Vadå utanför SAS???? Det står ju klart och tydligt man är grannar. Och visst är det en fullgod jämförelse, man är arbetsköpare och arbetssäljare.
Den jämförelsen haltar också betänkligt. Om man bara hade varit köpare och säljare (av arbete) så hade det inte varit några problem. Om köparen (sas) inte vill köpa på de villkor som säljaren (piloterna) vill sälja, så låter man bli. Och är då fri att på öppen marknad köpa arbetet från en annan leverantör (andra piloter). Gillar jag inte det som Coop vill sälja till mig, eller deras pris, så går jag till Ica eller Willys.
Men det är ju inte så det ser ut, utan köparen är låst till att köpa från en speciell leverantör. (det finns goda anledningar till att det inte är precis som att köpa och sälja, absolut - men det gör att jämförelsen inte går att göra).
Här på BC så känns det stundtals som man vill att förhållandet snarare ska vara slav och slavägare, där man talar i mordiska termer att amputera sjuka lemmar och förevigt brännmärka piloters CV att dom minsann strejkar, gud bevare mig!
Däremot håller jag helt med om att tonen är på bc är oacceptabelt låg i vissa fall. Precis som den är tex på pilotföreningens sociala medier. Men två fel hör inte ett rätt. Båda borde hålla högre nivå. Möjligen kan medlemmarna här inne i lite större utsträckning ursäktas för det så de inte är direkt part i målet (bara indirekt dom kunder som står för pengar/löner och än mer indirekt som ägare i form av skattebetalare i landet).
Om du missat det så vill inte SAS återanställa piloter. Det är bara SAS som förlorar på att man inte har piloter i luften.
SAS Scandinavia vill inte återanställda piloter, för sas vill inte ha mer personal i det bolaget.
SAS vill absolut återanställda piloter - I sas connect och sas link. De vill inte ge dem företräde, det är korrekt, men mig veterligen finns det inget förbud mot att de skulle anställa föredetts Scandinavia piloter.
Det är för övrigt inte bara sas som förlorar på att planen inte är I luften. *alla* förlorar på det, utom möjligen Ryanair och eurowings.