Senaste nytt

[Semi-live] Kära dagbok... Asienresan som äntligen blev av!

Det är ju ändå SQs regionalstol... Tror Turkish kör den på long haul....
SQ blandar ju stolar på regional, skulle tro den nya installeras på nya plan?
Ja turkish har ju den i sina nya dreamliners och A350's, skulle helst inte flyga 10-12h i en sån stol!
Inga problem egentligen med tanke på att man klarar ju av economy, men om man får välja så :)

Tack för grymt bra rapport och såklart trevligt umgänge på Doubletree loungen i Jakarta. Håller helt med dig att servicen på hotellet var outstanding. Tråkigt det där med magsjukan men ser att ni i varje fall fick en trevlig tur med SQ till Kuala Lumpur.

Dags för upploppet, nu börjar vi närma oss slutet på denna resa! Men efter dagens uppdatering kommer där finnas två delar kvar varav ena är hemresa och sista en samfattning :)

När jag den 8/8e egentligen skulle suttit på flight SQ107 på en av få revenuebiljetter denna resa var jag ganska glad att det var just en biljett för 400:- med SQ mellan KUL-SIN som jag va tvungen att vaska och inte något längre bonusben!
Under dagen kände jag att jag återfick energi och kunde på kvällen ta ett nytt beslut att vi åker dagen efter den 9/8 istället, nya biljetter bokades med Malindo/Batik Air med flight OD807 som skulle avgå kl 15:05, lite i senaste laget då man torskar en hel dag i Singapore till nästan när vi redan förlorat en, men kändes tryggare att ta en eftermiddagsflight och få vila ut ordentligt och inte stressa iväg på morgonen!

Bokade en Grab Premium för en lite skönare känsla när man inte känner sig 100% för att slippa få någon av dom riktigt sunkiga bilarna man fick under tiden i KL när man bokade dom vanliga ibland.
Fram dyker en executive bil upp istället för premium, helvete vilka stolar det va i den där Toyota Vellfire'n, sjukaste jag varit med om i bilväg!
T.o.m SAS Plus kunde slänga sig i väggen inkl. longhaulstolar!

Smidig incheckning med Batik, lite väntetid men inte allt för farligt, det trevligaste va att incheckningsagenten inte ens nämnde sambon's övervikt på 1kg och lät det passera okommenterat, det uppskattades så vi slapp flytta över ännu mer än vi redan gjort på hotellet!

Batik flighterna gick från Sateliteterminalen dit det gick buss numera, verkar vara tåg i vanliga men under renovering? Jag är osäker.
Jag gillade terminalen iaf, sånt här kan få mig på bra humör att mötas av på en flygplats, lite Changi-light :D

thumbnail_IMG_0609.jpg

Planet som skulle ta oss det korta hoppet på 185miles till Singapore va en 7år gammal 737-800 med regnr: 9M-LCU, tycker deras livery är ganska fina faktiskt! Stjärten tycker jag är riktigt fin :)
thumbnail_IMG_0614.jpg

Vi måste satt något nytt rekord i flygtid, 22min sena ut och en flygtid på 1h28min!!! Mellan KUL-SIN är det fan helt otroligt!
Det var kö in så vi fick dubbla flygtiden mot vanliga flighter med att cirkla runt :oops:

thumbnail_IMG_0619.png

Väl framme i Singapore hade vi en poängbokning på Hilton Garden Inn Serangoon, 30k/natten va ett kap kände jag i Singapore, den staden är inte gjord för min plånbok, men kändes skönt att ha lite Hiltonpoäng liggandes!
Hade haft kontakt med hotellet och sagt att jag va lite under vädret och va tvungen att komma en dag senare, inga problem sa dom.
Direkt när jag sträckte fram passet så frågade hon i repan om jag mådde bättre och hade full koll på vad som hade hänt, kändes genuint och snällt!

thumbnail_IMG_0625.jpg

Helt ok utsikt, men tycker jag kunde fått en rum lite högre upp än på "första" våningen...
thumbnail_IMG_0624.jpg

Vi började med att dra ut direkt på kvällen och "göra" stan, drog först till Chinatown och jag åt mitt första mål mat på 48h, hade inte ätit en smula.
Sen drog vi runt i stan och kikade runt lite överallt på kvällen runt i Garden by the bay, det va Singapores nationaldag så va extremt mycket människor ute!

thumbnail_IMG_0632.jpg

Första riktiga dagen började vi med att stiga upp tidigt och ta tunnelbanan ut till botaniska trädgården och promenera runt där i flera timmar, där även ett besök på den "inhägnade" Orkidéeträdgården fick sig ett besök, väl värt det!

thumbnail_IMG_0693.jpg

Efter det drog vi vidare till Kampong Glam och Arab Street och käkade lunch och promenerade runt i kvarteren där!

