Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tomas E

Medlem
”SAS Eurobonus kan være verdt mer enn flyselskapet, tror flyanalytikere. De utelukker ikke at lojalitetsprogrammet kan bli solgt om SAS ikke får en avtale med pilotene.”

Eksperter utelukker ikke Eurobonus-salg: – Lufthansa vil være interessert – E24
(betalvägg)
Förutom Eurobonus-programmet har dansk affärspress identifierat slottarna på Heathrow som något som kan säljas, men som de betraktar som en "farlig väg".
Business-update: SAS har en gylden, men farlig vej til at få millioner af kroner i kassen
SAS sidder på gyldne aftaler med europæisk knudepunkt: Men et frasalg kan være farligt
De kommenterar inte att LHR också är en bas för SAS Connect (den huvudsakliga flygande delen av SAS just nu...), och ska de behålla den så är det ju praktiskt att kunna starta och landa där lagom ofta.
 

palmen

Moderator
Får väl vänta lite med att ropa hej tills något officiellt kommer ut, var väl förra veckan eller veckan innan expressen gick ut med helt felaktig info om lösningar i strejken.
Men helt klart positivt att det verkar finns något de är överens om åtminstone.
 

fred80

Medlem
Får väl vänta lite med att ropa hej tills något officiellt kommer ut, var väl förra veckan eller veckan innan expressen gick ut med helt felaktig info om lösningar i strejken.
Men helt klart positivt att det verkar finns något de är överens om åtminstone.

Sant, de fick ju dra uppgiften åter i deras direktsändning på webben.

Enligt NRK bara avtal på fem år?
SAS-forhandlingene: Partene er enige – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Nu hoppas man ju bara på att förtroendet för bolaget är så i botten att alla passagerare flyger annat än SAS så står piloterna där och undrar vad fan som hände.

Jag själv kollar både Norwegian, Flyr och Norse när jag ska till Norge nu och andra Star Alliance bolag till USA.
 
Så du är alltså SAS-pilot? Jag tror det är första gången som jag ser någon i denna tråd "erkänna" att personen i fråga är pilot.
Eller är det åter ditt sätt att uttrycka dig märkligt som slår till här, så det inte är det du faktiskt skriver?


Är nog ganska uppenbart att han/hon är pilot, men det är bara positivt att få in piloter på BC. Oavsett hur det går för SAS kommande åren så är det positivt med alla perspektiv.

Tonläget mellan arbetsgivare och piloter är så infekterat att det spiller ut även hit till BC. Att vi som de facto betalar för allt detta i slutändan är irriterande på piloterna är väl inte så konstigt. SFP har valt tidpunkten så att skadan för tredje part maximeras, så piloter bör kunna tåla en hel del kritik utan att ta åt sig.

Många av oss kommer att rösta med fötterna framöver, samtidigt som vi absolut flertalet hoppas SAS klarar sig i något format. Hoppas det blev en överenskommelse som håller i flera år!
 

ekf

Medlem
Nu hoppas man ju bara på att förtroendet för bolaget är så i botten att alla passagerare flyger annat än SAS så står piloterna där och undrar vad fan som hände.

Jag själv kollar både Norwegian, Flyr och Norse när jag ska till Norge nu och andra Star Alliance bolag till USA.
Jag har röstat med fötterna redan, men för den sakens skull önskar jag inte att SAS slutar att existera. Jag önskar dock att (svenska) staten inte stoppar in mer pengar i bolaget...
 
Toppen