Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Berglund

Medlem
Oerhört småaktigt att förneka statens roll i SAS och hur skattebetalare bailat bolaget gång efter annan.
Det är ju just det som är problemet!

Gång efter annan har man fått mer pengar, mer pengar än man borde haft. Det är slut på sötebrödsdagarna, kan inte piloterna anpassa sig efter det är man en cancersvulst som antingen måste kapas bort eller växa frisk vävnad runt omkring. Bolaget kan under inga som helst omständigheter överleva med överbetald dödvikt som sitter kvar i moderbolaget och strejkar vartannat år. Det är ohållbart och måste bort!
 

lit01

Medlem
Det är ju just det som är problemet!

Gång efter annan har man fått mer pengar, mer pengar än man borde haft. Det är slut på sötebrödsdagarna, kan inte piloterna anpassa sig efter det är man en cancersvulst som antingen måste kapas bort eller växa frisk vävnad runt omkring. Bolaget kan under inga som helst omständigheter överleva med överbetald dödvikt som sitter kvar i moderbolaget och strejkar vartannat år. Det är ohållbart och måste bort!
Case in point, ett talande inlägg för inställningen till piloterna här på BC. Nu är man en cancersvulst oxå… Vad är det här för nivå? Lite anständighet, tack!

Det är inte piloternas fel att SAS hamnat i den situation som SAS hamnat i. Tidigare i tråden har det redogjorts för hur SAS piloter på intet sätt är överbetalda jämförelse till andra bolag.

Att lägga SAS existens på piloterna är både orättvist och osanning.
 

Mikeswede

Medlem
Här ser vi tydligt att SAS har gjort en arbetsrättslig fuling.

Piloterna kan vill gå ner i lön. Piloterna vill jobba mindre under lågsäsong. Piloterna vill ha sänkta pensioner. Det enda kravet man har är att återanställningsrätten ska gälla.

Det är såklart helt makalöst otroligt att ett statligt bolag gör en sån fuling man gjort under pandemin, när man dessutom fick en massa skattepengar för att hålla sig flytande.

Och när vi då har denna situation så får vi läsa på BC att piloterna ska brännmärkas förevigt att dom strejkade sommaren 2022, samt att dom är en sjuk gren som ska sågas av. Jag finner inga ord, hur ser ni inte SAS ansvar i det här?

Det är alltid två sidor av ett mynt!

Så här måste det naturligtvis vara.... Björn har ju aldrig tummat på sanningen förut, har full insikt i förhandlhandlingarna samt inget intresse att stå på piloternas sida.
 

Big Birger

Medlem
Case in point, ett talande inlägg för inställningen till piloterna här på BC. Nu är man en cancersvulst oxå… Vad är det här för nivå? Lite anständighet, tack!

Det är inte piloternas fel att SAS hamnat i den situation som SAS hamnat i. Tidigare i tråden har det redogjorts för hur SAS piloter på intet sätt är överbetalda jämförelse till andra bolag.

Att lägga SAS existens på piloterna är både orättvist och osanning.
Stackars piloter som strejkat 5 gånger på 10 år. Vilken oflyt.
 

mha321

Medlem
Problemet med det resonemanget är att man har ingått kontrakt och s. Det handlar inte om vilken livsmedelsaffär man ska köpa popcorn.
Jag håller med helt och hållet. Det var du som gjorde jämförelsen med att det är som att köpa och sälja arbetskraft. Det är det inte. Just pga de avtal som finns som sätter den normala marknaden ur spel.

Man har gjort en fuling under pandemin.
Man har definitivt gjort en fuling. Processen var ju redan igång (SAS Connect/Ireland fanns ju långt innan pandemin). Pandemin gav en möjlighet att öka farten på omställningen på ett ganska fult sätt. Pandemin gav också ett behov av att öka farten på omställningen.
En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.
Precis - den frågan ska avgöras i arbetsdomstolen, inte i kollektivavtalsförhandlingar och strejk. Om SAS då förlorar, och fram till att ett avgörande faller så är det ett om och inte på något sätt givet, så skulle det inte se snyggt ut för bolaget. Rent oberoende av om det är ett statligt bolag eller inte (man kan diskutera hur det faktiskt ska kallas där, men faktum är att staten - inte ens tillsammans med danska staten - har tillräckligt stor del i bolaget för att kunna styra i en sådan här fråga även om de ville). Om SAS vinner, vilket på inget sätt är uteslutet, är det snarare tvärt om - det ser bra ut för SAS och mindre bra ut för pilotfacken.

