Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

En del yngre piloter som jag har diskuterat med är sura på att de lagt ut mågon miljon själva på att utbilda sig till pilot och sedan efter bara 1-2 år blev de av med sitt fina A320-styrmansjobb på SAS. En hade nu börjat omskola sig till tandläkare hellre än att gå över till Ryan/Wizz/Easyjet. Det säger ju en hel del om vad det egentligen handlar om för dessa unga män - statusjakt. Att vara pilot på SAS ger vissa fördelar i privatlivet och status i umgängeskretsen. ULC ger det inte.
 

Homer

Medlem
Ganska exakt vad jag har skrivit i den här tråden. Det går inte att driva flygverksamhet med skandinaviska villkor. ”Vi” är inte beredda att betala för skandinaviska villkor. Det är en sak att såna som jag tycker nåt. Det bisarra är när de egna anställda säger det och är beredda att putta bolaget utför stupet.


Går tydligen inte med spanska, ungerska, belgiska, italienska eller brittiska villkor heller
annars hade ju inte Spanair, Malev, Sabena. FlyBMI, gått i kk.
(Alitalias)
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Ärligt talat. Vad är det för poäng med en överenskommelse här?

När man har två delar av en part som säger att man är beredd att driva företaget i konkurs om man ej får som man vill, så är det tydligt detta är ej ett hållbart långsiktigt samarbete.
 
Ja man kan ha otur när man tänker, otur när man skriver, och sedan extrem otur att man råkar av misstag publicera dessa tankar på två ställen samtidigt bara någon timme innan man varslat om strejk.

Att ha sådan otur kan inte vara lätt. Hoppas de inte har lika otur i övriga livet.
Vilka mer "misstag" kan dessa piloter råka göra? Missa att fälla ut landningsställen? Råka somna i cockpit? Missa att kolla bränsleåtgången?
 

Tomas E

Medlem
Några citat ur DN-artikeln:
"Inte heller Svensk Pilotförening vill kommentera förhandlingarna. Men enligt medlaren Jan Sjölin så är läget åtminstone inte helt låst.
– Om vi inte upplevde att det var någon mening i det här så hade vi slagit vantarna i bordet för länge sedan. Vi tycker att det är meningsfullt naturligtvis, säger han.
Ett framsteg enligt honom är att parterna sedan början av veckan förhandlar direkt med varandra, i stället för att göra det genom medlarna som man har gjort tidigare. De är dock fortfarande på plats och redo att rycka in när det behövs.
– Nu försöker vi bara gjuta lite olja när det gnisslar, säger Sjölin.
...
När tidsfristen förlängdes i tisdags så var det efter att medlarna övertalade pilotfacken att frivilligt skjuta på sina stridsåtgärder, uppger Jan Sjölin.
Om en sådan övertalningskampanj kan bli aktuell igen vill han inte spekulera i, men teoretiskt så är det möjligt.

– Det kan pågå hur länge som helst tills någon ruttnar. Rent teoretiskt. Men chansen minskar ju för varje gång, säger Jan Sjölin."
 
En del yngre piloter som jag har diskuterat med är sura på att de lagt ut mågon miljon själva på att utbilda sig till pilot och sedan efter bara 1-2 år blev de av med sitt fina A320-styrmansjobb på SAS. En hade nu börjat omskola sig till tandläkare hellre än att gå över till Ryan/Wizz/Easyjet. Det säger ju en hel del om vad det egentligen handlar om för dessa unga män - statusjakt. Att vara pilot på SAS ger vissa fördelar i privatlivet och status i umgängeskretsen. ULC ger det inte.
Det handlar också rätt mycket om hur pass exklusiv produkten är. På Pan Am och Jan Carlzons tid så betraktades flyget som något spännande och nästan lite mytiskt när världen inte var i närheten av lika uppkopplad som nu. Idag vet så gott som alla vad det innebär att flyga och alla kan göra det för en spottstyver till summa jämfört med tidigare och då sjunker även statusen på yrket. Därtill så är väldigt mycket av handarbetet som piloterna gjorde tidigare nu ersatt av FlyByWire och MCDU-enheter som gör alla de viktiga kalkyleringarna.

Sen innebär det inte att du som pilot ska ta vad som helst i form av villkorsförsämringar. Men tiden då pilotyrket var ett högstatusjobb är förbi.
 
Toppen