Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Jag använder alltid American Airlines funktion att boka mat innan. Skulle verkligen vilja se denna funktion på andra bolag.

Kan inte annat än hålla med att det är en exemplarisk funktion. Likaså kan man välja att placera sig enligt FEBO (Front Even Back Odd) eftersom personalen skall servera framifrån om det är en flight med jämnt nummer och tvärtom om det är ett udda nummer. Dock efterlevs inte alltid detta.

MEN problem kan tyvärr uppstå vid sena ombokningar då man inte kan välja plats eller förboka mat. Eftersom American (och de andra amerikanska bolagen) i stort sett alltid fyller upp F-kabinerna SAMT att de numer lastar obetydligt med extra portioner blir det ofta en del som inte kan välja. Finns det exempelvis 24 platser i F lastar American oftast 26 portioner mat om det finns två alternativ. Hamnar man "fel" är chansen ganska liten att man får välja maträtt. Så i de fallen är mitt förslag att man borde utgå från att betalda biljetter får välja först och uppgraderingar därefter. Bara genom en såpass enkel algoritm har man nog löst de flestas önskemål. Därfefter kan man lägga till status som kriterium och då har man nog nått i det närmaste 100%.

Jag använder alltid American Airlines funktion att boka mat innan. Skulle verkligen vilja se denna funktion på andra bolag.

Skulle helt klart föredra att boka mat innan eftersom det känns som det enda system som faktiskt har en chans att funka i praktiken. Oavsett system så är det ju x antal portioner som ska ut i tid, och ju mer komplicerad "serveringsrutt" desto större utmaning.

För mig personligen är iofs inte matvalet superviktigt så om det skulle skita sig någon gång pga ombokning så so be it.....

Inte bättre att låta folk med hög bokningsklass välja först, och låta folk på bonusbiljett, upgrade och EBD med CU välja sist?
Det tror jag det blir svårt för kabinpersonalen att hålla reda på.

Just detta är väl dock en sak som faktiskt (i teorin) skulle kunna funka tack vare de omtalade iPadsen. Personalen behöver inte fundera över om EBD trumfar Full Flex C eller godtycklig annan regel, utan deras iPad räknar ut detta och ger en prioritetsordning att följa. Att sen få detta att funka i praktiken är förstås en annan femma...

Haha, fast personligen köper jag samma argument hos bolag/allianser jag inte har status hos. Det är ett rimligt system. Det är nog skillnaden och därför håller inte riktigt ditt påstående.

Nåja, vi kan sätta någon på att studera korrelationen mellan ståndpunkt och status i någon av allianserna.

Om du hade fått EBG For Life då? ;)

Förändrar inte min syn på detta. Reser jag i business skall det inte vara någon skillnad. Jag accepterar numera att jag som statuslös inte får tillgång till SAS "finloung" och det kan jag stå ut med. Men när jag kommit ombord skall det vara likvärdig, i varje fall i businessklass. Skulle nästa steg vara att servera olika sorters vin till vilken status man har, finvin till hög status och lådvin till mej som är statuslös. Nej det får vara måtta på statustänkandet, vi lever ju på 2000-talet.

Toppen