Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

lit01

Medlem
Ganska talande citat. Pilotföreningen (eller åtminstone tongivande medlemmar) ser sig som något utanför SAS, kanske rentav mot SAS.

Men det är så klart fel. Det är inte grannens hus som brinner. Det är piloternas hus också.

Kanske SAS förtjänar att gå i konkurs, men det är verklig något udda att det är de egna anställda som driver dem dit.
Vadå utanför SAS???? Det står ju klart och tydligt man är grannar. Och visst är det en fullgod jämförelse, man är arbetsköpare och arbetssäljare.

Här på BC så känns det stundtals som man vill att förhållandet snarare ska vara slav och slavägare, där man talar i mordiska termer att amputera sjuka lemmar och förevigt brännmärka piloters CV att dom minsann strejkar, gud bevare mig!

Om du missat det så vill inte SAS återanställa piloter. Det är bara SAS som förlorar på att man inte har piloter i luften.
 

igelkotten

Medlem
Jag har senaste 5 dagarna flugit 3 ben med SAS - trafikerad av Connect och Xfly. Exemplariska flygningar och otroligt trevlig personal.

Jag hoppas fler flyg hamnar i dessa andra bolag, så SAS blir mer skyddat från SPF:s enorma strejkiver. Det är synd att turordningsreglerna under pandemin gjorde att SAS var tvungna att behålla de man nog allra helst ville bli av med, och göra sig av med de man säkert ville ha kvar.
 

mha321

Medlem
Vadå utanför SAS???? Det står ju klart och tydligt man är grannar. Och visst är det en fullgod jämförelse, man är arbetsköpare och arbetssäljare.

Den jämförelsen haltar också betänkligt. Om man bara hade varit köpare och säljare (av arbete) så hade det inte varit några problem. Om köparen (sas) inte vill köpa på de villkor som säljaren (piloterna) vill sälja, så låter man bli. Och är då fri att på öppen marknad köpa arbetet från en annan leverantör (andra piloter). Gillar jag inte det som Coop vill sälja till mig, eller deras pris, så går jag till Ica eller Willys.

Men det är ju inte så det ser ut, utan köparen är låst till att köpa från en speciell leverantör. (det finns goda anledningar till att det inte är precis som att köpa och sälja, absolut - men det gör att jämförelsen inte går att göra).
Här på BC så känns det stundtals som man vill att förhållandet snarare ska vara slav och slavägare, där man talar i mordiska termer att amputera sjuka lemmar och förevigt brännmärka piloters CV att dom minsann strejkar, gud bevare mig!
Däremot håller jag helt med om att tonen är på bc är oacceptabelt låg i vissa fall. Precis som den är tex på pilotföreningens sociala medier. Men två fel hör inte ett rätt. Båda borde hålla högre nivå. Möjligen kan medlemmarna här inne i lite större utsträckning ursäktas för det så de inte är direkt part i målet (bara indirekt dom kunder som står för pengar/löner och än mer indirekt som ägare i form av skattebetalare i landet).
Om du missat det så vill inte SAS återanställa piloter. Det är bara SAS som förlorar på att man inte har piloter i luften.

SAS Scandinavia vill inte återanställda piloter, för sas vill inte ha mer personal i det bolaget.

SAS vill absolut återanställda piloter - I sas connect och sas link. De vill inte ge dem företräde, det är korrekt, men mig veterligen finns det inget förbud mot att de skulle anställa föredetts Scandinavia piloter.

Det är för övrigt inte bara sas som förlorar på att planen inte är I luften. *alla* förlorar på det, utom möjligen Ryanair och eurowings.
 

Jannes

Medlem
Vadå utanför SAS???? Det står ju klart och tydligt man är grannar. Och visst är det en fullgod jämförelse, man är arbetsköpare och arbetssäljare.
Just för att man säger man är grannar så haltar jämförelsen. Om grannens hus brinner ner, så kan du ändå bo kvar i ditt hus, visst?
Men om SAS går under, hur ska piloterna jobba kvar på SAS?

Piloterna och ledningen bor i samma hus. Om de brinner ner är alla hemlösa. Men de tycker tydligen inte the norska piloterna, de tror att ifall SAS brinner ner så påverkas de inte personligen.
 

intuition

Medlem
Jo, just det har framkommit, finns länkat i denna tråd från tidigare.
...
Som sagt, ingen utanför förhandlingsgruppen vet. Så det som "framkommer" behöver man förstå är små bitar av information som valts ut och vinklats på ett sätt som passar ett syfte, vid just den tidpunkten.

Något som har varit ganska tydligt i information från SPF är att allt som rör lönerna varit hårdvinklat. T.ex. "snittlönen de första 8 åren är x kr", där X är en siffra som inte alls låter som en speciellt hög lön. Metoden att ange ett snitt över 8 är noga utvald för att det ska missförstås som snittlön efter 8 år. I själva verket har en ny anställd pilot dubblat sin lön på de första 8 åren i tjänst. Jag vet inget annat lönekollektiv där nyanställda dubblar sin lön på 8 år.
Man pratar också gärna om ingångslön, men redovisar aldrig hur lönestegen ser ut, dvs att kollektivet både får en %-ökning och lyfts till en högre lönegrad årligen.
Och man pratar om piloter som kollektiv men alltid om styrmanslöner. Trots att medianen i kolektivet troligen är kapten, väldigt högt upp i lönestegen.

Ganska många har börjat förstå hur den här vinklade informationen "framkommer" med jämna mellanrum under förhandling och konflikt. Får man inte se hela bilden så spelar ett uttalande om en viss lönenivå mindre roll.

Här hittar jag på två förhandlingsutspel som båda går att marknadsföra som att man accepterar en lönesäkning:
"Vi är beredda att gå ner 10 tkr i lön (om befälhavartillägget höjs med 20 tkr)"
"Vi är beredda att gå ner 10 tkr i lön om vi får 10 extra fridagar (som man enligt avtalet sedan kan sälja tillbaka till företaget för 140% av månadslönen)"
 

palmen

Moderator
Björn Pilot är igång igen, denna gång i SVT:
Före detta SAS-piloten: ”Det enda de kräver är att få tillbaka jobben” | SVT Nyheter
Den enda negativa konsekvens av strejken han tar upp är "piloterna mår ju väldigt dåligt av det här, strejken" (kan förstås vara klippt av SVT). :confused:
Första meningen i artikeln så är det direkt felaktigheter. Det låter väl inte lika bra att börja med att efter 36 års tjänst fick han lämna några månader innan pension, istället för att välja att skriva att han sa upp sig frivilligt (vilket han själv skriver på instagram att han inte gjorde).
 
Utan att lägga någon värdering i det här så nu får väl strejken ändå räcka. Jag hade tur att det löste sig så väl för mig, men kan man inte från piloterna inse det allvarliga läget och faktiskt läggs ner strejken för vidare förhandling vid sidan om?
 

M.K

Medlem
Jag har senaste 5 dagarna flugit 3 ben med SAS - trafikerad av Connect och Xfly. Exemplariska flygningar och otroligt trevlig personal.

Precis samma intryck här, fortsatt flyga med SAS ett antal legs dessa 15 dagar och träffat mycket trevlig personal hela tiden från Cityjet, Link samt Xfly. Jag har absolut ingenting att klaga på (förutom att Burst tog slut en gång :D) med dessa flighter.
 
Toppen