Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

adhoc76

Medlem
Säkert är du rätt ute @chr_lindstrom Själv är jag, trots det du beskriver, så barnslig (eller vad man ska kalla det) att jag tycker pilotyrket fortfarande är fascinerande och lite… ja i brist på synonym ”imponerande” :rolleyes:
 

Jockepocke

Medlem
Vilka mer "misstag" kan dessa piloter råka göra? Missa att fälla ut landningsställen? Råka somna i cockpit? Missa att kolla bränsleåtgången?
emoji28.png
Är den nog den navivaste syn på flygsäkerhet jag någonsin sett. Men visst, det brukar ju heta att man får det man betalar för. Typ Europas lägsta keptenslöner i SAS Link i Bergen, i Europas dyraste Land (Norge), lär bli riktigt bra folk de får tag på när de tjänar bättre på Norwegian och Flyr.
 

Canadien

Medlem
Är väl inte lönen som styr hur säker en pilot är? En alkoholiserad pilot med hög lön är nog osäkrare än en ung och nykter pilot med låg lön. Men om ni lyckas tuta i bolagen att man får säkrare flygningar ju mer man betalar piloterna i lön så är det ju kul för er.
 

fred80

Medlem
Nu kom de lite kommentarer på SVT hemsida. Har svårt att se att de kommer komma fram till en lösning när man kommenterar det så här i media.

"Det svenska pilotförbundet är, likt sina norska kollegor, också kritiska till förhandlingarna med SAS.
– En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande, skriver Martin Lindgren, ordförande för SAS-piloter i Svensk Pilotförening, i en kommentar till SVT"

Källa: ”Positivt att man pratar direkt” – medlaren om SAS och facket | SVT Nyheter
 

taxvalp

Medlem
”Saknar existensberättigande” är extremt hård retorik så här drygt åtta timmar före deadline. Inga jämförelser i övrigt, men en viss rysk president brukar slänga sig med sådana ord i en betydligt allvarligare konflikt…
 

Big Birger

Medlem
Har för mig att SAS har ca 7500 anställda. Storsint av piloterna att säkerställa att inte bara de, utan även 6600 kollegor blir av med jobbet.

Sedan tar jag dessa återkommande spinn-off-artiklarna med en nypa salt. Vi får se hur det slutar.
 

Minsan

Medlem
Vågar inte tänka att det är positivt, men kanske. Fått detta på mail ang resa 4 juli:

*** Please note you cannot reply to this e-mail ***
Hi,

You’ll soon be traveling with us and we’re looking forward to welcoming you on board. Just unfortunately, we’ve had to change your pre-selected seat. Reservation XXCCDD We’re very sorry about this and we’ve done our best to assign you a seat that we hope you’ll be happy with. See your new seat: Manage My Bookings and Flights | SAS
 

Jockepocke

Medlem
Är väl inte lönen som styr hur säker en pilot är? En alkoholiserad pilot med hög lön är nog osäkrare än en ung och nykter pilot med låg lön. Men om ni lyckas tuta i bolagen att man får säkrare flygningar ju mer man betalar piloterna i lön så är det ju kul för er.
Gissar att det var mitt svar angående Link du syftade på. Den likheten lär inte finnas rent generellt, men varför skulle någon som kan få jobb hos Norwegian och Flyr till högre lön ta ett jobb hos Link? Gissningsvis är det bara de som inget annat bolag vill ha som är kvar med tanke på att det faktiskt råder pilotbrist både i Europa och globalt.

Edit:
Och med dessa krav i annonsen hos CAE för en kapten som ska flyga i Norge på vintern skulle jag inte sätta min fot på Link:

Experience according to the following:
  1. 3,000 hours total time;
  2. 250 hours PIC on a type and operation acceptable to the NPFO.
 
Last edited:
Toppen