevligt att någon frågar vad man vill ha innan man får maten.

De bolag som tar upp beställningar, hur hanterar det när en önskad rätt tar slut - framförallt om de inte tar upp beställningarna i serveringsordning?
Enda gången jag har beställt så var på COPA, och då visste kabinpersonalen när han kom fram till mig och mitt resesällskap att av ena rätten fanns det bara en kvar.
Det där verkar ju dock vara subjektivt. I en annan tråd var det ju någon som föredrog 8A/H. Själv skulle jag aldrig välja dessa platser och ogillar också rad 1. Inte helt uppenbart vilka som är de bästa platserna - kanske en skillnad mot andra bolag?
SAS nya businesskabin är kanske för likvärdig och inte som ex. Swiss med sina tronplatser. Det är kanske en annan diskussion men jag ser det som ett lätt sätt att tydliggöra skillnader mellan status på ett sätt som inte kostar. Tycker att det vore en förmån att ex. spara två mittenpar till ev. EBD:r som vill åka tillsammans eller några fönsterplatser för de som vill åka själva.
Jag misstänker att ganska många som reser mycket, också bokar sent - då är det här verkligen en fördel. I Go blir det fördel, men inte i högre kabinen.
Men löjligast blir det på shorthaul när jag en vecka innan kan köpa en Full Flex och hamna på 16E.

De bolag som tar upp beställningar, hur hanterar det när en önskad rätt tar slut - framförallt om de inte tar upp beställningarna i serveringsordning?
Enda gången jag har beställt så var på COPA, och då visste kabinpersonalen när han kom fram till mig och mitt resesällskap att av ena rätten fanns det bara en kvar.
På swiss frågade de mig i förväg vad jag ville ha (osäker på om de gjorde det med alla). Satt nästan längst bak så mitt första-alternativ skulle eventuellt inte räcka sa dom men det visade sig att jag fick en av de sista utav kött-rätten. Om de har någon som frågar alla i Business vad de vill ha så kan de ju lätt se om det kommer att räcka eller inte.

Så om jag betalt för en full flex Business och inte får min hjortkind, för längst fram sitter en familj som ursprungligen var bokad i Plus men fick CU på grund av en förälders EBD och bestämt sig att alla fyra ska smaska hjortkind, kommer jag välja SAS då igen? Tänk om mitt arbete inte tillåter bonusprogram? Trots det har jag betalat mer för min full flex biljett än vad familjens Friends and Family plusbiljetter kostat.

Så om jag betalt för en full flex Business och inte får min hjortkind, för längst fram sitter en familj som ursprungligen var bokad i Plus men fick CU på grund av en förälders EBD och bestämt sig att alla fyra ska smaska hjortkind, kommer jag välja SAS då igen? Tänk om mitt arbete inte tillåter bonusprogram? Trots det har jag betalat mer för min full flex biljett än vad familjens Friends and Family plusbiljetter kostat.
Absolut. Och detta har ju diskuterats många gånger (dvs. vem som är värd mest för SAS alltså, kortsiktigt och långsiktigt). One off-passageraren i full flex Business eller Diamantmedlemmen som gör 90 ben i billigaste tänkbara ekonomi mellan Umeå och Stockholm per år. Jag brukar hänvisa till hur viktigt SAS tycker att Eurobonus ändå är, i regel alltid ett par slides om programmet i de finansiella presentationerna osv. Och samtidigt fundera en aning på hur andra program behandlar kunder ombord.

Jag är nog inne på samma spår som @Agö att det borde finnas en differentiering för EuroBonus Diamond och Pandion även ombord.

Jag kan delvis förstå @Alf poäng om en köpt produkt. Men låt mig ställa några frågor till @Alf:
1. Anser du att SAS (eller andra bolag) skall lasta mat så att alla kan välja vad dom vill, men att SAS då kastar 2/3 av maten, eller
2. Reducera utbud till en rätt, och kräva att alla som har allergi eller smakpreferenser beställer specialmat?

Jag förespråkar varken 1 eller 2, och gissar du håller med att ur både kostnadsmässigt och miljöperspektiv är 1 inget bra alternativ, och 2 en urvattning av produkten. Om du är med på detta resonemang, hur skall ett bolag som SAS då bäst "fördela" maten ombord?

Jag är starkt emot en differentiering ombord pga av status både när det gäller att beställa mat före eller att få tillgång till vissa stolar. Det är ett bra system SAS har idag. Bokar jag en resa i god tid skall jag oavsett status få välja var jag vill sitta. Väljer jag då en bra plats långt fram har jag större möjligheter att få den mat jag önskar beställa. En möjlighet kan ju vara att man kan förbeställa på hemsidan vad man vill äta och då får man vad man vill ha.

Toppen