Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

lit01

Medlem
Den jämförelsen haltar också betänkligt. Om man bara hade varit köpare och säljare (av arbete) så hade det inte varit några problem. Om köparen (sas) inte vill köpa på de villkor som säljaren (piloterna) vill sälja, så låter man bli. Och är då fri att på öppen marknad köpa arbetet från en annan leverantör (andra piloter). Gillar jag inte det som Coop vill sälja till mig, eller deras pris, så går jag till Ica eller Willys.
Problemet med det resonemanget är att man har ingått kontrakt och s. Det handlar inte om vilken livsmedelsaffär man ska köpa popcorn.

SAS Scandinavia vill inte återanställda piloter, för sas vill inte ha mer personal i det bolaget.
Man har gjort en fuling under pandemin. En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.

SAS vill absolut återanställda piloter - I sas connect och sas link. De vill inte ge dem företräde, det är korrekt, men mig veterligen finns det inget förbud mot att de skulle anställa föredetts Scandinavia piloter.
Och det vill inte piloterna, därav strejken. Förstår inte riktigt varför det är fel av piloterna att se över sina egenintressen och dessutom stå upp för skandinaviska principer?

Det är för övrigt inte bara sas som förlorar på att planen inte är I luften. *alla* förlorar på det, utom möjligen Ryanair och eurowings.
Det är även bra för den skandinaviska arbetslinjen att piloterna går i bräschen i att stå upp mot oskandinaviska villkor.

Just för att man säger man är grannar så haltar jämförelsen. Om grannens hus brinner ner, så kan du ändå bo kvar i ditt hus, visst?
Men om SAS går under, hur ska piloterna jobba kvar på SAS?

Piloterna och ledningen bor i samma hus. Om de brinner ner är alla hemlösa. Men de tycker tydligen inte the norska piloterna, de tror att ifall SAS brinner ner så påverkas de inte personligen.
Huset är ju inte SAS som bolag. Vi har två hus, det ena är pilotens hus och det andra är SAS hus. Att det går dåligt för SAS hushåll gör ju att SAS får flytta. Piloten blir kvar i sin bostad och börjar jobba i en annan bransch eller bolag. Om SAS vill att piloten arbetar för dennes hushåll så har piloten vissa (på intet sätt orimliga) krav på hur det ska gå till.
 
Last edited by a moderator:

Travler

Medlem
Björn Pilot är igång igen, denna gång i SVT:
Före detta SAS-piloten: ”Det enda de kräver är att få tillbaka jobben” | SVT Nyheter
Den enda negativa konsekvens av strejken han tar upp är "piloterna mår ju väldigt dåligt av det här, strejken" (kan förstås vara klippt av SVT). :confused:



Första meningen i artikeln så är det direkt felaktigheter. Det låter väl inte lika bra att börja med att efter 36 års tjänst fick han lämna några månader innan pension, istället för att välja att skriva att han sa upp sig frivilligt (vilket han själv skriver på instagram att han inte gjorde).

SVT missar i sin faktagranskning. Någon som orkar påpeka felaktigheterna för SVT med belägg?
 

ekf

Medlem
Om SAS vill att piloten arbetar för dennes hushåll så har piloten vissa (på intet sätt orimliga) krav på hur det ska gå till.
I alla andra brancher så skulle piloterna säga upp sig och börja jobba för en annan arbetsgivare om de är så missnöjda som verkar vara fallet, inte strejka. Sen så är det väl så att det är piloterna som vill komma tillbaka till SAS som är frågan? Inte de som redan är där...
 

Abbs

Medlem
Problemet med det resonemanget är att man har ingått kontrakt och s. Det handlar inte om vilken livsmedelsaffär man ska köpa popcorn.


Man har gjort en fuling under pandemin. En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.


Och det vill inte piloterna, därav strejken. Förstår inte riktigt varför det är fel av piloterna att se över sina egenintressen och dessutom stå upp för skandinaviska principer?