När vi skulle ta bussen ner till downtown för att kika lite där så passerade vi Raffles, det var så nära jag kom tyvärr!
Någon gång hade jag velat bo där, men inte just nu!

thumbnail_IMG_0713.jpg

Med tanke på att man va rätt tom på energi från att ha varit matförgiftad va man ännu mer slut på energi efter ha gjort närmare 30.000steg den dagen
Så vi drog tillbaka till hotellet och tog ett dopp i poolen, välförtjänt!

På kvällen blev det dumplings till middag i chinatown och ett par GT under happy hour, dumpling darlings kan jag rekommendera, riktigt bra!
Liten men effektiv meny och prisvärt!

Nu återstår bara hemresan!

Hemresedag från Singapore den 11/8 började med att vi löste en late check out vid 14 och tog beslutet att hänga en sista sväng vid poolen istället för att ut och stressgöra något på stan.
Flight SQ714 som va första benet på den 60h långa hemresan skulle avgå vid 17:30 och jag hade fått sanktionerat att vi kunde dra ut lite tidigare till flygplatsen för att kunna få njuta av Changi en sista gång av alla dom 5 besöken som har skett i businessloungerna nu under Juli och Augusti där det enda långa besöket va när man va rätt så förstörd från SQ305 från LHR.

Incheckningen på Changi tog otroligt lång tid pga personalen verkade aldrig ha sett en sådan rutt förut i sitt liv (SIN-BKK-AMS-VIE-ARN).
Till slut stod dom 4 pers runt datorn och försökte få till det.
Slutade med att det behövdes 2st bagagetaggar per väska där VIE-ARN hamnade på en egen tagg.

thumbnail_IMG_0761.jpg

När den proceduren va klart va det bara sätta sig på skytrain'et till T3 för det "ordentliga" businessloungen som efter emperiska studier va den vi gillade bäst.

Rolig syn från tåget!

thumbnail_IMG_0762.jpg

Va bara kliva på champagnen direkt!

thumbnail_IMG_0764.jpg

Efter första glaset va nere va det dags att ge sig på dim sum'en, sån fruktansvärd hög nivå det är på käket här jämförelse med... alla lounger jag besökt iaf!

thumbnail_IMG_0769.jpg

Det enda "klagomål" jag har på i SQ's businesslounge är nivån på starkspriten och den låga nivån av champagne, kan tycka att dom skulle kunnat
haft Charles Heidsieck i loungen ändå!

Första benet på hemresan skulle än en gång va en 5år gammal och trött 787-10 med regnr: 9V-SCE.
Ganska less på dom här värdelösa stolarna vid det här laget nu!

thumbnail_IMG_0779.jpg

Maten på flighten va heller ingen höjdare, något jag märkt är att köttbitarna som serverats ut från Singapore med book the cook eller inflight menu har varit riktigt låg nivå på kvalitén på köttet.

Köttet på LHR-SIN va 10x bättre än det jag ätit på resten av denna resa i business.

thumbnail_IMG_0803.jpgthumbnail_IMG_0804.jpg

Efter middagen blev det den riktiga efterrätten, champagne och sista tillfället att dricka en singapore sling!

thumbnail_IMG_0806.jpg

Landade 9 min före utsatt tidtabell i Bangkok, snabbt genom immigration och ut för att ta en grab till hotellet!

Hade gärna bott på Novotel på flygplatsen men dom skulle ha 1800:-/natten... Kände inte riktigt det va berättigat för 12h på ett rum och bara sova.
Valde att boka Novotel Bangkok Bangna som jag gick loss på runt 525:-/natten flexrate varav 450:- nyttjades med 2000 accorpoäng, så 75:- kändes som en bra deal.
Så 20+20minuter taxi och 100:-/väg med grab kändes bra mycket mer prisvärt än Novotel på flygplatsen!

thumbnail_IMG_0827.jpg

Bangkok's skyline i horisonten!

thumbnail_IMG_0838.jpg

Tyvärr slutade inte intaget av alkohol på flyget utan vi ockuperade hotellbaren när vi kom fram och beställde in pitcher efter pitcher...
Slutade med en duktig betongkepa på avresedagen från Bangkok.
Hade kvar drinkvouchern man får som Accor Silver från kvällen innan då den inte gällde alkohol, den nyttjades för 2st flaskor vatten till taxiresan man skulle sätta sig i kalasbakis kl 09:00 på morgonen.

Väl framme på Suvarnabhumi så bjöd EVA loungen på den ultimata bakisfrukosten, pizza, dimsum, glass och cola zero med is och citron! :cool:
Bättre återhämtning går inte att få, fick betongkepsen att kännas som ett fluffigt moln där uppe på hjässan!

thumbnail_IMG_0841.jpgthumbnail_IMG_0844.jpg

Upptäckte nu att jag måste även dela upp dessa segment i fler, ännu en uppföljning kommer...
Börjar känna mig som @Berglund här, det är inte med flit utan att det tar mer tid än planerat att knåpa ihop detta! :D

Toppen