Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mikeswede

Medlem
Snacka om att tappa fokus. Spelar et någon roll om SAS är ett statligt bolag. Om arbetsdomstolen finner att man brutit mot ingått avtal utan tillräckliga skäl blir det nog hett om öronen för ledningen oavsett om statligt bolag. Dock har denna fråga inget i strejk/kollektivavtal att göra utan skall avgöras i domstolen. Dett är dett som jag tror de flesta på forumet är största problemen med SPF.s agerande.
 

Lalaland

Medlem
Spelar nog ingen roll hur många procent staten äger SAS. Det farliga är om anställda/chefer på ett statligt börsnoterat bolag fortfarande har mentaliteten att det alltid kommer/kan komma mera pengar från staten...från det aldrig sinande skattekontot.
 

Ubbe

Medlem
Nu vet jag ju inte fakta i frågan, men det verkar som om det finns ett antal piloter från SPF som skriver i den här tråden. Orsaken till min gissning är att det inte verkar finnas någon vilja att ta reson, att förstå sakliga argument, att inte se sin bristande förmåga, att inte förstå den "Svenska modellen",
att inte förstå att ev lagbrott skall drivas rättsligt inte via vilda strejker vilket väl närmast är att se som övergrepp i rättssak.
Om jag varit pilot inom SPF skulle jag inte velat komma tillbaka i tjänst efter att föreningen framfört att de helre driver SAS i konkurs och gör övriga anställda på SAS arbetslösa genom ett sådant handlande. Hoppas SAS säger upp dem, tar den smällen för en möjlig framtid som er friskt företag på sikt.
Illojalitet mot arbetsgivaren är saklig grund för uppsägning, det är visat i Arbetsdomstolen.
 

Tomas E

Medlem
Case in point, ett talande inlägg för inställningen till piloterna här på BC. Nu är man en cancersvulst oxå…
Så du är alltså SAS-pilot? Jag tror det är första gången som jag ser någon i denna tråd "erkänna" att personen i fråga är pilot.
Eller är det åter ditt sätt att uttrycka dig märkligt som slår till här, så det inte är det du faktiskt skriver?
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Jag tror att jag förstår varför de strejkar, men jag håller inte med. Personligen skulle jag vara föga intresserad av (återigen börja) att jobba för en arbetsgivare som jag upplever har fört mig bakom ljuset...
...och arbetsgivaren är tydligen föga intresserad av att återanställa personal som man med säkerhet vet kommer strejka igen om 18-24 mnd.
 
Toppen