Jag vägrar fortfarande att se mig som en gubbe så istället för gubb-grubblande så får det väl bli kill-klurande för min del.
För det första så var det ett taktiskt misstag av danska staten att gå ut och säga att man är beredd att pytsa in mer pengar i SAS. Det sänder så klart en signal om att man tycker att SAS är alldeles för viktigt för att man ska låta dem försvinna. Det var ju att spela piloterna i händerna.
För det andra så har jag för mig att åtminstone svenska regeringen var tydliga med att man enbart går med på att omvandla skulder till aktier om SAS Forward planen genomförs. Jag har för mig att även Norge och Danmark uttryckt något liknande. Inte för att alla politiker har kompetens att avgöra något sådant men jag räknar med att man även låtit specialister titta på det. Om dessa säger ok, vilka är då SAS piloterna att underkänna det på det sätt som man gjort i ett antal uttalanden? Ganska arrogant och självgod attityd från piloterna.
Den länkade Expressen-artikeln ovan om Akademikerförbundet på SAS var ju intressant. Jag tycker att även den understryker piloternas oerhört arroganta attityd. De tycker helt enkelt att de är bättre än alla andra.
Jag förstår inte vad man menar när man hela tiden hänvisar till den Svenska eller Skandinaviska modellen och påstår att de sk. "brevlådeföretagen" inte följer den. Denna modell innebär väl att man låter arbetsmarknadens parter komma överens genom bl a kollektivavtal. Vad jag förstår så har dessa bolag kollektivavtal. Så vad är problemet?
Om man menar att man ska vara anställd på det bolag vars passagerare man flyger, så vill jag påstå att det inte nödvändigtvis är en Skandinavisk modell. För så har väl alla de stora nätverksbolagen gjort historiskt? Det som ev. då skulle kunna vara den Skandinaviska modellen i detta är väl att SAS långt längre än sina konkurrenter försökt hålla fast vid (eller tvingats) det gamla sättet, vilket kanske faktiskt är orsaken till att man har halkat efter och finansiellt sett har kniven mot strupen.
Till sist så har jag klurat lite på pilotfackets uttalande om att SAS situation beror på ledningens alla felbeslut. Om jag inte minns fel så gick SAS med plus före den senaste pilotstrejken. Således verkar det som att ledningen fram till dess fattat rätt beslut.
Men, då bestämde sig piloterna för att man ville ha dessa pengar och därför hotade med strejk om man inte fick en rejäl löneökning. Och det är väl där i så fall som ledningen fattade fel beslut genom att efter en veckas strejk gå med på en löneökning som låg högt över det sk. märket som till sist innebar att SAS blev helt utan ersättning för strejkrelaterade förluster. Och vips så var hela vinsten uppäten. En vinst som hade kunnat vara en välbehövlig buffert när pandemin slog till. Det är väl inte troligt att det är detta felbeslut som pilotfacket avser, men jag har svårt att se några andra felbeslut i närtid. Att referera till beslut som fattades för 10, 15 eller 20 år sedan känns ju ganska irrelevant. Eller?