Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Kör på! Svårt att ha synpunkter på att Lufthansa behandlar HON Circle "bättre" än en simpel EBG/D.

Folk i tråden har synpunkter. De har positiva synpunkter. Det beror på att de själva räknar med att få liknande fördelar på bolagen de oftast flyger med. Det är talande att den ende som varit tydligt negativ är statuslös.

Egenintresset ljuger inte.
 
Förändrar inte min syn på detta. Reser jag i business skall det inte vara någon skillnad. Jag accepterar numera att jag som statuslös inte får tillgång till SAS "finloung" och det kan jag stå ut med. Men när jag kommit ombord skall det vara likvärdig, i varje fall i businessklass. Skulle nästa steg vara att servera olika sorters vin till vilken status man har, finvin till hög status och lådvin till mej som är statuslös. Nej det får vara måtta på statustänkandet, vi lever ju på 2000-talet.
Min poäng med detta (det var jag som lyfte det i en annan tråd) var att detta torde vara ett enkelt (och helt gratis) sätt att göra en liten åtskillnad mellan Diamond/Pandion och övriga i luften. Det saknas som bekant ett tydligt mervärde i luften för oss som inte reser i Go - ett mervärde som många andra bolag har skapat.
 
Folk i tråden har synpunkter. De har positiva synpunkter. Det beror på att de själva räknar med att få liknande fördelar på bolagen de oftast flyger med. Det är talande att den ende som varit tydligt negativ är statuslös.

Egenintresset ljuger inte.
Egenintresse i form av att jag ofta reser med SAS i så fall. Inget annat egenintresse. Jag har full förståelse för att Lufthansa behandlar HON Circle på ett bättre sätt än vad de skulle behandla mig som inte har denna status och defintiivt inte inbringar några pengar av värde. Därför ser jag inte heller något som helst problem i detta och skulle inte heller vara negativ om andra bolag införde liknande saker. Det senare är det viktiga.

Egenintresse spelar liksom ingen roll om man ser nyktert på saken.
 
Egenintresse i form av att jag ofta reser med SAS i så fall. Inget annat egenintresse. Jag har full förståelse för att Lufthansa behandlar HON Circle på ett bättre sätt än vad de skulle behandla mig som inte har denna status och defintiivt inte inbringar några pengar av värde. Därför ser jag inte heller något som helst problem i detta och skulle inte heller vara negativ om andra bolag införde liknande saker. Det senare är det viktiga.

Egenintresse spelar liksom ingen roll om man ser nyktert på saken.

Haha,
det börjar bli parodiskt nu. Du tar för givet att din ståndpunkt är den korrekta.

Jag släpper det här nu men som en avskedsgåva ska du få gissa vad jag tycker. Som jurist med vana att läsa och tolka text har du säkert noterat min ståndpunkt i frågan...
 
Jag är nog inne på samma spår som @Agö att det borde finnas en differentiering för EuroBonus Diamond och Pandion även ombord.

Jag kan delvis förstå @Alf poäng om en köpt produkt. Men låt mig ställa några frågor till @Alf:
1. Anser du att SAS (eller andra bolag) skall lasta mat så att alla kan välja vad dom vill, men att SAS då kastar 2/3 av maten, eller
2. Reducera utbud till en rätt, och kräva att alla som har allergi eller smakpreferenser beställer specialmat?

Jag förespråkar varken 1 eller 2, och gissar du håller med att ur både kostnadsmässigt och miljöperspektiv är 1 inget bra alternativ, och 2 en urvattning av produkten. Om du är med på detta resonemang, hur skall ett bolag som SAS då bäst "fördela" maten ombord?
 
Haha,
det börjar bli parodiskt nu. Du tar för givet att din ståndpunkt är den korrekta.
Så är det ju inte. Det du försöker säga är ju att vi alla skulle tala i något påhittat egenintresse. Något sådant har du givetvis inte kunnat påvisa, snarare tvärtom.
 
Förändrar inte min syn på detta. Reser jag i business skall det inte vara någon skillnad. Jag accepterar numera att jag som statuslös inte får tillgång till SAS "finloung" och det kan jag stå ut med. Men när jag kommit ombord skall det vara likvärdig, i varje fall i businessklass. Skulle nästa steg vara att servera olika sorters vin till vilken status man har, finvin till hög status och lådvin till mej som är statuslös. Nej det får vara måtta på statustänkandet, vi lever ju på 2000-talet.
Det handlar inte om att servera olika saker utan vem som ska få välja först om det riskerar att inte räcka till alla. Man skulle ju också kunna blocka rad 1-4 för EBD och högre och uppnå samma resultat.

På en europaflygning med swiss tog bubblet slut innan 4e raden som var den sista i businessclass. Det delades dock ut fler omgångar till rad 1-3. Det tycker inte jag är ok då man gav de längre fram fler serveringar innan alla fått något. På samma sätt tycker inte jag det skulle vara ok att servera olika saker utifrån status eller något annat, bara att någon eventuellt kan få välja först.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Jag är nog inne på samma spår som @Agö att det borde finnas en differentiering för EuroBonus Diamond och Pandion även ombord.
Jag tycker att det är rimligt men sannolikt är detta lika känsligt som prioboarding och annat där de bästa kunderna får positiv särbehandling. Men man får akta sig så att det rimliga i det hela inte blir förväxlat med någon sorts egenintresse.
 
Jag tycker att det är rimligt men sannolikt är detta lika känsligt som prioboarding och annat där de bästa kunderna får positiv särbehandling. Men man får akta sig så att det rimliga i det hela inte blir förväxlat med någon sorts egenintresse.

Nu låter du bara bitter.
 
Toppen