Senaste nytt

[Semi-live] Kära dagbok... Asienresan som äntligen blev av!

Rickard_O

Medlem
Min plan var att köra en semi-live rapport mest för min egen skull så man en dag har något att se tillbaka på!
Se det som min dagbok.

Kommer inte bli så mycket text för att kunna hålla det levande kontinuerligt :)
Blir nog lite blandat med flyg, hotell och även sevärdheter på dom olika destinationerna.

Snabb recap på bokningsprocess kommer här!

Original routing va till Bangkok ToR på awardbiljetter, hade en riktigt dryg utresa med Stockholm-Wien-Frankfurt-Nürnberg-Istanbul-Bangkok för att sedan resa hem Bangkok-Amsterdam-Wien-Stockholm, alltså helt "maxad" med 8 legs.

Teoretiskt är t.o.m detta en ersättare vi hade sommaren 2020, som i princip va identisk med dom långa benen, A380 till Singapore från London och Eva Air hem från Bangkok till Amsterdam.

Som många kommer ihåg i våras så återstartade SAS och Singapore sitt samarbete med bonusbiljetter och jag va ruggigt snabb på att hugga en resa Stockholm-London-Singapore-Denpasar istället.
Hemresan fick ligga kvar men ett ben mellan Singapore och Bangkok lades till.
I sambband med detta så bokade jag även in bonusbiljetter på en open jaw med utgång Denpasar med 3 dagar i Jakarta och slutdestination Kuala Lumpur.
Tanken va att antingen åka buss mellan KL och Singapore eller flyga, det blev flyg. Enkelbiljett med SQ i eco gick loss på hutlösa 400SEK... Kunde inte motivera en bussresa på 5h då när det va så pass billigt.

Sammanfattning på flighter:
1689546558148.png


Återkommer i slutet av resan med en sammanfattning på alla hotell och priser, vad som är bokat med poäng osv :)

Men nu kör vi igång på riktigt!
Och vi hoppar över SAS Plus flighten till London som avgick med SK1527 den 15/7, även om den blev lite händelserik då en äldre dam som stått på standby fick den sista lediga platsen i kabinen bredvid mig och sambon då hon akut behövde åka till London för att besöka en nära vän som va påväg att dö när som helst, försökte hjälpa henne så gott vi kunde med att fixa wifi hotspot åt henne så hon kunde komma i kontakt med personer på marken när vi landade och hjälpte henne genom passkontrollen.
Vi får helt enkelt hoppas hon hann fram i tid och hann säga adjö till sin vän!

I London så hade vi bokat en poängnatt på HGI Heathrow Hatton Cross efter ha bett den alltid så snälle @GOTBound om råd kring Heathrow då jag aldrig övernattat där tidigare!
Fruktansvärt smidigt att hoppa på tuben en station och sen promenera ca 5min till hotellet! Tack igen @GOTBound du gjorde vårt liv lite enklare och vi sparade pengar på att inte ta något som lät bättre! :)

Började kvällen med att droppa väskorna och genast springa till Green Man pub för mat och öl! Gissa vem som gav det tipset? All kärlek till dig @GOTBound ;)
Blev en fish & chips för undertecknad!
Satt där och spanade på flyg som landade, magiskt ställe!
IMG_2793.jpg

Blev tidigt hemgång då vi hade tidig avgång med SQ305 dagen efter, fick stanna på 2 öl på puben, en ute och en inne när kylan och blåsten tog över!

Lördag 16/7 började med nudlar till frukost i SilverKris loungen på Heathrow.
Med tanke på all diskussion om hur lång tid det tar från säkerhetskontrollen till loungerna har jag nu ett nytt svar, 11min27sec, gick i väldigt lugnt tempo, stod still i alla rulltrappor men promenerade långsamt på alla walkways. Facit, även för slöfockar!
IMG_0013.jpg

Planet som skulle ta oss till Singapore från London va den 11 år gamla 9V-SKR
Andra gången på A380 för min del, alltid lika mäktigt att stå bredvid och bara kolla på dom innan boarding!
IMG_0014.jpg

Boarding började på utsatt tid, och va en extrem röra om vem som skulle vart, va omöjligt att uttyda, först råkade vi köa till PE men insåg snabbt att vi stod fel.

När vi väl va på så blev det ett trevligt glas champagne såklart!
IMG_0050.JPG


Kapten ropade ut att pushback hade blivit försenat 30min och vi hade fått ny slottid 09:40.
Ganska så exakt 09:40 påbörjade vi att taxa ut mot startbanan!
09:46 säger FR24 att vi startade, och det stämmer ganska bra!

