Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Så om jag betalt för en full flex Business och inte får min hjortkind, för längst fram sitter en familj som ursprungligen var bokad i Plus men fick CU på grund av en förälders EBD och bestämt sig att alla fyra ska smaska hjortkind, kommer jag välja SAS då igen? Tänk om mitt arbete inte tillåter bonusprogram?
Då är det antagligen så att tidtabellen och tillgängligheten på SAS flighten är gynnsamma därför betalar man för Full Flex Business på den flighten. Inte för att man får välja maten först eller inte.

Ja, när det gäller businessklass och first.

Om jag går på en bättre restaurant förväntar jag mig samma mat och samma service som deras stamkunder. Vad som är därinnan med gräddfil vid fullsatt eller andra rabatter struntar jag i, men när jag sitter i restauranten förväntar jag mig samma service och möjlighet till samma matval. Samma sak gäller när jag reser i businessklass.

Ok, jag förstår poängen med produkten, kanske inte exemplet eller slutsatsen: jag har stamhak där jag får bästa bord även vid walk-in, kanske en större portion mat om jag frågar, och en gratis kaffe rätt ofta. Så jag är ganska övertygat att det finns två olika upplevelser för de frekventa och engångsgäster på en restaurant. Helt naturligt i mina ögon.

Jag håller inte med att vissa "produkter" skall vara lika för alla. För mig är det ingen skillnad på kabinen: att det finns fördelar för de bästa kunderna är i mitt tycke ok i alla kabiner. Varför skall detta vara annorlunda i Business och First? Det finns massor av exemplen på detta: BA blockerar främre rad i First och Club Europe för Gold, Lufthansa samma sak för SEN/HON inom Europa, Swiss samma sak i First.

Jag tror att denna diskussion, och flera andra som t.ex. SAS Priority Boarding hamnar lite i en skandinavisk dilemma: vårt egalitära synset som lätt kan blandas med lite av jantelagen.

Som jag skrev tidigare, kärnfrågan: skall någon få välja varmrätt först, inte baserat på vilken rad man sitter på? Ja, det hade varit naturligt att de passagerare med Diamond and Pandion status får välja först. Det kan inte vara så problematisk och kontroversiellt?

Ok, jag förstår poängen med produkten, kanske inte exemplet eller slutsatsen: jag har stamhak där jag får bästa bord även vid walk-in, kanske en större portion mat om jag frågar, och en gratis kaffe rätt ofta. Så jag är ganska övertygat att det finns två olika upplevelser för de frekventa och engångsgäster på en restaurant. Helt naturligt i mina ögon.

Jag håller inte med att vissa "produkter" skall vara lika för alla. För mig är det ingen skillnad på kabinen: att det finns fördelar för de bästa kunderna är i mitt tycke ok i alla kabiner. Varför skall detta vara annorlunda i Business och First? Det finns massor av exemplen på detta: BA blockerar främre rad i First och Club Europe för Gold, Lufthansa samma sak för SEN/HON inom Europa, Swiss samma sak i First.

Jag tror att denna diskussion, och flera andra som t.ex. SAS Priority Boarding hamnar lite i en skandinavisk dilemma: vårt egalitära synset som lätt kan blandas med lite av jantelagen.

Som jag skrev tidigare, kärnfrågan: skall någon få välja varmrätt först, inte baserat på vilken rad man sitter på? Ja, det hade varit naturligt att de passagerare med Diamond and Pandion status får välja först. Det kan inte vara så problematisk och kontroversiellt?

Jag tror att de flesta förväntar sig samma mat, men har erfarenhet av att service skiljer sig mycket åt på restauranger. Jag får en helt annat service än många andra på många av mina favoritrestauranger, och det är inget som jag tycker är konstigt. Andra får en bättre service på restauranger jag inte besöker så ofta/någonsin tidigare och det är också okej för mig.

Men jag tror problemet är att ingen tycker att man i SAS business ska behöva vara pandion för att få sitt förstahandsval, och åtminstone jag ställer mig tveksam till om SAS hinner med att prioritera sina guldkunders val när de knappt hinner servera kaffe till Köpenhamn.

Men jag tror problemet är att ingen tycker att man i SAS business ska behöva vara pandion för att få sitt förstahandsval
Tror inte att någon menar att bara de som är Pandion ska få sina förstahandsval. Det låter lite värre när du beskriver det så.
Att EBD/EBP får välja först betyder inte nödvändigtvis att de rätterna tar slut för övriga i kabinen, bara att bolagets mest lojala/bästa/hur-man-nu-definierar-status kunder premieras lite extra.
Detta är någonting som SAS generellt är extremt dåliga på, så detta skulle (helt gratis för SAS) kunna skapa en positiv känsla hos de som har status och visa att SAS uppskattar sina statusmedlemmar.

Låt oss skilja på de två sakerna
- att bara EBD/EBP får sitt förstahandsval
- att EBD/EBP får välja önskad varmrätt först

Det kanske är något som @PeteLaw kan svara på?
Hur mycket av varje varmrätt lastas på longhaul i business?
Jag föredrar pastan, och på SAS så är det vegorätten, vid ett tillfälle var den slut när vagnen kom till mig, och då informerades det att de lastas endast fyra vegorätter, C kabinen var nästan fullsatt.
Försökte vid ett tillfälle i CPH uppgradera till C och fick till svar att det inte fanns tillräckligt med mat, sa att jag kan ta någon rätt som blir över men det gick inte så det blev att sitta kvar i plus
Hur är det i plus där det finns två val, någon som inte fått sitt första val? Det är väl samma problem förstår jag.

Borde vara samma problem, jag blev nekad uppgradering till Plus vid gaten i Peking p g a att det ej fanns nog med Plus-mat...

Toppen