Och det vill inte piloterna, därav strejken. Förstår inte riktigt varför det är fel av piloterna att se över sina egenintressen och dessutom stå upp för skandinaviska principer?
Svenska pilotföreningen åtminstone ska nog undvika att diskutera skandinaviska principer, med tanke på hur många de själva kontinuerligt undantar sig från (märket. nationella organisationer. branchavtal. osv osv). De pratar såklart bara om skandinaviska principer när det råkar passa dem.

Och som sagt, det är inte en fråga för strejk, det är en fråga för domstol. De borde låta domstolen sköta det avgörandet, och inte tvinga SAS i konkurs för att de inte är säkra på att domstolen går deras väg.

Det är även bra för den skandinaviska arbetslinjen att piloterna går i bräschen i att stå upp mot oskandinaviska villkor.
Det kan diskuteras. Om pilotfacket faktisjkt följde den skandinaviska modellen ordentligt, så skulle det kunna gälla. Men eftersom de inte gör det, så blir det en klar gråzon.
Huset är ju inte SAS som bolag. Vi har två hus, det ena är pilotens hus och det andra är SAS hus. Att det går dåligt för SAS hushåll gör ju att SAS får flytta. Piloten blir kvar i sin bostad och börjar jobba i en annan bransch eller bolag. Om SAS vill att piloten arbetar för dennes hushåll så har piloten vissa (på intet sätt orimliga) krav på hur det ska gå till.

I det här fallet verkar det ju snarare som att SAS inte vill att piloten ska arbeta för dennes hushåll.

Piloten därmot vägrar att låta bli att arbeta för SAS hushåll. Och kräver fortsatt villkor och betalningar på en nivå som SAS inte är villiga att betala.

Om piloten bara sade tack och hej och sade upp sig, så skulle sas ur perspektivet den nuvarande konflikten troligen bli ganska glada. (Sedan skulle de kanske dra på sig ett annat problem i form av nyrekryteringsproblem -- men det är deras problem, och ingen annan)
 

mha321

Medlem
Case in point, ett talande inlägg för inställningen till piloterna här på BC. Nu är man en cancersvulst oxå… Vad är det här för nivå? Lite anständighet, tack!
Håller med. Håll nivån uppe. Det där var en j-igt onödigt kommentar som inte hör hemma här.Särskilt från en ganska erfaren forumädeltagare. Vi kan bättre!

Det är inte piloternas fel att SAS hamnat i den situation som SAS hamnat i. Tidigare i tråden har det redogjorts för hur SAS piloter på intet sätt är överbetalda jämförelse till andra bolag.

Att lägga SAS existens på piloterna är både orättvist och osanning.
Det är absolut inte bara piloternas fel.

Det kanske inte ens är till majoritet piloternas fel.

Men de är inte heller på något sätt utan fel.
 

varva77

Medlem
Då är det inte långt kvar tills de meddelar att ett nytt avtal är klart!
Är det en förhoppning eller vet du något?

Kommer väl något antar jag men känns inte bra efter vad man hörde på Aktuellt. Anko hade suttit själv en timme med pilotföreningen… ser framför hur han tigger och ber men att de är helt omedgörliga
 
Såhär 400 sidor in i tråden så är det väl inte mycket begärt att var och en borde förstå att flygbranschen har sin egna karaktär, och iallafall en vilja till att förstå varför piloterna strejkar.

Vi har nog alla här förstått att flygbranschen utifrån arbetsmarknadsområdet verkligen har sin egna karaktär. Och det är ju det som är problemet. Kollektivavtalet verkar, utifrån de utdrag man kan hitta här och var, inte följa gängse upplägg, pilotfacket agerar helt oortodoxt där man i alla lägen hotar med och verkställer strejker likt inga andra fackförbund. Lägg därtill att man inte heller vill ingå i den normala fackliga organisationsstrukturen.

När övriga arbetsmarknaden faktiskt, efter vad jag förstår tuffa förhandlingar, kom överens om förändringar för att anpassas till den moderna arbetsmarknaden så klamrar sig pilotfacket fast vid ett kollektivavtal som enligt information bygger på ett avtal från 40-talet, som t ex senioritetslistan. En lista som mest verkar ställa till problem genom att låsa fast både piloter och arbetsgivare. Piloterna för att de i praktiken stängs ute från den fria marknaden eftersom de skulle förlora inkomst och arbetsgivaren som begränsas i att organisera, leda och fördela arbetet på mest effektiva sätt.

Jag vidhåller att om pilotfacket verkligen bryr sig om sina medlemmar så bör de snarast påbörja en anpassning till arbetsmarknaden i övrigt.
 
Toppen