En timme in på flighten så serverades frukosten, både jag och sambon hade förbokat frukost från inflight menu och inte book the cook då vi tyckte att äppelpannkakor lät trevligare än en padthai!
Och gott va det!

IMG_0040.jpg

Satt sedan och kollade film och drack champagne konstant och åt varma nöter då dom märkte att jag gillade det så va dom snabba med påfyllningar utan att behöva ropa! :)

Efter ca 5-6 eller va det 7 glas? Så fick det bli en SIlverKris Sling, en omgjord Singapore Sling med champagne i! Helt ok, inte det godaste jag druckit.

Timmarna gick med att kolla serier och dricka vatten för att balansera ut det lite.
Lyckades sova ungefär 1,5h, under tiden det va mest turbulens så sambon drog åt bältet bältet ännu hårdare på mig medans jag sov :D
Turbulensrapporten jag fick live av en pilotvän stämde visst inte
1689548423433.png


Ca 2,5h innan landning så påbörjades middagsserveringen.
Rökt anka med inlagda persikor till förrätt, ganska gott, ankan lite torr men smakerna goda!
TIll detta dracks en Australiensisk riesling, den va helt ok!
Fick även sambons då hon är vegetarian!
IMG_0061.jpg

Till varmrätt så hade jag beställt Grilled beef with bordelaise sauce, detta valde jag även i förväg från inflight menu då jag inte hittade något som jag tyckte verkade roligare från book the cook.
Som jag gjorde rätt, detta var gott på riktigt!
Första gången jag fått riktigt bra kött på en flygning, alla pratar om ANA hur bra det är där, skulle gissa på att detta måste vara i klass med det!
Jag hade inte blivit besviken om jag fått detta på en resturang i mellansegmentet på marken.
Dracks en bordeaux till detta, funkade bra!
IMG_0062.jpg
IMG_0063.jpg

Till efterrätt så serverades tiramisu, den va rätt god den också!
IMG_0064.jpg

Nu när detta skrivs har jag precis kommit ut ur en välbehövlig dusch i SilverKris loungen.
IMG_0067.jpg

Varvar ner med ett glas Piper-Heidsieck
IMG_0069.jpg

Det va allt för nu, drygt 2h till avgång mot Bali och våran första destination.

Förhoppningsvis va detta bara början på en månadslång och härlig resa med 11 segment i business och ett i economy
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Nu har vi landat på Bali, otroligt nog släppte dom in oss i Indonesien!

Planet som skulle ta oss till Bali va en splitterny 787-10 med regnr 9V-SCS
IMG_0070.jpeg

SQ938 till Denpasar va inget som går till historieböckerna, när vi väl kommit på så kom jetlagen som ett brev på posten!

Push back skedde på utsatt tid kl 09:15 men tog en 20min att taxa ut!
Vid start va det trevlig utsikt mot havet och Singapores skyline
IMG_0078.jpeg

Serveringen startade 10min efter take off, riktigt snabbt!
Hade book the cook chicken satay, va helt ok lunch!

IMG_0080.jpeg

Efter det tog jag mig en tupplur i klaustrofobi-kokongen, lyckades sova lite grann iaf!

Från att planet landade satt vi i en Grab på 45-50min, får anses helt ok.

Nu på väg mot första ”riktiga” hotellet på resan, dom som har äran att få hosta oss är Mercure Resort Sanur.
Mer om det sen, finns lite ”kul” kring denna bokning, men det kommer i nästa inlägg!

IMG_0086.jpeg
 

Ricci

Medlem
Nu har vi landat på Bali, otroligt nog släppte dom in oss i Indonesien!

Planet som skulle ta oss till Bali va en splitterny 787-10 med regnr 9V-SCS
Visa bifogad bild 143898

SQ938 till Denpasar va inget som går till historieböckerna, när vi väl kommit på så kom jetlagen som ett brev på posten!

Push back skedde på utsatt tid kl 09:15 men tog en 20min att taxa ut!
Vid start va det trevlig utsikt mot havet och Singapores skyline
Visa bifogad bild 143899

Serveringen startade 10min efter take off, riktigt snabbt!
Hade book the cook chicken satay, va helt ok lunch!

Visa bifogad bild 143900

Efter det tog jag mig en tupplur i klaustrofobi-kokongen, lyckades sova lite grann iaf!

Från att planet landade satt vi i en Grab på 45-50min, får anses helt ok.

Nu på väg mot första ”riktiga” hotellet på resan, dom som har äran att få hosta oss är Mercure Resort Sanur.
Mer om det sen, finns lite ”kul” kring denna bokning, men det kommer i nästa inlägg!

Visa bifogad bild 143901
Jag siktar på att ta en taxi till Sanur på onsdag dvs om Indonesien släpper in mig igen.. ;)
 
Toppen