Det är även bra för den skandinaviska arbetslinjen att piloterna går i bräschen i att stå upp mot oskandinaviska villkor.
SAS är inte ett statligt bolag..
 

lit01

Medlem
Björn Pilot är igång igen, denna gång i SVT:
Före detta SAS-piloten: ”Det enda de kräver är att få tillbaka jobben” | SVT Nyheter
Den enda negativa konsekvens av strejken han tar upp är "piloterna mår ju väldigt dåligt av det här, strejken" (kan förstås vara klippt av SVT). :confused:
Här ser vi tydligt att SAS har gjort en arbetsrättslig fuling.

Piloterna kan vill gå ner i lön. Piloterna vill jobba mindre under lågsäsong. Piloterna vill ha sänkta pensioner. Det enda kravet man har är att återanställningsrätten ska gälla.

Det är såklart helt makalöst otroligt att ett statligt bolag gör en sån fuling man gjort under pandemin, när man dessutom fick en massa skattepengar för att hålla sig flytande.

Och när vi då har denna situation så får vi läsa på BC att piloterna ska brännmärkas förevigt att dom strejkade sommaren 2022, samt att dom är en sjuk gren som ska sågas av. Jag finner inga ord, hur ser ni inte SAS ansvar i det här?

Det är alltid två sidor av ett mynt!
 

Tomas E

Medlem
En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.
@lit01 du måste börja läsa på bättre. SAS är inte ett statligt bolag. Det är ett privat, börsnoterat bolag med inslag av danskt och svenskt statligt ägande. 21,8% + 21,8% för att vara mer exakt (och snart ca 30% + 0%).
Hade SAS varit ett statligt bolag hade inte förhandlingarna skett i Näringslivets hus, där Svenskt Näringsliv håller hus. De är med i en av arbetsgivarorganisationerna på privat sektor, därför hamnar förhandlingarna där.
"Statlig bolag" är i Sverige normalt en beteckning på de bolag som är helägda av svenska staten.
Sedan håller Svensk pilotförening på och jiddrar med att hashtagga Karl-Petter Thorwaldson och Magdalena Andersson på sina inlägg i sociala medier, men det måste vara för att den som skriver där överhuvudtaget inte begriper sig varken på svensk arbetsmarknad eller hur arbetsgivarrollen ser ut i statlig sektor. Avhandlat många gånger förr i denna tråd, men vissa som skriver här tycks ganska immuna mot fakta.
 

Sir Lemon

Medlem
Problemet med det resonemanget är att man har ingått kontrakt och s. Det handlar inte om vilken livsmedelsaffär man ska köpa popcorn.


Man har gjort en fuling under pandemin. En eventuell rättegång bådar inte gott, att ett statligt bolag bryter mot arbetsrätten får anses som oerhört beklämmande.


Och det vill inte piloterna, därav strejken. Förstår inte riktigt varför det är fel av piloterna att se över sina egenintressen och dessutom stå upp för skandinaviska principer?


Det är även bra för den skandinaviska arbetslinjen att piloterna går i bräschen i att stå upp mot oskandinaviska villkor.

1. Det finns inget skandinaviskt över att tvinga bort majoriteten av de andra anställda från hus och hem och ett samhällsbärande och delvis samhällsägt företag i konkurs, vilket blir fallet om piloterna skulle ”vinna” den här konflikten.

2. Det är heller ingen skandinavisk princip att vissa redan ordentligt gynnade yrkesgrupper längst upp på lönestegen i just SAS även fortsättningsvis skulle behöva subventioneras av undersköterskor och andra lågt betalda skattebetalare. Någon gång bör de priviligierade också bidra till det motsatta.

3. Enskilda särintressen som piloterna, som inte ens kan ingå i riktiga, solidariska, brett förankrade arbetssäljande fackliga organisationer, utan ständigt överutnyttjar strejkvapnet, bör istället lära sig att vara en del av samhället i övrigt, som jag ser det. Den tiden är nu.
 

lit01

Medlem
I alla andra brancher så skulle piloterna säga upp sig och börja jobba för en annan arbetsgivare om de är så missnöjda som verkar vara fallet, inte strejka. Sen så är det väl så att det är piloterna som vill komma tillbaka till SAS som är frågan? Inte de som redan är där...
Såhär 400 sidor in i tråden så är det väl inte mycket begärt att var och en borde förstå att flygbranschen har sin egna karaktär, och iallafall en vilja till att förstå varför piloterna strejkar.
 
Toppen