Problemet med det resonemanget är att man har ingått kontrakt och s. Det handlar inte om vilken livsmedelsaffär man ska köpa popcorn.
Jag håller med helt och hållet. Det var du som gjorde jämförelsen med att det är som att köpa och sälja arbetskraft. Det är det inte. Just pga de avtal som finns som sätter den normala marknaden ur spel.
Man har gjort en fuling under pandemin.
Man har definitivt gjort en fuling. Processen var ju redan igång (SAS Connect/Ireland fanns ju långt innan pandemin). Pandemin gav en möjlighet att öka farten på omställningen på ett ganska fult sätt. Pandemin gav också ett
behov av att öka farten på omställningen.
En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.
Precis - den frågan ska avgöras i
arbetsdomstolen, inte i kollektivavtalsförhandlingar och strejk. Om SAS då förlorar, och fram till att ett avgörande faller så är det ett
om och inte på något sätt givet, så skulle det inte se snyggt ut för bolaget. Rent oberoende av om det är ett statligt bolag eller inte (man kan diskutera hur det faktiskt ska
kallas där, men faktum är att staten - inte ens tillsammans med danska staten - har tillräckligt stor del i bolaget för att kunna styra i en sådan här fråga även om de ville). Om SAS vinner, vilket på inget sätt är uteslutet, är det snarare tvärt om - det ser bra ut för SAS och mindre bra ut för pilotfacken.
Och det vill inte piloterna, därav strejken. Förstår inte riktigt varför det är fel av piloterna att se över sina egenintressen och dessutom stå upp för skandinaviska principer?
Svenska pilotföreningen åtminstone ska nog undvika att diskutera skandinaviska principer, med tanke på hur många de själva kontinuerligt undantar sig från (märket. nationella organisationer. branchavtal. osv osv). De pratar såklart bara om skandinaviska principer när det råkar passa dem.
Och som sagt, det är inte en fråga för strejk, det är en fråga för domstol. De borde låta domstolen sköta det avgörandet, och inte tvinga SAS i konkurs för att de inte är säkra på att domstolen går deras väg.
Det är även bra för den skandinaviska arbetslinjen att piloterna går i bräschen i att stå upp mot oskandinaviska villkor.
Det kan diskuteras. Om pilotfacket faktisjkt följde den skandinaviska modellen ordentligt, så skulle det kunna gälla. Men eftersom de inte gör det, så blir det en klar gråzon.
Huset är ju inte SAS som bolag. Vi har två hus, det ena är pilotens hus och det andra är SAS hus. Att det går dåligt för SAS hushåll gör ju att SAS får flytta. Piloten blir kvar i sin bostad och börjar jobba i en annan bransch eller bolag. Om SAS vill att piloten arbetar för dennes hushåll så har piloten vissa (på intet sätt orimliga) krav på hur det ska gå till.
I det här fallet verkar det ju snarare som att SAS
inte vill att piloten ska arbeta för dennes hushåll.
Piloten därmot vägrar att
låta bli att arbeta för SAS hushåll. Och kräver fortsatt villkor och betalningar på en nivå som SAS inte är villiga att betala.
Om piloten bara sade tack och hej och sade upp sig, så skulle sas ur perspektivet den nuvarande konflikten troligen bli ganska glada. (Sedan skulle de kanske dra på sig ett annat problem i form av nyrekryteringsproblem -- men det är deras problem, och ingen annan)