Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

palmen

Moderator
Vågar inte tänka att det är positivt, men kanske. Fått detta på mail ang resa 4 juli:

*** Please note you cannot reply to this e-mail ***
Hi,

You’ll soon be traveling with us and we’re looking forward to welcoming you on board. Just unfortunately, we’ve had to change your pre-selected seat. Reservation XXCCDD We’re very sorry about this and we’ve done our best to assign you a seat that we hope you’ll be happy with. See your new seat: Manage My Bookings and Flights | SAS
Det där är ett automat mail och jag skulle läsa in lika mycket i det som att lita på vad vissa ledare säger i ett krig.

SAS är ju inte kända för att anpassa sina utskick utifrån rådande situation. Jag får ibland mail om resor jag avbokat för flera veckor sedan.
 

palmen

Moderator
Gissar att det var mitt svar angående Link du syftade på. Den likheten lär inte finnas rent generellt, men varför skulle någon som kan få jobb hos Norwegian och Flyr till högre lön ta ett jobb hos Link? Gissningsvis är det bara de som inget annat bolag vill ha som är kvar med tanke på att det faktiskt råder pilotbrist både i Europa och globalt.
Lön är inte allt, finns många andra parametrar att ta hänsyn till. När jag bytte jobb senast accepterade jag alternativet med lägst lön då jag tyckte det paketet var bättre i sin helhet.
 

Minsan

Medlem
Det där är ett automat mail och jag skulle läsa in lika mycket i det som att lita på vad vissa ledare säger i ett krig.

SAS är ju inte kända för att anpassa sina utskick utifrån rådande situation. Jag får ibland mail om resor jag avbokat för flera veckor sedan.

Det gäller en resa på söndag 3 juli, jag skrev fel. Synd om det inte är så att de manuellt kanske bytt plats för att de vet att fler sällskap ska rymmas eller nåt. Men det är nog som du säger. Fick automatiskt mail om att gratis ombokning är möjlig igår.
 

mha321

Medlem
Den likheten lär inte finnas rent generellt, men varför skulle någon som kan få jobb hos Norwegian och Flyr till högre lön ta ett jobb hos Link? Gissningsvis är det bara de som inget annat bolag vill ha som är kvar med tanke på att det faktiskt råder pilotbrist både i Europa och globalt.
Det skulle ju isåfall bli det logiska resultatet det är korrekt. Vilket inneär att Link skulle få problem eftersom de inte skulle leva upp till marknadens krav, och man skulle vara tvungen att åtgärda det på något sätt (höja löneerbjudandet, hyra in kapacitetet från någon annan (varför inte från Flyr tex), eller någon annan lösning). Det är ju så marknaden fungerar -- och precis det som ganska många efterfrågar.

Alltså att de som inte vill jobba under de villkor som erbjuds helt enkelt låter bli -- om det då inte finns tillräckligt många piloter (eller andra arbetstagare såklart, samma gäller även kabinen och excelnissarna) med tillräckligt hög komptensnivå att tillgå, så går företaget under av det. Om det är som företaget går under, så är det definitivt ledningens fel.
 

Jockepocke

Medlem
Det skulle ju isåfall bli det logiska resultatet det är korrekt. Vilket inneär att Link skulle få problem eftersom de inte skulle leva upp till marknadens krav, och man skulle vara tvungen att åtgärda det på något sätt (höja löneerbjudandet, hyra in kapacitetet från någon annan (varför inte från Flyr tex), eller någon annan lösning). Det är ju så marknaden fungerar -- och precis det som ganska många efterfrågar.

Alltså att de som inte vill jobba under de villkor som erbjuds helt enkelt låter bli -- om det då inte finns tillräckligt många piloter (eller andra arbetstagare såklart, samma gäller även kabinen och excelnissarna) med tillräckligt hög komptensnivå att tillgå, så går företaget under av det. Om det är som företaget går under, så är det definitivt ledningens fel.
Det är väl lite så det blev, fast att de sänkte kraven på de som ska söka jobben istället för att de höjer lönerna. Är ju också ett alternativ. Annars borde väl tjänsterna i Bergen varit tillsatta för länge sedan.
 

mha321

Medlem
Det är väl lite så det blev, fast att de sänkte kraven på de som ska söka jobben istället för att de höjer lönerna. Är ju också ett alternativ. Annars borde väl tjänsterna i Bergen varit tillsatta för länge sedan.
Så varför fungerar inte samma metod i mainline? Det är ju som alla säger pilotbrist -- varför tar man bara inte anställning någonstans där man faktiskt vill jobba och får bra villkor, och låter SAS ledning lösa den situation som uppstår?
 

pinksson

Medlem
Det måste ju vara så att dom fortfarande medlar och tror på en lösning… annars hade dom väl gått ut och sagt att det blir strejk..
 
Toppen