Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

pinksson

Medlem
SAS: ”Fullständigt absurda uttalanden” | SVT Nyheter

Vad tycker ni? Herr ordförande lät hoppfull om att man löser det till midnatt? Eller är det bara jag som hör det jag vill höra?
För mig är det det enda jag tänker hela tiden, att dom måste lösa det, för jag måste resa (som många andra) och dom kan inte hålla på o medla i all oändlighet och sen ändå sluta i strejk.
Det bara måste måste måste lösa sig! Orkar inte prata med kundtjänst och tjata om att bli ombokad och säkert inte bli det och behöva betala totalt 40’ för att köpa en ny biljetter för hela familjen.

nej lös det nu!
 
Last edited:

Big Birger

Medlem

Berglund

Medlem
För mig personligen är det det enda jag tänker hela tiden, att dom måste lösa det
Jo, vi märker det.
Av de senaste ~100 inläggen är överlägset flest från dig, ibland med bara minuter emellan. Det är dålig forum disciplin att göra nytt inlägg direkt efter sitt eget, gång efter annan, när man dessutom är inom 60 minuters gränsen då man kan redigera sitt tidigare inlägg.
 

pinksson

Medlem
Jo, vi märker det.
Av de senaste ~100 inläggen är överlägset flest från dig, ibland med bara minuter emellan. Det är dålig forum disciplin att göra nytt inlägg direkt efter sitt eget, gång efter annan, när man dessutom är inom 60 minuters gränsen då man kan redigera sitt tidigare inlägg.
HAHA! Förlåt! Är ingen van ”forumare” men tack för upplysningen på reglerna. No need att vara barsk.
All love :rolleyes:
 
Last edited:

Big Birger

Medlem
I väntan på avgörande bjuder jag på en gubb-grubbling som pausunderhållning.

Jobbade på ett stort IT-bolag tidigare där en grupp specialister på ett stort amerikanskt system bjöd ut sig själva till ett antal andra IT-bolag för högstbjudande. De förutsatte att de skulle kunna ta med sig sina kunder, och få bra betalt. De förutsatte att de var oersättliga nyckelpersoner. Ingen annan aktör tog i dem med tång förutom ett bolag. Den minst seriösa konkurrenten på marknaden.

För de individer som trodde de var oersättliga så var det på vippen att de blev åtalade.100% av kunderna var lojala med stora IT-bolaget och förstod situationen. Tillsammans byggde man upp en ny verksamhet som blev starkare än den tidigare. Ingen av de som bjöd ut sig kunde någonsin jobba med samma system igen. De fick också sparken från den mindre seriösa konkurrenten, eftersom det var ett konsultbolag och ingen av konsulterna hade något uppdrag.

Hade varit väldigt klädsamt om något liknande hände här. SAS går ut med att förklara läget. "Vi behöver tyvärr avveckla samtliga piloter som är anställda i SAS Main, och vi behöver allas hjälp och förståelse att bygga upp en ny verksamhet. Det kommer att ta X år, och det innebär Y.

Jag skulle LÄTT ställa upp på det. Till och med betala högre biljettpriser bara för att strejkande piloter inte ska få ett öre, om jag visste att det är under en viss period för att pengarna behövs för att utbilda/rekrytera nya piloter med moderna marknadsmässiga villkor.

Sensmoralen är att det är få som är oersättliga. Det kan bli mer eller mindre rökigt, men alla går att ersätta.
 

pinksson

Medlem
Besked räknas inte med att komma före midnatt.
 

Attachments

  • 2694139F-8885-4B1A-BCB1-5651BF10C71D.png
    2694139F-8885-4B1A-BCB1-5651BF10C71D.png
    52,5 KB · Visningar: 361
Toppen