Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Nej.

Jag vill inte se ett system där Pandions serveraras först, sedan Diamanter, sedan Guld och Silver, och därefter Blåa och sist de utan kort. Och var kommer Star alliance-statusar in i bilden, ex Grekiskt Guld, mellan Sas Guld och Sas Silver, eller sist? Det kommer bli fördjävla krångligt. Och hur förklara på ett smidigt sätt att resesällskapet till mig får vänta några varv...

Däremot skulle jag gärna se att Diamant och Pandion får sin mat först, och därefter framifrån. Det skulle vara ett bra sätt att ge recognition till Diamanterna, som ändå är en status som inte har så himla stort värde utöver guld.
Jag är mer inne på som @Senator skriver att de med hög status får välja mat först, de behöver inte nödvändigtvis vara att maten ska serveras före andra. Personligen tycker jag gränsen kan gå vid Diamond då jag skulle gissa på att minst halva business-kabinen är guld eller högre. Det skulle ju dock också gå att hantera om beställningen togs i förväg. Blir väl dock lite knepigt om man reser två personer tillsammans och bara den ena får välja mat först.

Det är väl ett lämpligt BC-projekt att ta fram en algoritm som rangordnar paxen i businesskabinen och att serveringen utförs enligt den rangordningen. Det behöver inte bli komplicerat. Några av de ingående variabler jag spontant kommer på bör vara:
  • Biljettpris
  • Intjänade EB-poäng detta år
  • Intjänade EB-poäng totalt
  • Antal legs detta år med SAS
  • Antal legs detta år med andra *A
  • Antal legs totalt med SAS
  • Antal legs totalt med andra *A
  • Aktuell status hos SAS
  • Aktuell status med andra *A
  • Antal medlemsår
  • Antal år som EBB, EBS, EBG, EBD respektive EBP
  • Kändis, i så fall hur känd
  • Viktig, i så fall hur viktig
  • Bokningsklass
  • Info om eventuell typ av uppgradering som fört paxen till C-kabinen
  • Skostorlek (vet inte riktigt varför men det känns som den borde ingå)
Nu har jag bara rafsat ihop de viktigaste variablerna. Det finns säkert minst dubbelt så många men tillsammans bör vi inte ha några problem att utforma en algoritm som är absolut rättvis och som alla kan vara nöjda med! ;)
Går att göra en enkel algoritm där variabeln EB är följande för EBB/EBS/EBG = 0, EBD = 1, EBP = 2
Lägg sedan till detta i nedan algoritm för övriga parametrar

(Biljettpris + Intjänade EB-poäng detta år + Intjänade EB-poäng totalt + Antal legs detta år med SAS + Antal legs detta år med andra *A + Antal legs totalt med SAS + Antal legs totalt med andra *A + Aktuell status hos SAS + Aktuell status med andra *A + Antal medlemsår + Antal år som EBB, EBS, EBG, EBD respektive EBP + Kändis, i så fall hur känd + Viktig, i så fall hur viktig + Bokningsklass + Info om eventuell typ av uppgradering som fört paxen till C-kabinen + Skostorlek) x 0 + EB

Börja servera de med höst totalsumma och gå sedan nedåt i ledet ;)

En annan lösning som jag tilltalas av är att de bästa platserna ombord spärras för övriga eller att övriga inte kan välja sittplats vid bokning
Det där verkar ju dock vara subjektivt. I en annan tråd var det ju någon som föredrog 8A/H. Själv skulle jag aldrig välja dessa platser och ogillar också rad 1. Inte helt uppenbart vilka som är de bästa platserna - kanske en skillnad mot andra bolag?

Det där verkar ju dock vara subjektivt. I en annan tråd var det ju någon som föredrog 8A/H. Själv skulle jag aldrig välja dessa platser och ogillar också rad 1. Inte helt uppenbart vilka som är de bästa platserna - kanske en skillnad mot andra bolag?
Vilka platser man föredrar beror nog också mycket på om man reser själv eller inte. Men om man blockade 2 första raderna och jämna fönster-rader tror jag det skulle vara säten som de flesta vill ha (det är i alla fall dessa platser som alltid varit upptagna nära inpå flighter för min del).

Jag tror inte man skall servera i statusordning, men jag tror man skall ta beställning av huvudrätt per status. Det är inte så svårt.:
Det är ju en av de saker BA gör ganska bra - de tar allas beställning i tur och ordning och därefter sorteras de enligt status. Ibland tar de beställningarna i rätt ordning direkt, men det beror lite på hur fullt det är. Jag har faktiskt aldrig nekats mitt val där.

Eller gör det enkelt och låt en beställa online i förväg som många andra bolag gör, så är man garanterad sitt förstahandsval.

Eller gör det enkelt och låt en beställa online i förväg som många andra bolag gör, så är man garanterad sitt förstahandsval.
Problemet med det är att många inte vet hur de kommer att känna sig vid själva flighten. Det kan ju vara så att man beställer fisk men när man väl sitter där är biffen det som lockar...

Problemet med det är att många inte vet hur de kommer att känna sig vid själva flighten. Det kan ju vara så att man beställer fisk men när man väl sitter där är biffen det som lockar...

Jag använder alltid American Airlines funktion att boka mat innan. Skulle verkligen vilja se denna funktion på andra bolag.

• Gilla
Reactions: Alf
Inte bättre att låta folk med hög bokningsklass välja först, och låta folk på bonusbiljett, upgrade och EBD med CU välja sist? Rättvisast så.

Inte bättre att låta folk med hög bokningsklass välja först, och låta folk på bonusbiljett, upgrade och EBD med CU välja sist? Rättvisast så.

Det tror jag det blir svårt för kabinpersonalen att hålla reda på. Har väl också lite svårt att koppla "rättvisa" till en engångsresenär bokat i Corporate Deal bokningsklass "D" mot en Diamond som är inne på resa 10 samma år på rutten i "Z".

United löser också detta galant vid att ta beställning i rangordning från Global Service, 1K osv..

Toppen