Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

När de kom till mig vid ett tillfälle var förrätten jag önskade slut, och det beklagades av kabinbesättningen, fick frågan vilken varmrätt jag önskade, så skulle de hålla en sådan åt mig, satt på rad 7.

Jag håller med men tycker även det ska gälla på långflygningar. Jag väljer gärna 8A i business och blir då serverad sist med ofta färre val som resultat. Jag förstår inte varför SAS inte kan lyckas med det som andra bolag lyckas med?

På long haul, i SAS Business, bör detta definitivt gå att ordna. Andra bolag lyckas ju.
Senast gick jag bak till galley och flörtade lite med tjejerna för att säkra en Wallenbergare när jag satt på rad 6.

Med tanke på att SK-status är cornflakes-status och short haul-flighter ofta är fyllda med statuspassagerare, kombinerat med att besättningens entusiasm är... minst sagt varierande, så är det nog omöjligt att få det att fungera på short haul.

Jag tycker absolut att måltidsval ska utgå utifrån status på långflygningar. Kabinpersonalen behöver inte frångå ordningen att servera framifrån utan det löses enkelt med att serveringsansvarig frågar EBD+ innan serveringen påbörjas för att säkerställa att valet finns kvar till dess att EBD+ serveras.

På kortare flygningar bör något liknade fungera utifrån antal EBD+ i förhållande till övriga resenärer och även möjligtvis flygningens längd.

Bra idé som borde vara genomförbar!

På long haul, i SAS Business, bör detta definitivt gå att ordna. Andra bolag lyckas ju.
Senast gick jag bak till galley och flörtade lite med tjejerna för att säkra en Wallenbergare när jag satt på rad 6.

Med tanke på att SK-status är cornflakes-status och short haul-flighter ofta är fyllda med statuspassagerare, kombinerat med att besättningens entusiasm är... minst sagt varierande, så är det nog omöjligt att få det att fungera på short haul.
Om man drar gränsen för minst EBD så är det ingen "cornflakes-status" enligt mig, även om det inte är direkt svårt att flyga in Diamond om man så önskar (finns ju en tråd om detta). Kan ju dock hålla med att om det är upp till besättningen om de ska följa detta eller inte så lär det inte bli av på shorthaul, men var skulle man dra gränsen för hur många EBD i Go det ska vara för att man ska servera dom först?

Det har diskuterats en del i tråden om bästa platser i SAS Business hur servering av mat borde gå till (utifrån önskemål här i forumet).

Vad tycker ni, ska personer med högre status få välja mat före de med lägre status i samma kabin?

Detta går även att applicera på servering av dryck/snacks på shorthaul. Jag skulle gärna se att man fick lägga beställning först på shorthaul om man är diamond eller högre och sitter i GO. Jag har oftast nödutgångsplatsen vilket resulterar i att man blir serverad absolut sist, på kortare sträckor blir det ibland lagom till att man börjar gå ner för landning. De som serverar från bakre galleyt skulle kunna ta lite snabba beställningar från Diamonds/Pandions som sitter i GO och servera detta direkt från en bricka innan de kör ut med vagnen.

Detta skulle dessutom vara ett alldeles utmärkt och naturligt sätt att ge recognition till EBD. Jag förstår att recognition inte fungerar så väl då det faktiskt inte känns helt bekvämt, inte för mig som passagerare, och troligtvis inte heller för ombordpersonalen, att bara bli hälsad på och tilltalad utan någon direkt anledning. Jag tror faktiskt inte att det passar det svenska (eller skandinaviska?) kynnet särskilt väl. På detta sätt så hade det dock varit väldigt naturligt för man hade haft något "att prata om".

Jag fick väldigt trevlig recognition ombord på Shenzhen Airlines för några veckor sedan då man kom fram till mig (och andra *G) med en tidning och en våtservett och frågade vad jag ville ha att dricka till maten. Det kändes helt okonstlat och naturligt.

Om SAS hade gjort något liknande så krävs ingen ytterligare recognition utöver detta, men vi alla skulle troligtvis uppleva detta som trevligt och god service.

Vad tycker ni, ska personer med högre status få välja mat före de med lägre status i samma kabin?
Nej.

Jag vill inte se ett system där Pandions serveraras först, sedan Diamanter, sedan Guld och Silver, och därefter Blåa och sist de utan kort. Och var kommer Star alliance-statusar in i bilden, ex Grekiskt Guld, mellan Sas Guld och Sas Silver, eller sist? Det kommer bli fördjävla krångligt. Och hur förklara på ett smidigt sätt att resesällskapet till mig får vänta några varv...

Däremot skulle jag gärna se att Diamant och Pandion får sin mat först, och därefter framifrån. Det skulle vara ett bra sätt att ge recognition till Diamanterna, som ändå är en status som inte har så himla stort värde utöver guld.

Det är väl ett lämpligt BC-projekt att ta fram en algoritm som rangordnar paxen i businesskabinen och att serveringen utförs enligt den rangordningen. Det behöver inte bli komplicerat. Några av de ingående variabler jag spontant kommer på bör vara:
  • Biljettpris
  • Intjänade EB-poäng detta år
  • Intjänade EB-poäng totalt
  • Antal legs detta år med SAS
  • Antal legs detta år med andra *A
  • Antal legs totalt med SAS
  • Antal legs totalt med andra *A
  • Aktuell status hos SAS
  • Aktuell status med andra *A
  • Antal medlemsår
  • Antal år som EBB, EBS, EBG, EBD respektive EBP
  • Kändis, i så fall hur känd
  • Viktig, i så fall hur viktig
  • Bokningsklass
  • Info om eventuell typ av uppgradering som fört paxen till C-kabinen
  • Skostorlek (vet inte riktigt varför men det känns som den borde ingå)
Nu har jag bara rafsat ihop de viktigaste variablerna. Det finns säkert minst dubbelt så många men tillsammans bör vi inte ha några problem att utforma en algoritm som är absolut rättvis och som alla kan vara nöjda med! ;)

Som många påpekat borde det gå att göra lätt på långflygning, och jag tycker att det är en bra EBD recognition. Jag uppskattar hellre det i form av att jag får äta maten jag önskar, än att någon berätta för mig att jag är viktig och undrar hur mitt efternamn uttalas på svenska/danska/engelska eller senast idag, på tyska.

En annan lösning som jag tilltalas av är att de bästa platserna ombord spärras för övriga eller att övriga inte kan välja sittplats vid bokning, så som BA och Swiss gör. Då går det också som EBD välja en plats längre fram. Borde gälla på både longhaul och shorthaul.

I min värld borde både och vara det bästa.
Crew har ju (*trumvirvel*) iPad!
Hahahaaa!
Om man har ett fullsatt plan på en "statustung" linje som ARN-CPH så gissar jag att det ofta finns för många EBD+ i Go så att det skulle bli alldeles för kaotiskt och förvirrande att hantera.
Fast på den linjen det oftare mer Plus än Go när statuspaxet åker, så kanske ändå inte omöjligt. ;) Fast kanske från vagn istället för bricka.

Toppen